Επιλογή Ελληνικής γλώσσας Επιλογή Αγγλικής γλώσσας Προβολή RSS 2.0





Ξεχάσατε τον κωδικό σας;
Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφή

Μέλη: 28.534
Σύνδεσμοι: 56
Στοιχεία: 4.433
Επισκέπτες: 50.573.359
Έχουμε 1 επισκέπτη και 1 μέλος online
  • lankrappsamue

Πρόσφατα



Δημοφιλή


Παρουσιάσεις :: Εθνική Λυρική Σκηνή Αποσπάσματα

Οπτικοακουστικές Προβολές
Οπτικοακουστικές Προβολές Αναζήτηση Νέα Προσθήκη

Εθνική Λυρική Σκηνή Αποσπάσματα

Εθνική Λυρική Σκηνή  Αποσπάσματα

Παραγωγός: Εθνική Λυρική Σκηνή
Διανομή: Εθνική Λυρική Σκηνή
Δικαιούχος: Εθνική Λυρική Σκηνή
Διάρκεια: 00:51:00
Χώρα Θέματος: Ελλάδα
Format: DVD Τηλέφωνο: 210-3643725 Fax: 2103643577
Ιστότοπος
e-mail: Αυτό το ηλεκτρονικό μήνυμα προστατεύεται από spam bots, θα πρέπει να έχετε ενεργοποιημένη τη Javascript για να το δείτε

Η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) ξεκίνησε την δραστηριότητά της το 1940. Μετά από ενάμιση αιώνα ιστορίας της μελοδραματικής τέχνης στα Επτάνησα και 50 χρόνια εμπειρίας του Ελληνικού Μελοδράματος (1888-1938) [Hellenic Melodrama] οι συνθήκες ήσαν ώριμες και οι συγκυρίες ευνοϊκές για την ίδρυση του πρώτου και μέχρι σήμερα του μόνου σταθερού θιάσου όπερας στην Ελλάδα. Από την πρώτη στιγμή καλλιεργήθηκαν εξ’ ίσου η οπερέτα και ο χορός. Σήμερα, ανταποκρινόμενη στις σύγχρονες απαιτήσεις, η ΕΛΣ ετοιμάζει τους μελλοντικούς της θεατές μέσα από την Παιδική Σκηνή [Children’s stage] και προσφέρει δημιουργικό βήμα σε νέους συνθέτες μέσα από την Πειραματική Σκηνή [Esperimantal Stage].

1940: Στις 5 Μαρτίου εγκαινιάζεται λυρικός θίασος ως τμήμα του Εθνικού Θεάτρου. Εναρκτήριο έργο στην σκηνή του νεοκλασικού θεάτρου του Τσίλερ στην οδό Αγ. Κωνσταντίνου είναι η οπερέτα Νυχτερίδα [Die Fledermaus] του Γιόχαν Στράους [Johann Strauss]. Εμπνευστής και πρώτος διευθυντής είναι ο Κωστής Μπαστιάς, τότε Γενικός Διευθυντής Κρατικών Σκηνών της Κυβέρνησης Μεταξά.
Κατά την διάρκεια του ελληνοϊταλικού πολέμου οι παραστάσεις μεταφέρονται στο νεόδμητο κινηματοθέατρο Παλλάς. Το καλοκαίρι τα έργα δίδονται στο θέατρο Παρκ (οδός Μαυροματαίων) καθώς επίσης σε θερινή σκηνή που βρισκόταν στον κήπο της σημερινής πλατείας Κλαυθμώνος. Κατά τα έτη 1941-1944 το ρεπερτόριο λογοκρινόταν. Το καλοκαίρι του 1943 παρουσιάστηκε στο Ηρώδειο ο Πρωτομάστορας [The Masterbuilder] του Μανώλη Καλομοίρη με την Μαρία Κάλλας –τότε ακόμα Καλογεροπούλου- στον κεντρικό ρόλο. Τα κείμενα στα έντυπα προγράμματα ήσαν στα ελληνικά, γερμανικά και ιταλικά, ενώ από τον Σεπτέμβρη του 1943 μόνο στα γερμανικά.

1944: Την 9η Μαΐου ο οργανισμός γίνεται αυτόνομο Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με τον τίτλο Εθνική Λυρική Σκηνή. Ξεκίνησε δραστηριότητες σε δική του στέγη, στο πρώτο θέατρο Ολύμπια επί της οδού Ακαδημίας. Εναρκτήριο έργο ήταν η όπερα Ρέα [Rhea] του Σπυρίδωνος Φ. Σαμάρα [Spyro F. Samaras]. Το καλοκαίρι του 1944 παρουσιάστηκε στο Ηρώδειο ο Φιντέλιο [Fidelio] του Μπετόβεν [Beethoven] με την Κάλλας.
Τα χρόνια της Κατοχής παρουσιάζονταν ανέμελες οπερέτες του γερμανικού ρεπερτορίου. Μετά την απελευθέρωση δόθηκε σαφής έμφαση σε έργα ελλήνων συνθετών. Παράλληλα, στο ρεπερτόριο προστέθηκαν όλα τα δημοφιλή έργα του ιταλικού και του γαλλικού ρεπερτορίου αλλά και έργα λιγότερο γνωστά στο ελληνικό κοινό, όπως η Μινιόν του Τομά (1946-47), η Πουλημένη Μνηστή του Σμέτανα (1950-51) και ο Ιπτάμενος Ολλανδός του Βάγκνερ (1951-52). [Mignon by Thomas, The bartered bride by Smetana, the Flying Dutchman by Wagner]

1946: Ο θίασος οπερέτας της ΕΛΣ αποτελεί εφεξής ξεχωριστό τμήμα. Από 1949 στεγαζόταν στο θερινό θέατρο Μετροπόλιταν (λεωφ. Αλεξάνδρας), όπου τα καλοκαίρια έδινε παραστάσεις καθημερινά. Από τον χειμώνα του 1950 στεγαζόταν στο Θέατρο Κυβέλης (πλ. Συντάγματος).

1950: Δημοσιεύεται σχέδιο νόμου για την ίδρυση Σχολής Μπαλέτου της ΕΛΣ.

1958: Στις 8 Ιανουαρίου εγκαινιάζεται το νεόδμητο, σημερινό θέατρο Ολύμπια με την Αΐντα του Βέρντι [Aida by Verdi]. Την ΕΛΣ ανέλαβε ο σκηνοθέτης Ντίνος Γιαννόπουλος.

1959: Επανέρχεται ως διευθυντής ο Κωστής Μπαστιάς που παραμένει μέχρι το 1964 και ταυτίζεται με μία από τις καλλιτεχνικά πιο γόνιμες περιόδους του θεάτρου: κάθε καλλιτεχνική περίοδος περιλάμβανε περίπου 20 παραγωγές ενώ συνολικά δόθηκαν σχεδόν 30 έργα σε πρώτη παρουσίαση. Ενδεικτικά αναφέρονται: Η Ευνοουμένη (Ντονιτσέτι), Λακμέ (Ντελίμπ), Διάλογοι Καρμηλιτισσών (Πουλένκ), Μωυσής (Ροσίνι), Υπόθεση Χοβάντσκι (Μούσοργκσκι), Πρίγκιπας Ίγκορ (Μποροντίν), Μυστικοί Γάμοι (Τσιμαρόζα), Τάνχοϊζερ και Λόενγκριν (Βάγκνερ), Μανόν (Μασνέ), Ελεύθερος Σκοπευτής (Βέμπερ) [La favorite – Donizetti, Lakme – Delibes, Khovanshchina – Mussorgsky, Prince Igor – Borodin, Il Matrimonio segreto – Cimarosa, Tannhäuser, Lohengrin – Wagner, Manon – Massenet, Der Freischütz – Weber]. Στηρίχθηκε αποφασιστικά το ελληνικό ρεπερτόριο και πραγματοποιήθηκαν σημαντικές παραστάσεις τόσο στο Ηρώδειο –το Φεστιβάλ Αθηνών είχε ιδρυθεί το 1955- όσο και στην Επίδαυρο με καλλιτεχνικό πυρήνα την παρουσία της Μαρίας Κάλλας (Νόρμα [Norma] του Μπελίνι το 1960 και Μήδεια [Medea] του Κερουμπίνι το 1961). Το  καλοκαίρι του 1962 δόθηκε στο Ηρώδειο η πρώτη παγκόσμια παρουσίαση της τελευταίας όπερας του Καλομοίρη, Κωνσταντίνος ο Παλαιολόγος [Konstantinos Palaiologos]. Tο θερινό θέατρο της λεωφόρου Αλεξάνδρας καταργήθηκε μετά από 12 χρόνια δραστηριότητας. Ωστόσο, ο θίασος οπερέτας εξακολούθησε την δραστηριότητά του μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’70.

1967: Αναλαμβάνει ο Μενέλαος Παλλάντιος συνεχίζοντας στο ίδιο πνεύμα. Η ιδιαίτερα θετική καλλιτεχνική πορεία ανακόπτεται από το στρατιωτικό καθεστώς την 21η Απριλίου 1967. Το 1970 η ΕΛΣ προσαρτάται στον Οργανισμό Κρατικών Θεάτρων Ελλάδας υπό την εποπτεία του Υπουργείου Προεδρίας. Μετά από αλλεπάλληλες αλλαγές το 1970 ανέλαβε το θέατρο ο μουσικολόγος Δημήτρης Χαμουδόπουλος. Παρότι δεν παρατηρήθηκε σημαντική μείωση των παραγωγών, ήδη από την πρώτη καλλιτεχνική περίοδο η αλλαγή πλεύσης στο ρεπερτόριο ήταν φανερή.

1974: Η ευθύνη του θεάτρου περνά στο Υπουργείο Πολιτισμού, που είχε ιδρυθεί το 1971. Την καλλιτεχνική διεύθυνση της ΕΛΣ αναλαμβάνει ο αρχιμουσικός Δημήτρης Χωραφάς. Καταργείται το πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων, που από την ίδρυση του οργανισμού υπήρξε απαράβατος κανόνας για την πρόσληψη οιουδήποτε διοικητικού υπαλλήλου ή καλλιτέχνη.
Στο ρεπερτόριο προστίθενται, ανάμεσα σε άλλα έργα, η Ζωή ενός Ακόλαστου (Στραβίνσκι), Η καταδίκη του Φάουστ (Μπερλιόζ), Διδώ και Αινείας (Πέρσελ), ο Φυλακισμένος (Νταλαπίκκολλα), Σταχτοπούτα (Ροσίνι), Η Άνοδος και Πτώση της πόλης Μαχαγκόνι (Βάιλ), Η Ιταλίδα στο Αλγέρι (Ροσίνι), η Στέψη της Ποππαίας (Μοντεβέρντι), Ο Σικελικός Εσπερινός (Βέρντι), Τα Αρραβωνιάσματα στο μοναστήρι (Προκόφιεφ), Το Παιδί και τα Μάγια (Ραβέλ) [The rake’s progress – Starvinsky, La damnation de Faust – Berlioz, Dido and Aeneas – Purcell, Il prigioniero – Dallapiccola, La Cenerentola – Rossini, Der Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny – Weill, L’ Italiana in Algeri – Rossini, L’ incoronazione di Poppea – Monteverdi, I vespri siciliani – Verdi, Betrothal in a monastery – Prokofiev, L’ enfant et les sortileges – Ravel]. Ορισμένες επιλογές έφεραν την σφραγίδα του Μάνου Χατζιδάκι, αναπληρωτή γενικού διευθυντή από το 1974 μέχρι την περίοδο 1976-77, οπότε μοιράστηκε την θέση με την μεσόφωνο Άρντα Μαντικιάν, που, στην συνέχεια, τον διαδέχτηκε.

1980: Αναλαμβάνει ο βαρύτονος Τζον Μοδινός. Κατά την δεύτερη χρονιά της θητείας του πρόεδρος της ΕΛΣ ορίστηκε ο συνθέτης Γιώργος Κουρουπός, που παρέμεινε μέχρι το 1984, με τον βαρύτονο Κώστα Πασχάλη ως διευθύνοντα σύμβουλο το ‘82-‘83 και μόνος την τρίτη χρονιά. Ως πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου ο Κουρουπός επέστρεψε το 1993 και παρέμεινε ως το 1999.

1984: Αναλαμβάνει ο σκηνοθέτης Σπύρος Α. Ευαγγελάτος, που επέστρεψε το 1999 ως Πρόεδρος της ΕΛΣ. Σημειώνονται οι πρώτες παρουσιάσεις του Ιούλιου Καίσαρα (Χαίντελ), του Άλμπερτ Χέρινγκ (Μπρίτεν), του Κοριτσιού της Δύσης (Πουτσίνι) και της Μεγαλοψυχίας του Τίτου (Μότσαρτ). Την περίοδο 1986-87 δόθηκε η πρώτη από τις όπερες του Θεοδωράκη: Κώστας Καρυωτάκης. [Giulio Cesare – Händel, Albert Herring – Britten, La fanciulla del West – Puccini, La Clemenza di Tito – Mozart, Kostas Karyotakis - Theodorakis]

1990: Αναλαμβάνει ο Νίκος Συνοδινός. Ενδιαφέρουσες πρεμιέρες ήσαν η Πολιορκία της Κορίνθου (Ροσίνι) και η Θαΐς (Μασνέ). [L’ Assedio di Corinto – Rossini, Thais – Massenet]

1994: Με τον νόμο 2273 της 27ης Δεκεμβρίου η ΕΛΣ μετατρέπεται σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου. Νέος διευθυντής είναι ο συνθέτης και αρχιμουσικός Άλκης Μπαλτάς. Ξεκίνησε η Παιδική Σκηνή του θεάτρου, ιδρύθηκε η Ορχήστρα Δωματίου της ΕΛΣ και το 1995 εισήχθησαν υπέρτιτλοι. Στο ρεπερτόριο προστέθηκαν, μεταξύ άλλων, η Προφορική Προδοσία (Κάγκελ), η Λαίδη Μάκμπεθ του Μτσένσκ (Σοστακόβιτς), τα Επτά Θανάσιμα Αμαρτήματα (Βάϊλ), η Σαλώμη (Ρ. Στράους). [Oral treason – Kagel, Lady Macbeth of Mtsensk – Shostakovich, Die sieben Todesünden – Weill, Salome – R. Strauss]

1997: Αναλαμβάνει ο συνθέτης Περικλής Κούκος. Μεγάλη έμφαση δόθηκε σε οικονομικά και οργανωτικά θέματα, με συνέπεια την αποτελεσματικότερη λειτουργία του θεάτρου. Πραγματοποιήθηκαν συμπαραγωγές με θέατρα του εξωτερικού και περιοδείες σε πόλεις της Ελλάδος και στην Κύπρο.

1999: Νέος καλλιτεχνικός διευθυντής ορίζεται ο αρχιμουσικός Λουκάς Καρυτινός. Το ρεπερτόριο διευρύνθηκε συστηματικά προς όλες τις κατευθύνσεις από το μπαρόκ (Χέντελ: Ξέρξης, Αλτσίνα, Βιβάλντι: Μαινόμενος Ορλάνδος) [Händel: Serse, Alcina, Vivaldi: Orlando furioso] ως τον 20ο αιώνα (Ρότα: Καπέλο από ψάθα Ιταλίας, Γουόλτον: Αρκούδα, Μενότι: Μέντιουμ, Μπρίτεν: Πήτερ Γκράιμς, Λίγκετι: Le grand Macabre) [Rota: Il capello di paglia di Firenze, Walton: The bear, Menotti: The medium, Britten: Peter Grimes, Ligeti: Le grand macabre] με έργα ιταλικά, γαλλικά, αλλά επίσης γερμανικά (Βάγκνερ: Ο Χρυσός του Ρήνου) [Wagner: Das Rheingold] και ρώσικα (Ρίμσκι-Κόρσακοφ: Η Μνηστή του τσάρου) [Rimsky-Korsakov: The Tsar’s bride] , δημοφιλή αλλά και λιγότερο γνωστά (Βέρντι:Αττίλας) [Verdi: Attila], όπερες σύγχρονων Ελλήνων (Χ. Βρόντου: Οι Δαιμονισμένοι) [Ch. Vrondos: The Possessed] αλλά και ιστορικές (Σαμάρας: Ρέα, Καρρέρ: Μαραθών-Σαλαμίς) [Samaras: Rhea, Carrer: Marathon – Salamis]. Συνεχίστηκαν οι επιτυχημένες συνεργασίες με ξένες σκηνές.
Το 2000 η ΕΛΣ απέκτησε και πάλι σταθερή δεύτερη μόνιμη σκηνή (θέατρο Ακροπόλ), όπου στεγάστηκε νέος θίασος οπερέτας. Αναβαθμίστηκε το Ιστορικό Αρχείο του θεάτρου. Το 2004 ιδρύθηκε η Πειραματική Σκηνή, στέγη της σύγχρονης δημιουργίας με καλλιτεχνικό υπεύθυνο τον συνθέτη Θόδωρο Αντωνίου, πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών.
 
2006: Την 1 Ιανουαρίου 2006 ανέλαβε καθήκοντα καλλιτεχνικού διευθυντή ο σκηνογράφος και σκηνοθέτης Στέφανος Λαζαρίδης. Στόχος του είναι η διεύρυνση του ρεπερτορίου με έμφαση σε έργα του 20ού αιώνα. Ιδιαίτερο βάρος δίδεται στην Πειραματική σκηνή που θα εξακολουθήσει να παραγγέλλει έργα σε νέους έλληνες συνθέτες, όπως επίσης να παρουσιάζει στο ελληνικό κοινό σημαντικά σύγχρονα έργα ξένων συνθετών. Στα άμεσα σχέδια είναι επίσης οι συμπαραγωγές αλλά και οι ανταλλαγές παραγωγών με θέατρα του εξωτερικού όπως επίσης με ελληνικούς οργανισμούς. Έμφαση δίδεται στην ανάδειξη των αξιόλογων νέων ελλήνων καλλιτεχνών (τραγουδιστών, μουσικών, σκηνοθετών, σκηνογράφων). Τέλος, αποφασιστικής σημασίας για τον Στέφανο Λαζαρίδη είναι η αναβάθμιση του μπαλέτου της ΕΛΣ για τον σκοπό της οποίας θα συνεργαστεί με την διάσημη χορεύτρια Λυν Σύμουρ


Ημ/νία προσθήκης: 2007-05-05 01:03:07    Προβολές: 4884
Powered by Sigsiu.NET RSS Feeds

Επισκεφτείτε επίσης (Οπτικοακουστικές Προβολές)



Ο ΤοίχοςΟ Τοίχος

Διονύσης Λυκιαρδόπουλος :: 2003Διονύσης Λυκιαρδόπουλος :: 2003
Μυθοπλασία :: 3.059 προβολέςΜυθοπλασία :: 3.059 προβολές
Μικρού μήκους ταινία του Σκηνοθέτη Διονύση Λυκιαρδόπουλου. Παραγωγή: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ΕΡΤ ΑΕ Λυκιαρδόπουλος ... Μικρού μήκους ταινία του Σκηνοθέτη Διονύση Λυκιαρδόπουλου. Παραγωγή: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ΕΡΤ ΑΕ Λυκιαρδόπουλος ...

προβολή οπτικο/στικού υλικού...προβολή οπτικο/στικού υλικού...

Talk to HerTalk to Her

Pedro Almodovar :: 2002Pedro Almodovar :: 2002
Κινηματογράφος :: 365 προβολέςΚινηματογράφος :: 365 προβολές
Talk to Her (Spanish: Hable con ella ) is a 2002 film written and directed by the Spanish director Pedro Almodovar , ... Talk to Her (Spanish: Hable con ella ) is a 2002 film written and directed by the Spanish director Pedro Almodovar , ...

προβολή οπτικο/στικού υλικού...προβολή οπτικο/στικού υλικού...

Breathing Space (The Room)Breathing Space (The Room)

Maria Ioanna Xanthaki :: 2006Maria Ioanna Xanthaki :: 2006
Καλλιτεχνικές Ομάδες :: 878 προβολέςΚαλλιτεχνικές Ομάδες :: 878 προβολές
The purpose of this experimental short film is to explore visual rhythm, how we can manipulate it in the editing process, its properties, and its ...The purpose of this experimental short film is to explore visual rhythm, how we can manipulate it in the editing process, its properties, and its ...

προβολή οπτικο/στικού υλικού...προβολή οπτικο/στικού υλικού...

Μια ΙστορίαΜια Ιστορία

Διονύσης Λυκιαρδόπουλος :: 1989Διονύσης Λυκιαρδόπουλος :: 1989
Μυθοπλασία :: 772 προβολέςΜυθοπλασία :: 772 προβολές
Απο τις πρώτες ταινίες του Σκηνοθέτη Διονύση Λυκιαρδόπουλου Απο τις πρώτες ταινίες του Σκηνοθέτη Διονύση Λυκιαρδόπουλου

προβολή οπτικο/στικού υλικού...προβολή οπτικο/στικού υλικού...

Πρωτοσέλιδο || Όροι Χρήσης || Επικοινωνία || Editorial (Γνωριμία) || Εγγραφή || Χώροι || Ημερολόγιο || Forum ||