Επιλογή Ελληνικής γλώσσας Επιλογή Αγγλικής γλώσσας Προβολή RSS 2.0





Ξεχάσατε τον κωδικό σας;
Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφή

Μέλη: 30.295
Σύνδεσμοι: 56
Στοιχεία: 4.440
Επισκέπτες: 51.936.315
Έχουμε 1 επισκέπτη online

Πρόσφατα



Δημοφιλή



Συνοπτικά Λόγος Συνεντεύξεις

Συνομιλία με τον Ηλία Μισύρη Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Wildlife Vaasa Festival Εκτύπωση E-mail
 
Γράφει ο/η Χρήστος Ν. Καρακάσης, στις 05-09-2010 10:18
Βαθμολόγηση Επισκεπτών
Μ/Ο Βαθμολόγησης Χρηστών    (0 ψήφος)
Προβολές 4728
Αγαπημένα 239

Ηλίας Μισύρης Ilias Missyris
Ηλίας Μισύρης Ilias Missyris
Ο Ηλίας Μισύρης Ilias Missyris Γεννήθηκε στο Ξυλόκαστρο Κορινθίας το 1961.Τα τελευταία 15 χρόνια ζει και εργάζεται στη πόλη Βάσα στη Φινλανδία. Eχει σπουδάσει διαπολιτιστική εκπαίδευση και oπτικοκουστικές επικοινωνίες με ειδίκευση στο πολιτιστικό project managment, στην παραγωγή και διαχείριση περιβαλλοντικών media καθώς και σε ευρωπαϊκά προγράμματα Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Πολιτισμού. Μέσω των προγραμμάτων αυτών έχει υλοποιήσει στο παρελθόν με μεγάλη επιτυχία αρκετά διακρατικά αλλά και πολυκρατικά σχέδια συνεργασίας στους παραπάνω τομείς.


Τα τελευταία 7 χρόνια εργάζεται στο περιβαλλοντικό κέντρο Terranova του Μουσείου της Ανατολικής Βοτνίας (Ostrobothnian museum) σαν καλλιτεχνικός διευθυντής του διεθνούς περιβαλλοντικού φεστιβάλ Wildlife Vaasa Festival. Από την θέσπιση του το 2002 και μετά, το φεστιβάλ κατάφερε να καθιερωθεί στο είδος του σαν ένα μεγάλο κινηματογραφικό γεγονός στην Σκανδιναβία αλλά και παγκόσμια. Ασχολήθηκε επίσης και με εργαστήρια παραγωγής περιβαλλοντικών ταινιών φτιαγμένες από παιδιά, μαθητές και νέους στα πλαίσια media εκπαίδευσης στα σχολεία της περιοχής.

Παράλληλα σαν μουσικός διατηρεί στη Φινλανδία ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής ονόματι Souvlaki Orchestra με πολλές εμφανίσεις στην Φινλανδία και στην Ελλάδα αλλά και τηλεοπτικές παραγωγές όπως τα δύο επεισόδια της σειράς της ΕΡΤ του Στέλιου Ελληνιάδη "Το ατελείωτο ταξίδι του Ελληνισμού". Τον ελεύθερο χρόνο του ασχολείται και με τo Θέατρο Σκιών το οποίο υπεραγαπά.



Ηλία ,μίλησε  μου λίγο για τις σημαντικές στιγμές που σηματοτούν την πορεία σου? Ελλάδα- Φινλανδία-Ξυλόκαστρο

Η πορεία άρχισε 7 χρονών όταν η πενταμελής  οικογένεια μας αναγκάστηκε να πάρει το 68  το δρόμο της εξορίας με τη χούντα που μας ξεσπιτώνει απο τό σπίτι μας στο Ξυλόκαστρο και να μας στέλνει μέσω ΟΤΕ - που ήταν η δουλειά του μακαρίτη του πατέρα μου-,  πάνω στά δάση της Τριπολιτσάς για 7 χρόνια. Δυσμενή μετάθεση τη λέγανε τότε την εξορία. Το τραυματικό αυτό γεγονός πιστεύω ότι ήταν σημαντικό γιατι με έβαλε σε πορεία απο μικρό και έπαιξε ρόλο αργότερα στην αποφασή μου να εγκαταλείψω τις σπουδές μου στην Ελλάδα στα ΚΑΤΕΕ(ΤΕΙ σήμερα) του Πειραιά..

Δυστυχώς η πολιτικοποίηση των σπουδών μετά τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και το κλίμα που επικρατούσε στίς σχολές την εποχή εκείνη, αντι να με ενθαρύνουν να σπουδάσω, αντίθετα μου δημιουργούσαν μόνο θλίψη και έναν πανικό  μέσα μου ώσπου άρχισα να ακούω καθαρά τη φωνή απο μέσα μου που με προέτρεπε να φύγω και να βρώ κάτι καλύτερο να κάνω στη ζωή μου τότε στα τέλη της δεκαετίας του 70 στην Αθήνα.


Και το καλύτερο βέβαια υπήρχε τότε και το λέγανε πως αλλιώς; Rock & Roll και Inter-rail  Δηλαδή μουσική με τους Moles band στο Ξυλόκαστρο με συναυλίες χειμώνα το καλοκαίρι, πρόβες, μουσικές δημιουργίες και βέβαια δουλειά την καλοκαιρινή σαιζόν για λεφτά,  με αντάλαγμα το χειμώνα δεκαήμερα ταξιδάκια στην Αυστρία σε φίλες που είχαμε εκεί και που ερχόντουσαν το καλοκαίρι στο Ξυλόκαστρο και εμείς βέβαια τις επισκεπτόμαστε το χειμώνα, διασχίζοντας αρκετές φορές την τότε ακμάζουσα Γιουγκοσλαβία μέσα στο θρυλικό Μagic Βus, το οποίο μάλιστα μια φορά ”χάλασε” στο Μόναχο και έτσι αναγκαστηκα να αλλάξω  μέσον μεταφοράς σε τρένο...

Το γεγονός αυτό είναι σημαντικό γιατι αλλάζοντας σε τρένο γνώρισα την επόμενη χρονιά, τη γυναίκα μου την Τίνα που ταξίδευε μόνη της απο τα χοντρά πάλαι ποτέ κρύα της  Φινλανδίας στην τροπική Φοινικούντα στην Νότια Πελοπόννησο στη Ελλάδα! Ητανε μετά την πρωτοχρονίά του 85 μέσα στο επίσης  θρυλικό τραίνο, το Hellas Istanbul Express απο το Μοναχο στην Αθήνα . Είμαστε και οι δύο στο διάδρομο του τραίνου χωρίς θέση για 3 μέρες, αλλα παρόλα ταύτα την περνάγαμε φίνα και στο τέλος γίναμε και φίλοι βάζοντας έτσι και τη Φινλανδία στην πορεία.

Πιό πρίν το 90 σημαντικό έιναι και ένα πενταετές κεφάλαιο σκληρής δουλειάς με ξένο τουρισμό δουλεύοντας με την Τινα στην Κρήτη. Αυτή η βιωματική εμπειρία  στην Κρήτη μας έμαθε παρα πολλά χρησιμα πράγματα επάνω στον Τουρισμό και μας δίδαξε βιωματικά, στην πράξη δηλαδή την λειτουργία της τότε τουριστικής βιομηχανίας.


Αργότερα το 1994 είναι επίσης  πολύ σηματοδοτική χρονιά γιατι η πορεία, το ρόκ και ”η ζωή ταξιδεύοντας” σταματούν ξαφνικά μιάς καί γεννιέται η πρώτη απο τις δύο μας κόρες και αποφασίζουμε να κάνουμε πλέον οικογένεια στη Φινλανδία αλλα με την Ελλάδα πάντα στο πρόγραμμα μιάς και χάρη στούς φιλέλληνες της Βάσας άρχισε  η κινητοποίηση το 1996 με το Ανεμος Tour στο Ξυλοκαστρο και το project life με τα σχολεία και με τις ανταλαγές σχολικών τάξεων πού άρχισε το 1999 με τις 6  διαδοχικές επισκέψεις στη Βάσα, στο Ξυλόκαστρο και στην Περαχώρα Λουτρακίου και τελείωσε το 2004 με ένα πολύ όμορφο σχέδιο Ολυμπιακής Παιδείας που συμμετείχαν 3 σχολεία.  Ολα αυτά στα πλαίσια του ευρωπαικού προγράμματος Σωκράτης.

Ταυτόχρονα την ίδια χρονιά ενεργοποιείται και ένα νέο σχέδιο συνεργασίας περιλαμβάνοντας τρίμηνες περιόδους κατάρτισης φινλανδών φοιτητών στην Κρήτη στα πλαίσια του προγραμματος  Λεονάρντο ντα Βίντσι.

H επιτυχία των υλοποιήσεων αυτών συνέβαλε πολύ΄στο να προσληφθώ απο την πόλη μέσω των κεφαλαίων των χρηματοδοτήσεων που παίρναμε,δηλαδή μέσα απο την κεφαλαιοποίσηση της ιδέας του project  και να αρχίσει το project life...

Δούλευα τότε σε διαφορετικούς τομείς και σαν συντονιστής αλλα και σαν δάσκαλος. Πέρασαν 10 χρόνια απο τότε. Αυτές οι ανταλλαγές μαθητών σου άφήνουν μια παραπάνω ηθική ικανοποίηση που μετατρέπεται σήμερα σε χαρά όταν συναντιώμαστε με τα παιδιά αυτά στο Ξυλόκαστρο και τα λέμε. Φανταστικές διαπολιτισμικές επιχειρήσεις θα τις έλεγα με πολύ νεανικό love story ανάμεσα στα 15χρονα τότε παιδιά, με χιούμορ και  γέλιο  και θέληση για μάθηση μεσα απο το διαφορετικό.

Το 2001 με βρίσκει μέ κουστούμι και γραβάτα στο δημαρχείο της πόλης να δουλεύω σαν γραμματέας στο πολιτιστικό τμήμα διαχείρισης της Βάσα έχοντας  να τρέξω ένα καινούργιο project , πιο καλιτεχνικό απο τα προηγούμενα.  Ενα εβδομαδιαίο διεθνές καλλιτεχνικό  εργαστήρι νέων καλλιτεχνών απο 10 χώρες του βορρά που βρέθηκαν μαζί για μια εβδομάδα στη Βάσα το NORTH EUROPEAN YOUTH ART CIRCLE.  Η δουλειά αυτή με έκανε τον πρώτο Ελληνα που πέρασε ποτέ απο τα σύνορα Λετονίας με την Εστονία  πηγαίνοντας να το παρουσιάσω στα συνέδρια της Union of the Baltic Cities, εκπροσωπόντας τη Βάσα στο δίκτυο συνεργασίας αυτό των 120 πόλεων!  γύρω απο τη Βαλτική Θάλασσα.

Παρόλο ότι οι χώρες αυτές δεν ήταν στην ΕΕ ακόμα, παρόλα αυτά είδα καθαρά στα μάτια των συμμετεχόντων την σοβαρότητα και ευρεία διάθεση για συνεργασία που έχουν οι Βόρειοι λαοί μεταξύ τους κάτι που εμείς δυστυχώς στον περήφανο Νότο  δεν το έχουμε βρεί ακόμα...


Τέλος το Σεπτέμβρη του 2003, μετακομίζω για τα καλά στο Μουσείο να αναλάβω το  2ο Wildlife Vaasa festival και εκεί  πλέον αρχίζει η οπτικοακουστική κινηματογραφική πορεία μέσα στο μαγικό κόσμο της Φύσης και της άγριας ζωής, άλλες φορές πρίμα και πολλές φορές κόντρα στην αγριάδα του μοντέρνου ανθρώπου του σήμερα του. Είμαστε στό 5ο  BIENNIAL Wildlife Vaasa  του 2010 φέτος το Νοέμβρη  17-21

Δώσε μας μια εικόνα για την ζωή στην Φινλανδία?

Στη Φινλανδία Χρήστο υπάρχουν διάφορα στύλ ζωής,  ανάλογα με το που ζή κανείς.Δεν ζή ίδια ο Λάπωνας με αυτόν στο Ελσίνκι. Απλά υπάρχουν ”στάνταρ”.Μιλάμε για πολιτισμό ετερογενή με 2 επίσημες γλώσσες, με πολλές φυλετικές ομάδες σε όλα τα σημεία του ορίζοντα  της χώρας και με πληθυσμό μίας Αθήνας , δηλαδή 5.2 mil διασκορπισμένο μέσα σε αρχιπέλαγα στα δυτικά, με χιλιάδες νησιά αναδυόμενης μεσα απο τη θάλασσα νέας γής, δεκάδες χιλιάδες λίμνες στο κέντρο και βέβαια πυκνό δάσος απο την κορυφή μέχρι τα νύχια.

Το δάσος αυτό όμως εμπνέει αγάπη και σεβασμό των ανθρώπων προς την Φύση και τα ζώα της.  Αυτό πιστεύω οτι έχει επηρεάσει κατα πολύ τον τρόπο ζωής και σκέψης του κόσμου απο παλιά,  και έχει παίξει μεγάλο ρόλο στην πορεία ανάδειξης της χώρας αυτής σε παγκόσμια κλίμακα.

Το κλειδί όμως της επιτυχίας  έιναι οτι η χώρα αυτή έχει άρτιο εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο είναι δωρεάν για όλους και περιλαμβάνει και δια βίου μάθηση ενηλίκων δηλαδή γηράσκων αει διδασκόμενος,  ένα σύστημα που σου ανοίγει την αγκάλη να σπουδάσεις δωρεάν ότι θέλεις για όλη τη ζωή σου.

Ολα αυτά τα θαύματα γίνονται γιατι οι πολίτες της Φινλανδίας ευχαρίστως πληρώνουνε τους φόρους που τούς αντιστοιχούν. Ολοι ανεξαΙρέτως. Μέχρι και οι άνεργοι πληρώνουν φόρους μέσα απο το επίδομα ανεργείας που παίρνουν. Ετσι, κάτω απο τέτοιο φορολογικό στάτους και σύστημα δεν υπάρχουν μαύρες δουλειές και μαύρες τρύπες  στην οικονομία και έτσι έχεις χρήματα σαν κράτος και τα διαθέτεις στους πολίτες της χώρας.

Με λίγα λόγια ο φινλανδός πολίτης τα έχει βρεί με το σύστημα και εχει ενταχθεί και ζεί με αυτό , αφού του δίνει δωρεάν εκπαίδευση χρήματα και κοινωνικές παροχές μέσα απο τους φόρους που εισπράτει. Υπάρχει ενα fair play μεταξύ φορολογούμενου και κράτους που εμπνέει και κλίμα εμπιστοσύνης σε επενδυτές αλλα το κυριώτερο ενισχύει σημαντικά το  αίσθημα της εθνικής ομοψυχίας στη χώρα που έχει νόμους που τηρούνται και το σημαντικότερο δεν εξαιρούν κανένα...

Και έτσι επέρχεται η κατάσταση του Ησυχία, Τάξις και Ασφάλεια

Ο κόσμος είναι πιο κοντά σήμερα με τις νέες τεχνολογίες?

Σίγουρα ναί και όσο περνάει ο καιρός τόσο περισότερο θα αναπτύσονται οι νέες τεχνολογίες γιατι μέσω αυτών ο σημερινός άνθρωπος έχει ελεύθερη πρόσβαση στην πληροφόρηση, την αγορά αλλα και στη Δημοκρατία.

Ειδικά τώρα με την παρουσία και ανάπτυξη των ελευθέρων κοινωνικών πολυμέσων οπως πχ. το FB και τα ρέστα, πιστεύω ότι θα έχουμε θεαματικές ανακατατάξεις στην αξιολόγηση των πολυμέσων σε παγκόσμιο επίπεδο και προβλέπω την επόμενη δεκαετία τα έντυπα media να αναγκαστούν εκ των πραγμάτων να αλλάξουν τακτική να ηλεκτρονικοποιηθούν περισσότερο, να φτηνήνουν τη διαφήμιση μέσω αυτών και παράλληλα να διαφοροποιηθούν ως προς το καλιτεχνικώτερον και το πολυ/πολιτισμικότερον.  Η συμβατική τηλεόραση εθνικού χαρακτήρα και σταθερού προγράμματος ίσως να πάρει και αυτή την άγουσα σιγά σιγά και να μετατρέπεται σε content on demand και ιντερνέτ τηλεοράσεις ...δηλαδή διαλέξτε και πάρτε...Ολα αυτά βέβαια υπο κανονικές συνθήκες, μιας και ...τα πάντα ρέει...

Η Ευρώπη  πιστεύεις ότι έχει αναπτύξει επαρκώς την πολιτιστική της ταυτότητα?

Οχι αλλα κάποτε προσπάθησε καλά και με καλό ξεκίνημα μάλιστα στα τέλη της δεκαετίας του 90 αλλα βρέθηκε μπροστά σε μεγάλες πολιτικές προκλήσεις και πολιτιστικά αδιέξοδα που ένώ έπρεπε να έχει δυνατή φωνή έκανε τη μισή κότα και δεν τα κατάφερε καλά στα μάτια του ευρωπαίου πολίτη.Μετά ξέσπασαν οι πολέμοι και η 9|11 άλλαξε τελείως το εποικοδομητικό κλίμα που υπήρχε επιφέροντας μεγαλύτερη διάσταση απόψεων. Οι γνώμες μέσα στο ευρωκοινοβούλιο διχάστηκαν και μαζί με κάτι σκάνδαλα κατάχρησης χρήματος, ,δηλαδή αρπαχτής απο Επιτροπή μεριά, ο κόσμος απογοητεύτηκε τελείως και άρχισε να αναπωλεί το παλιό εθνικό στάτους και ειδικά το νόμισμα τους μιάς και το ευρώ έφερε την ακρίβεια. 

Αυτό φάνηκε εξ άλλου και στις τελευταίες ευρωεκλογές απο το ποσοστο συμμετοχής, όλο πέφτει γιατι και με το ευρω τα κάνανε θάλασσα  μιας και επιτρέψανε στις τράπεζες και στις πολυεθνικές να κάνουνε ότι θέλουν και να δωροδοκούν πολιτικούς για να πέρνουν τους διαγωνισμούς του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας κάθε φτωχής χώρας. Το δράμα είναι ότι την πληρώνουν όπως πάντα οι φτωχοί και ασύνδετοι και η τραγική ειρωνεία στο έργο αυτό είναι οτι οι ένοχοι στο τέλος το παίζουνε ηθικοδιδάσκαλοι....

Για μένα η ΕΕ  θα πρέπει να κρατήσει λίγο τα άλογα της διεύρυνσης και να  γυρίσει πίσω να κοιτάξει την κάθε χώρα μέλος πιό βαθειά στα μάτια γιατι εκεί κρύβεται η πολιτιστική ταυτότητα που ψάχνει. Αυτή την ταυτότητα την βρίσκεις εύκολα μέσα μέσω της διαπολιτιστικής οδού και των εκδηλώσεων της αλήθειας και όχι μέσω του ψέμματος της πολιτικής.



Τι Ρόλο μπορεί να παίξει ο κινηματογράφος? Η μουσική? Η τέχνη γενικά?
Οι τέχνες γεφυρώνουν τις κουλτούρες και τούς λαούς.

Οι Ευρωπαίοι καλλιτέχνες έχουν πιστεύω την δικιά τους μεγάλη ιστορία που συνήθως τη λένε πολυ παραστατικά τα μουσεία μιας χώρας. Μακάρι να το καταλαβαίναν κάποτε αυτό και οι ευρωπαίοι πολιτικοί αυτό και να επένδυαν big time στον πολιτισμό και τις τέχνες. Τότε θα είχαν πολύ καλύτερα αποτελέσματα στη διαμόρφωση της ευρωπαικής ταυτότητας. Ο κινηματογράφος ενώνει τις φόρμες της τέχνης αλλα και τής επιστήμης του σήμερα. Η δύναμη του κινηματογράφου είναι ότι δημιουργεί στον άνθρωπο συναισθήματα και μπορεί να τον αλλάξει...
Το ερώτημα είναι, Τι να μας αρέσει να παρακολουθούμε  πιο πολύ σήμερα άραγε, το Παραμύθι ή την Αλήθεια;

Γιατί ένα Φεστιβάλ για το περιβάλλον?

Ιδεολογικά γιατι με τέτοιου είδους  media σαν τα διεθνή φεστιβάλ για το περιβάλλον, μπορείς να κάνεις τη διαφορά σε ευρεία κλιμακα ειδικά στα παιδιά και στους νέους και να αλλάξεις τον εγωιστικό τρόπο που σκεφτόμαστε γενικά μέχρι σήμερα γι αυτό. Με την οπτικοακουστική δύναμη της σημερινής τεχνολογίας στην κινηματογράφηση της Φύσης και με το δυνατό περιβαλλοντικό μήνυμα μέσα απο το φίλμ του κάθε filmmaker  μπορείς να κάνεις τη διαφορά και να διαμορφώσεις περιβαλοντική συνείδηση  στον κόσμο.

Το φεστιβάλ για το περιβάλλον μαζεύει όλες αυτές τις φωνές και τις ιστορίες απο τον πλανήτη και τις φωνάζει μέσω των προβολών και των media στο κοινό να τις ακούσει για να μάθει...good way,  για να μη μάθει δια της σκληρής οδού όπως σηνήθως βλέπουμε με λυπηρό και αμερικές φορές ανησυχητικό βλέμμα στις βραδυνές ειδήσεις στην τηλεόραση. 

Πιστεύω οτι το κινηματογραφικό είδος αυτό βρίσκεται σε συνεχή άνοδο  και ανάπτυξη  και αυτό φαίνεται όχι μόνο απο τον αριθμό των συμμετοχών  αλλα και απο τα  budget των ταινιών που συμετέχουν στο φεστιβάλ και απο την ποιότητα των ταινιών.

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο μιλάμε για το περιβάλλον αυτό αρκεί?

Μεχρι τελευταία η συζήτηση για το περιβάλλον ήταν σαν ενα αθλητικό στάδιο γεμάτο θεατές και με λίγους παίχτες. Τώρα όμως με την περιβαλλοντική ανησυχία του κόσμου με την υπερθέρμανση του πλανήτη και με τις περιβαλλοντικές καταστροφές που είπαμε πρίν, μαζί με εκείνες που προξενεί η πολεμική μανία ορισμένων  της εξώρυξης των τελευταίων κοιτασμάτων αργού πετρελαίου στον πλανήτη, εχουνε αλλάξει το στάτους και έχουν κάνει πολλούς θεατές παίχτες.Σε αυτή τη στροφή βοηθούν πολύ σήμερα και τα κοινωνικά πολυμέσα μέσω και των φιλοπεριβαλοντικών τους εφαρμογών.

Ετσι, θέλω να αισιοδοξώ ότι τελικά σαν ανθρωπότητα μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά αρκεί να σοβαρευτούμε λίγο  και να αλλάξουμε τις αρχές του ευ ζήν μας για να εξασφαλίσουμε  το ζήν  όχι μόνο για μας αλλα για τα παιδιά και τα εγγόνια μας γιατι η ποιότητα σε έναν πολιτισμό φαίνεται στη διαχρονικότητα του.



Κινηματογραφική  εκπαίδευση στην Φινλανδία δώσε μας κάποιες πληροφορίες?

Το 2004 το Φινλανδικό Υπουργειο Παιδείας άρχισε τη χρηματοδότηση σχεδίων με θέμα διδαχή κινηματογράφου στα σχολεία. Παράλληλα εμείς κάνοντας το δεύτερο φεστιβάλ, προσθέτουμε και δεύτερο διαγωνισμό περιβαλοντικού φιλμ απο παιδιά και νέους στο πρόγραμμα και ετσι πήραμε παρα πολλες και καλές δουλειές που είχαν υλοποιηθεί απο σχολεια όλης της χώρας. Το 2006 κάναμε πάλι το ίδιο και μάλιστα συνεργαστήκαμε και με ένα φεστιβάλ  στην Αρμενία.

Το 2008 κάναμε δικό μας σχέδιο δρασης κινηματογραφικής εκπαίδεσης βγάλαμε τα χρήματα να το κάνουμε και κάναμε 9 ταινίες δικές μας και 2 σεμινάρια animation . Την επόμενη χρονιά το 2009 πήραμε πάλι σημαντικό ποσο να συνεχίσουμε και απο τον περασμένο Σεπτέμβρη μέχρι σήμερα έχουμε κάνει 15 δικές μας ταινίες σε σχολεία. Είναι φανταστικά να δουλεύεις με παιδιά και νέους αφού σε εκπλήσσει απο την αρχή το γεγονός του πόσο γρήγορα μαθαίνουν και πόσο πρόθυμα εκτελούν τις δουλειές που πρέπει σε όλα τα στάδια της παραγωγής και των εργαστηρίων. Είναι ευχαρίστηση μεγάλη να διοργανώνεις πρεμιέρες στα σχολεία και να δείχνεις στούς γονείς των παιδιών τις ταινίες που έφτιαξαν τα παιδιά τους στο σχολείο. Δουλέψαμε με  800 παιδιά απο 6 σχολεία και νέους σε 3 πόλεις με παιδιά απο 6 μεχρι 25 χρονών. Πολλά χιλιόμετρα στον πάγο αλλα χαλάλι τους... 




Πώς προέκυψε η ανάγκη σας για ένα φεστιβάλ?

Το 2001 ιδρύεται στο Ostrobothnian museum το εριβαλλοντικό  κέντρο Terranova, και για να διαφημιστεί καλύτερα το κέντρο αυτό στον κόσμο  συμφωνήθηκε μεταξύ άλλων και η συνεργασία με το Living Europe Festival στη Σουηδία και έτσι έγινε συμφωνία να γίνεται το φεστιβάλ αυτό κάθε 2 χρόνια στη Βάσα. Το Living Europe Festival όμως μας τελείωσε το 2003 και έτσι απο τότε γίναμε το μόνο στο είδος του φεστιβάλ στη Σκανδιναβία κάτι που εκτός των  αλλων  μας δίνει και  σημαντικότητα στα μάτια των αγοραστών των ταινιών αυτών.  

Ηλία τι ρόλο έχει παίξει η μουσική στην ζωή σου και η περίφημη ορχήστρα Souvlaki Orchestra?

Τι να πρωτοπεί κανείς για τη μουσική μετά απο 30 χρόνια... μέχρι και στο στρατό στη σχολή των ΛΥΒ κάπου στη Ρόδο με θυμάμαι μόνο μου με ένα με τύμπανο να παίζω την παρέλαση της ορκομωσίας...πραγματικά σκηνές ρόκ!!!

Where do I begin... Μουσική έπαιζα και τραγούδαγα απο μικρός με μια melodica που είχα και φυσώντας την  και γαργαλώντας την, μάθαινα σιγά σιγά με το αυτί και έπαιζα τραγουδάκια που γούσταρα και μου ήταν κολλημένα μέσα στο μυαλό, εξερευνόντας  σιγά σιγά και νότες γενικά και αόριστα...



Αργότερα στις ρόκ μέρες της μεταπολίτευσης στο Χαλάνδρι το 78 άρχιζα και τραγούδαγα το Johnny B Good σε κάτι μαθητικά παρτάκια στη Φιλοθέη γιατι έκανα παρέες με άτομα μεγαλύτερα που παίζανε live.
Αμέσως μετα όμως μετακομίζουμε πίσω στο σπίτι μας στο Ξυλόκαστρο και έτσι το 79 αρχίζει η εποχή των Moles που για μένα έχει 3 περιόδους και κρατάει μέχρι το 97.  Εκείνη την εποχή το όργανο μου ήτανε η κιθάρα αλλα απγότερα έπαιξα και keybord σε μερικά δικά μας θέματα.Το κιθαροτράγουδο γενικά με βοήθησε πολύ στην γρήγορη εκμάθηση όλων των υπόλοιπων οργάνων που παίζω τώρα με πρώτο και καλύτερο μια κρητική λαουτοκιθάρα που αγόρασα στην Κρήτη το 91.

One piece όργανο... αυτό το έπαιζα κυρίως στα ελληνικά παραδοσιακά όταν αρχίσαμε με τη  Σουβλάκι κομπανία το 96 να παίζουμε για τα κορίτσια μας τα Μελτέμια.

Γιατί όμως Σουβλάκι;


Διότι τα περισσότερα ονόματα των φινλανδικών φιλελληνικών συλλόγων έχουν να κάνουν πολύ με την Ελληνική κουζίνα και τα μεγαλεία της,  γι αυτό και εμείς αποφασίσαμε να τη βαφτίσουμε Σουβλάκι την ορχήστρα μας

Στην κομπανία είμαστε στην αρχή 4 αλλα μετά το 96 που πήγαμε πρώτη φορά στο Ξυλόκαστρο και έγινε το ‘ελα να δείς, το σουβλακι μεγάλωσε απότομα και έγινε ορχήστρα 12 ατόμων μερικές φορές καθώς ενσωματώθηκε για πολλά χρόνια στο φορέα εκπαίδευσης ενηλίκων στην πόλη με συνέπεια να έχουμε παρελάσεις φινλανδών  μουσικών κάθε Τετάρτη που κάναμε πρόβα γιατι ενδιαφερόντουσαν να μάθουν την ελληνική μουσική.  Αλλοι έμειναν και προσπάθησαν άλλοι εγκατέλειψαν λόγω πολυρυθμίκης ανεπάρκειας αλλα όταν διοργανώνουμε ελληνικές βραδυές στη Βάσα έρχονται πάντα να μας ακούσουν και να γλεντήσουμε γι αυτό κάθε φορά που οργανώνουμε κάτι εδώ στη Βάσα είμαστε sold out 3 εβδομάδες πρίν. 

Πάμε όμως και πολλά εκτός έδρας σε διάφορες πόλεις που διοργανώνουν ελληνικές βραδυές. Το επόμενο πάρτυ έρχεται φέτος τον Οκτώβριο που θα παίξουμε στο Ελσίνκι στο πάρτυ της Ομοσπονδίας! των φιλελληνικών συλλόγων της Φινλανδίας και έτσι ο χορός καλά κρατεί εδω πάνω στο φιλελληνικό υπερβορρά... Οι άνθρωποι που παίζουν στην ορχήστρα μας είναι ένας πρύτανης πανεπιστημίου, 3 γιατροί, ένας μηχανικός, ένας χημικός και ένας Ελληνας.

Τα τραγούδια γράφονται σε βιβλιαράκια 100 φύλλων το ένα και έτσι έχουμε ήδη 2 απο αυτά με όλα τα τραγούδια που παίζουμε.
Πέρυσι και μετα απο 15 χρόνια στο δρόμο και στο live κάναμε επιτέλους και την πρώτη μας δουλειά σε στούντιο, ένα CD με τίτλο: ΣΟΥΒΛΑΚΙ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ....

Περνάμε γενικά καλά με το Σουβλάκι και τα χρήματα που βγάζουμε απο τις εμφανίσεις μας το χειμώνα τα φυλάμε για να τα ξοδέψουμε στην Ελλάδα το καλοκαίρι και άμα λάχει παίζουμε κιόλας επίσημα και ανεπίσημα..σε μερακλήδικες βραδυές μέχρι το πρωί...

Το όργανο μου στην ορχήστα σήμερα είναι το μπαγλαμαδάκι με το οποίο περιττό να σου πώ Χρήστο οτι έχει πάθει πλάκα πολύς κόσμος όταν το αντίκρυζουν και περισσότερη όταν το πρωτοακούνε να τα λέει στα ψηλά και στα μουρμουρητά...Μου φέραν και το 2008 μέσω του φεστιβάλ και ”το ξαδερφάκι” του μπαγλαμά απο τον Ισημερινό δηλαδή ένα 10χορδο charango που είναι επίσης oena μικρό και φοβερο όργανο με ουράνια και διαστημική χρειά στον ήχο του.


Ο κινηματογράφος τα τελευταία χρόνια με την έκρηξη των ψηφιακών, πιστέψαμε ότι θα περάσει σε μια άνοιξη?


Ναι το πιστέψαμε στην αρχή αλλα η άνοιξη πιστεύω δεν ήρθε λόγω της οικονομικής κρίσης η οποία ευθύνεται και για την ακύρωση πολλών αξιόλογων ευρωπαικών κυρίως παραγωγών που ήταν να γίνουν αλλα δεν γίνανε γιατι αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα με τη χρηματοδότηση τους .

Απο τη στιγμή μάλιστα που το χόλλυγουντ γεμίζει τις κινηματογραφικές αίθουσες στα μεγάλα αστικά κέντρα δεν μένει και πολύς  χώρος και χρήματα για την ανάπτυξη και ανάδειξη του ευρωπαικού κινηματογράφου σε ανταγωνιστικό επίπεδο... Η έκρηξη των ψηφιακών πάλι πιστεύω οτι άλλαξε το ρόλο των ηθοποιών και των animators μέσα στην εκτέλεση παραγωγής των ταινιών .

Ετσι, αν και υπάρχουν πολύ ταλαντούχοι νέοι ηθοποιοί σήμερα, η έκρηξη της τεχνολογίας κινηματογράφισης και του τρόπου παραγωγής  των ταινιών δεν τους δίνουν την ευκαιρία να δείξουν πραγματικά την αξία τους σαν ηθοποιοί αλλα τους βάζουν να κάνουν ακροβατικά πίσω απο ενα blue screen χωρίς να ξέρουν το γιατί...



Τα ντοκιμαντέρ έχω διακρίνει ότι τα αγαπάς ιδιαίτερα, τα βρίσκεις δημιουργικά?

Τα ντοκιμαντέρ είναι ο κινηματογράφος τη αλήθειας και υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι άνθρωποι στο χώρο αυτό. 
Εγώ ιδεολογικά  και μέσω του φεστιβάλ έχω δεί πάνω απο 1200 ντοκιμαντερ και δεν το έχω μετανοιώσει, απεναντίας είμαι ικανοποιημένος γιατι μέσω των φίλμ αυτών έχω μάθει πολλά σημαντικά πραγματα που είναι αλήθεια και μάλιστα στην περίπτωση των περιβαλλοντικών φίλμ αλήθεια αποδεδειγμένη απο επιστήμονες.

Τα ντοκιμαντέρ είναι δημιουργικά γιατί για να πάρεις αυτό που θές για την ταινία σου πρέπει -με την καλή έννοια πάντα- να λερώσεις τα χέρια σου, να τρέξεις και να τραβηχτείς με κόσμο και καταστάσεις που στην καλύτερη περίπτωση θα σε οδηγήσουν στο τέλος στην αλήθεια που ψάχνεις να βρής να την πείς στο θεατή και στη χειρότερη να βρεθείς σε πολύ δύσκολη θέση ή και ακόμα 3 μέτρα κάτω απο το χώμα.. μιάς και την αλήθεια την ζείς σαν αυτόπτης  μάρτυρας αρκετά σημαντικών πολλές φορές γεγονότων.

Ο κινηματογράφος του πραγματικού (cinema du reel) πιστεύεις ότι έχει βρει διέξοδο ?

Δεν νομίζω ότι η φτάνει μόνο η δημιουργικότητα που αναφέραμε παραπάνω για την ανάπτυξη του είδους.
Πιστεύω οτι  η ανάπτυξη θέλει πιό συλλογική προσπάθεια που να δίνει βάση και στην διαχείρηση και κεφαλαιοποίησης του φιλμ πρίν και μετά την εκτέλεση παραγωγής καθώς και την διαφήμιση και διάθεση του ντοκιμαντέρ μετά την παραγωγή. Me 2 λέξεις: production management.


Τι νομίζεις ότι δεν προωθεί τα πράγματα?Τα μέσα ?Ο εαυτός μας? Η οπτική μας?

Ισως και τα 3 απο μόνα τους ή και σε συνδυασμό αναλόγα τις συνθήκες.
Μην ξεχνάμε την  τεραστίας σημασίας χρησιμότητα των βλακών στη σημερινή κοινωνία... 

Τα νέα μέσα (δίκτυο-magazines --web TV-iptv) που τα παρακολουθείς από κοντά θα αλλάξουν τον τρόπο που βλέπουμε και αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα ή τελικά θα παραμείνουν τρυκ επικοινωνίας?

Σίγουρα ναί αλλα το πόσο γρήγορα θα γίνει αυτό , θα εξαρτηθεί απο τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που θα διαμορφωθούν και τις καινούργιες τεχνολογικές βελτιώσεις στο δυαδίκτιο όπως η ανάπτυξη της web TV και οι νέες γενειές των κινητών...Ηδη πολλές ομάδες στο FB έχουνε κάνει την διαφορά και όσο περνάει ο καιρός θά βλέπουμε και περισσότερα νέα βήματα προς τα εμπρός.

Δώσε μας μια εικόνα για τους καλλιτέχνες που θα πάρουν μέρος στο φεστιβάλ?

Μεχρι στιγμής-μιας και έχουμε να τρέξουμε ακόμα ένα μήνα με τις υποβολές ταινιών-, έχουμε ήδη ένα πολύ ευρύ ρεπερτόριο  120 φρέσκων ταινιών απο 32 χώρες απο big time(and money) συμπαραγωγές των National Geographic Channels με ευρωπαικά τηλεοπτικά κανάλια που χρηματοδοτούνται μάλιστα και απο το EU-Media και Life program μέχρι τo αφιέρωμα στην Κίνα των πάντας με 14 ταινίες τους στο διαγωνισμό. Εκτός απο τους κινέζους φίλους μας απο το Πεκίνο και το Γιά αν που θα παρουσιάσουν την περιοχή τους και τον πολιτισμό τους καθόλη την διαρκεια του φεστιβάλ, θα έχουμε επίσης και τους φίλους μας τους γερμανούς απο το Αμβούργο δηλ. το NDR Studio Hamburg που θα μας παρουσιάσουν σε παγκόσμια πρεμιέρα την καινούργια τους 6 Επ. σειρά Wild Scandinavia.



Θα έχουμε επίσης 9 σούπερ ταινίες απο τo αυστριακό ORF Universum απο τη Βιέννη, φανταστικές ταινίες συμπαραγωγής με ARTE, ZDF, ADR και τα ρέστα δηλ. σε παγκόσμιο επίπεδο με πολύ ψηλά τον πήχυ, έχουμε επίσης την πολωνική τηλεόραση, την πορτογαλική τηλεόραση και βέβαια την φινλανδική την YLE με  τους αγοραστές της που θα είναι παρόντες και αυτοί για μια ακόμη φορά να τσεκάρουν νέες παραγωγές για να γεμίζουν τα προγραμματά τους με καινούργιες ταινίες.
Απο κοντά βέβαια και οι ανεξάρτητοι παραγωγοί, πανεπιστήμια, μουσεία, ινστιτούτα,  one man-production, animator artists και τέλος  άλλοι καλλιτέχνες που θα συμμετάσχουν και που όλοι θα τραγουδούν δυνατά το τραγουδι της Φύσης και των επιστημών που χρησιμοποιούν μάλιστα τις τελευταίες λέξεις στην τεχνογνωσία της κινηματογράφισης του σήμερα που σε κάνει να βλέπεις με το μάτι του επιστήμονα.. Εχουμε δηλ πλάνα super slow motion  τραβηγμένα με κάμερες 70 000 frames/sec, superflex aerial πλάνα που σου κόβουν την ανάσα και animation effects που σε στέλνουν αδιάβαστο...

Αναλόγως αποτελεσμάτων της προκαταρτικής επιλογής,  πιστεύω ότι θα έχουμε  αρκετούς απεσταλμένους και απο όλο τον κόσμο όπως πάντα και θα την περάσουμε πολύ όμορφα και ωραία τίς 5 μέρες του φεστιβάλ μέσα στην καρδιά του Νοέμβρη μεσα το twighlight του φινλανδικού  blue moment και του φωτός απο τις ταινίες του κόσμου για τη φύση που θα βέπουμε...
Θα πάμε και ημερήσια εκδρομούλα στο Αρχιπέλαγο του Kvarken  να δούμε τις μορένες της νέας γής που ξεπετάγεται
μέσα απο τη θάλασσα και άμα είμαστε τυχεροί θα έχουμε και χιόνι.

Τα βράδυα θα πηγαίνουμε να κάνουμε παρτυ στα μαγαζιά της Βάσας παίζοντας τις μουσικές μας και βέβαια κάθε πρωί εδώ στο μουσείο μας που θα είναι η βάσική μας έδρα με άπλετο χώρο για εξερεύνηση με  4 εκθέσεις φωτογραφίας, ένα σεμινάριο, παρουσιάσεις ταινιών, πάνελ συζητήσεις, δικτύωση και ημέρα για την ενέργεια και την υπερθέρμανση του πλανήτη.
Το Σαββάτο το βράδυ θα έχουμε τα αποτελέσματα στο διεθνή διαγωνισμό και την Κυριακή θα έχουμε την ημέρα για τα παιδιά me παρουσιάσεις απο media education projects και απονομή βραβείων του διαγωνισμού

Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σου, ποιες σκέψεις κάνεις?

Αυτός ο τελευταίος μήνας πρίν τη λήξη υποβολής ταινιών είναι πάντα γεμάτος στρές και βροχή απο ταινίες. Ελπίζω να μήν φτάσουμε πάλι στις 250 όπως 2 χρόνια πρίν γιατι θα τρελαθούμε στο registering και στο γράψιμο αλλα και λόγω έλλειψης και πίεσης χρόνου θα βρεθούμε σε πολύ δύσκολη θέση στο να διαλέξουμε τις ταινίες που θα προχωρήσουν στην τελική φάση λόγω της υψηλής ποιότητας των. Το ίδιο πρόβλημα θα αντιμετωπίσουμε και με το πρόγραμμα των προβολών.  Γι αυτό, καλά είναι μερικές φορές να θυσιάζεις τον αριθμό συμμετοχών σου για μια πιό άνετη και όσο το δυνατόν πιό δίκαιη εκτέλεση με σεβασμό στις ταινίες και στούς δημιουργούς των.



Τέλος, ετοιμάζουμε αυτές τις μέρες στο μουσείο και ένα έργο θέατρου σκιών για παιδιά και έτσι γράψαμε μαζί με τα παιδιά ένα σενάριο με υποβρύχιο έργο για να το ετοιμάσουμε και να το παίξουμε όλο τον Οκτώβρη.

Ετσι όπως καταλαβαίνεις Χρήστο μου πιστεύω πάμε ήδη γρήγορα και θα πάμε ακόμα γρηγορότερα  μέχρι το τέλος της χρονιάς αλλα ίσως μετά τις γιορτές να βρεθεί  λίγο καιρός για χειμερινές διακοπές και  ξεκούραση στο Ξυλόκαστρο με ηλιόλουστες βολτίτσες στη χιονισμένη Ζήρεια. 

Αλλα μέχρι τότε, φωτιά στα μπατζάκια μας...

Ηλία σε ευχαριστώ για οσα μοιράστηκες μαζί μου!

 

Ilias Missyris
Wildlife Vaasa Festival
International Nature Film Festival
project manager, mediaproducer
Address:Ostrobothnian Museum
Terranova Nature Centre of Kvarken Area
Museokatu 3
65100 Vaasa-Finland
tel: +358 400 800 302
email: Αυτό το ηλεκτρονικό μήνυμα προστατεύεται από spam bots, θα πρέπει να έχετε ενεργοποιημένη τη Javascript για να το δείτε
web: http://wildlife.vaasa.fi

 


Τελευταία Ενημέρωση στις: 15-09-2010 08:47

Λέξεις Κλειδιά : Ηλίας Μισύρης Ilias Missyris
Αναφορά άρθρου στον ιστοχώρο σας Αγαπημένο Εκτύπωση Αποστολή με email Σχετικά άρθρα

Σχόλια Επισκεπτών (0)

Δίχως καταχωρημένα σχόλια

Προσθήκη Σχολίου



mXcomment 1.0.6 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
< Προηγ.   Επόμ. >

Επισκεφτείτε επίσης


Πρωτοσέλιδο || Όροι Χρήσης || Επικοινωνία || Editorial (Γνωριμία) || Εγγραφή || Χώροι || Ημερολόγιο || Forum ||