{mosimage}Τον μεγάλο Έλληνα καλλιτέχνη Βλάση Κανιάρη, τιμά η Ένωση Ελλήνων Τεχνοκριτών για την ενεργό και καίρια συμβολή του στην πνευματική ζωή και στα καλλιτεχνικά δρώμενα του τόπου και όχι μόνο, απονέμοντάς του το μεγάλο, εκτός συναγωνισμού Βραβείο.Η τελετή βράβευσης έλαβε χώρα στο Μουσείο Μπενάκη, της οδού Κουμπάρη τη Δευτέρα 15 Μαρτίου 2010 στις 20.00


Πρόκειται για τη δεύτερη εκδήλωση απονομής βραβείων της Ένωσης Κριτικών Τέχνης, [Association internationale des Critiques d’ Art-Ελληνικό Τμήμα] μετά το 1997, έτος θέσπισης του θεσμού όπου και το αντίστοιχο, εκτός συναγωνισμού Βραβείο είχε δοθεί τότε στον Γιάννη Κουνέλλη για την έκθεσή του στο θέατρο Αττις αλλά και το σύνολο της προσφοράς του στην τέχνη.

Ο Βλάσης Κανιάρης, βραβεύεται για την ατομική του έκθεση «Γενέθλιο» στο Μουσείο Μπενάκη, όπου παρουσίασε αποσπασματικά το σύνολο του έργου του, βαθιά ανθρώπινο, πολιτικό και κριτικό αλλά, και τις εκθέσεις που προηγήθηκαν και ακολούθησαν, σε μια πορεία ζωής και τέχνης με γνώμονα την ποιότητα και την καθαρότητα του ζητήματος της σύγχρονης τέχνης.Το έργο του, δημιούργησε τομή στην εποχή του και συνεχίζει ζωντανό και επίκαιρο να συν-κινεί. 

Η Ένωση Κριτικών Τέχνης, βραβευσε ακόμη, καλλιτέχνες που το έργο τους δημιούργησε αιχμή και διάλογο, και συνέβαλε στη γονιμοποίηση ιδεών και στην προώθηση ζητημάτων της τέχνης.Η δουλειά της κριτικής επιτροπής που, αποτελείται από τα μέλη του εκάστοτε Δ.Σ. υπήρξε κοπιώδης, λόγω της μεγάλης συμμετοχής των προτάσεων που κατέθεσαν τα μέλη της AICA. Πάνω από 60 φάκελοι συμμετοχών με εκθέσεις και προτάσεις εικαστικές που υλοποιήθηκαν στην  διετία 2007 και 2008, δεδομένου ότι το Βραβείο έχει καθοριστεί να απονέμεται κάθε δύο χρόνια.

Στο σκεπτικό της απόφασης των μελών της ΑΙCA είναι να δίνεται, ένα, εκτός συναγωνισμού Βραβείο, ένα πρώτο Βραβείο που συνοδεύεται από χρηματικό ποσό χορηγού, καθώς και έπαινοι και διακρίσεις.

Δυστυχώς, η συγκεκριμένη οικονομική κατάσταση, υποθέτουμε, είναι η αιτία της άρνησης, παραδοσιακών και μη χορηγών στους οποίους απευθύνθηκε το Δ.Σ. της ΑΙCA, να συμμετέχουν επιχορηγώντας  το Βραβείο.Υπήρξαν δύο επιλογές. Να ανασταλεί η εκδήλωση των Βραβείων έως ότου έρθουν οι καλύτερες ημέρες ή να προχωρήσει η εκδήλωση με τιμητικές βραβεύσεις που δεν θα συνοδεύονται από το δώρο του χορηγού.

Βάρυνε η δεύτερη απόφαση και η άποψη ότι η υπόθεση της τέχνης στην Ελλάδα προχώρησε και  προχωρεί, κάτω από το βάρος μιας μόνιμης οικονομικής αντιξοότητας που, ευτυχώς δεν έχει να κάνει με την δημιουργικότητα των καλλιτεχνών μας και τις προς διάδοση ιδέες τους.

Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, η δουλειά της κριτικής επιτροπής υπήρξε κοπιώδης και πραγματικά το δίλλημα των επιλογών υπήρξε έντονο, ανάμεσα σε άξιους και αγαπημένους καλλιτέχνες που τιμούν με την δουλειά τους και προχωρούν το ζήτημα της τέχνης.
Μοναδική αυθόρμητη άνευ ιδιαίτερης συζήτησης  επιλογή, εκείνη του  Βλάση Κανιάρη.
Η περίπτωση του τιμητικού βραβείου στον συγκεκριμένο ιστορικό καλλιτέχνη  κατά κάποιο τρόπο, διευκόλυνε στο να επιλεγούν και οι  καλλιτέχνες του βραβείου. Η κριτική επιτροπή θεωρεί ευτυχές το γεγονός ότι βραβεύει τρεις καλλιτέχνες που κάνουν γλυπτική ακουμπώντας θεματικά τον άνθρωπο.Δίχως να συνοδεύεται λοιπόν από χρηματικό ποσό αλλά με όλη την τιμή που του αξίζει το πρώτο βραβείο μοιράζεται ισότιμα σε δύο σπουδαίους καλλιτέχνες της γενιάς τους. Τον Παντελή Χανδρή και τον Άγγελο Παπαδημητρίου.

Ο Παντελής Χανδρής, βραβεύεται για την έκθεσή του το «Μοναχικό Ον» στην γκαλερί Αντωνοπούλου, το 2007, και τη συναρπαστική γλυπτική του εγκατάσταση, η οποία αφήνει πίσω την ανθρώπινη μορφή και μιλά για το πρωτογενές και άχρονο «Ον» με τα μέσα του χρόνου μας.Ο Άγγελος Παπαδημητρίου, βραβεύεται για τη συναρπαστική έκθεσή του «Άγγελος Π. –Γιαννούλης Χ» στις Νέες Μορφές, το 2008, όπου ο άνθρωπος και η αναφορά στο ρομαντισμό της αισθητικής του θανάτου, είναι εμφανής σε έναν καλλιτέχνη που κλείνει τα αυτιά στις σειρήνες των διεθνών διαθέσεων και παράγει έργα στον τόπο για τον τόπο. 

Προτιμήσαμε να επικεντρώσουμε την προσοχή μας σε δύο και μόνο επαίνους που αφορούν σε καλλιτέχνες και διαθέσεις του χρόνου μας.ιμητικό έπαινο, λοιπόν, απονέμει η κριτική επιτροπή στην Λίνα Θεοδώρου για τη συμμετοχή της στην έκθεση «Σε Ενεστώτα Χρόνο» του ΕΜΣΤ και το έργο της που εκφράζει τις σύγχρονες τεχνολογίες παρακολούθησης  και τη σχέση του καλλιτέχνη με αυτές.

Τιμητικό έπαινο, απονέμει η κριτική επιτροπή και στην ομάδα ‘Ιndoors” μια παρέα τεσσάρων γυναικών, Μαριγώ Κάσση, Βάλλυ Νομίδου, Σπυριδούλα Πολίτη και Μαίρη Χρηστέα που δούλεψαν συλλογικά σ’ ένα διαμέρισμα στοχεύοντας στην υπόθεση της έκπληξης και της αποκάλυψης.

Η κριτική επιτροπή του Βραβείου 2010 αποτελείται από τα μέλη του Δ.Σ. της Ένωσης Τεχνοκριτών. Μαρία Μαραγκού [Πρόεδρος], Σταύρος Τσιγκόγλου [Γεν. Γραμματέας], Διονυσία Γιακουμή [Ταμίας] Νίκος Ξυδάκης [Μέλος] Κωστής Σταφυλάκης [Μέλος].