herbertmarcusesmallΑν ο προμηθέας είναι ο ήρωας του μόχθου, της παραγωγικότητας και της προόδου διαμέσου της απώθησης, τότε τα σύμβολα μιας άλλης αρχής τηςΠραγματικότητας πρέπει να αναζητηθούν στον αντίθετο πόλο.Ο Ορφέας και ο Νάρκισσος  αντιπροσωπεύουν μια πολύ διαφορετική παραγωγικότητα.Αυτοί δεν έγιναν οι ήρωες του δυτικού κόσμου:H δικιά τους εικόνα είναι η εικόνα της χαράς και της πλήρωσης .Η φωνή τους είναι εκείνη που δεν διατάζει αλλά τραγουδάει.Η χειρονομία τους  εκείνη που προσφέρει και δέχεται.Η πράξη τους εκείνη που είναι ειρήνη και τερματίζει την εργασία της κατάκτησης.Η απελευθέρωση από το χρόνο, που φέρνουν,εκείνη που ενώνει τον άνθρωπο με το θεό, τον άνθρωπο με τη φύση. 


Οι εικόνες του Ορφέα και του Νάρκισου συμφιλιώνουν τον έρωτα και το θάνατο.Υπενθυμίζουν την εμπειρία  ενός κόσμου που δεν είναι στη φύση του να υποταχθεί και να ελεγχθεί αλλά να απελευθερωθεί-μια ελευθερία η οποία θα λύσει τις δυνάμεις του έρωτα που τώρα είναι δεμένες στις απωθημένες και απολιθωμένες μορφές του ανθρώπου και της φύσης.

Οι δυνάμεις αυτές συλλαμβάνονται όχι σαν καταστροφή αλλά σαν ειρήνη,όχι σαν τρόμος αλλά σαν ομορφιά.Αρκεί να απαριθμήσουμε τις συγκεντρωμένες εικόνες για να καθορίσουμε τα όρια της διάστασης στην οποία είναι αφοσιωμένες:
Η λύτρωση της ηδονής, το σταμάτημα του χρόνου,η αφομοίωση του θανάτου.Η σιωπή, ο ύπνος,η νύχτα,ο παράδεισος-η αρχή του νιρβάνα όχι σαν θάνατος  αλλά ως ζωή.Ο Baudelaire δίνει την εικόνα ενός τέτοιου κόσμου σε δύο στίχους:

<<Εκεί όλα είναι τάξη και ομορφιά ,χλιδή, ηρεμία  και αισθησιασμός>>

eros and civilisation 1                                                                                                   


ΖΑΡΑΤΟΥΣΤΡΑ 1                              

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙΦΡΟΝΗΤΕΣ ΤΟΥ ΚΟΡΜΙΟΥ

Στους  περιφρονητές του κορμιού θέλω να πω τον λόγο μου.Δεν πρέπει ν’ αλλάξουνε μέθοδο διδασκαλίας ,μα να αποχαιρετήσουνε μόνο το κορμί τους,και να βουβαθούνε λοιπόν.<<σώμα είμαι και ψυχή>>-έτσι μιλά το παιδί.και γιατί δε θα’πρεπε να μιλούμε σαν το παιδί.Μα αυτός που ξύπνησε , αυτός που ξέρει, λέει,<<δεν είμαι παρά αποκλειστικά και μόνο κορμί, και τίποτε εκτός από κορμί>>, και ψυχή είναι μια λέξη μόνο για κάτι του σώματος.Το σώμα είναι ένα μεγάλο λογικό, μια πολλαπλότητα μ’ένα νόημαένας πόλεμος και μια ειρήνη ένα κοπάδι και ένας βοσκός.Όργανο του κορμιού σου είναι και το μικρό λογικό σου,αδελφέ μου,που πνεύμα το ονομάζεις,ένα μικρό εργαλείο και παιχνίδι του μεγάλου λογικού σου.

<<Εγώ >> λές κ’είσαι
περήφανος γι’αυτή τη λέξη.Μα το μεγαλύτερο είναι-που δε θέλεις να το πιστέψεις-το κορμί σου και το μεγάλο λογικό του-που δε λέει ΕΓΩ,μα είναι ΕΓΩ.Ότι  αισθάνεται η αίσθηση, ότι αναγνωρίζει το πνεύμα δεν έχει ποτέ μέσα του το τέλος του.Μα η αίσθηση και το πνεύμα θέλουν να σε πείσουν ,ότι είναι το τέλος όλων των πραγμάτων-τόση είναι η κενοδοξία τους.

Σας λέγω-κι ο ίδιος ο εαυτός σας θέλει να πεθάνει κι αποστρέφεται τη ζωή.Δε μπορεί να κάμει πια  αυτό που περισσότερο θέλει-να δημιουργήσει κάτι ανώτερο από τον εαυτό του.Αυτό θέλει περισσότερο, αυτός είναι όλος του ο καημός.Να καταστραφεί θέλει ο εαυτός σας, γι’ αυτό καταντήσατε σε Περιφρονητές του κορμιού!Γιατί δεν μπορείτε πια να δημιουργήσετε κάτι ανώτερο από τον εαυτό σας.Και γι’ αυτό οργίζεστε με τη ζωή και με τη γη.Ενας ασυνείδητος φθόνος κρύβεται στο λοξό βλέμμα της περιφρόνησής σας.

Δεν ακολουθώ τον δρόμο σας , ώ περιφρονητές  του σώματος!Δε μου είστε κανένα γιοφύρι για τον ΥΠΕΡΑΝΘΡΩΠΟ

<TEXNH KAI MONO TEXNH.EXOYME THN TEΧΝΗ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΘΑΝΟΥΜΕ ΑΠ’ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ.>


ΒΙΛΧΕΛΜ ΡΑΙΧ                                                                                                   

Η ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ(απόσπασμα) {mosimage}

Ο επικρατέστερος τύπος οικογένειας ο μικροαστικός  ,εκτείνεται πολύ πέρα από την μικροαστική κοινωνική τάξη,εισχωρεί στις μεγαλοαστικές τάξεις και ακόμη βαθύτερα στην τάξη της βιομηχανικής εργατιάς.Βάση της μικροαστικής οικογένειας είναι η σχέση του πατριαρχικού πατέρα  με  τη σύζυγο και τα παιδιά .Αυτός είναι,κατά κάποιο τρόπο,ο υπέρμαχος και ο εκπρόσωπος της κρατικής εξουσίας στην οικογένεια.Λόγω της αντίφασης που ενέχει η θέση του στην παραγωγική διαδικασία(ΥΠΟΤΑΧΤΙΚΟΣ) και στην οικογενειακή λειτουργία(ΑΦΕΝΤΗΣ) είναι λογικά και τυπικά φύση επιλοχία.

Προσκυνάει τους ανωτέρους του,απορροφά τις επικρατούσες αντιλήψεις(εξ’ου και η μιμητική τάση του)και δυναστεύει τους κατωτέρους του.Μεταφέρει τις κυβερνητικές και κοινωνικές αντιλήψεις και τις επιβάλει.Από την πλευρά των σεξουαλικών  αντιλήψεων ή κοινωνική ιδεολογία περί γάμου στις μικροαστικές οικογένειες είναι ταυτόσημη με τη βασική ιδέα περί οικογένειας ,γενικά ισόβιος μονογαμικός γάμος. Επειδή η ψυχαναγκαστική οικογένεια είναι ,οικονομικά και ιδεολογικά,συνυφασμένη με την αυταρχική κοινωνία,θα ήταν τρομακτική αφέλεια να περιμένει κανείς ότι οι επιδράσεις της είναι δυνατόν να ξεριζωθούν μέσα σ’αυτή την κοινωνία.

Η καταστολή των σεξουαλικών αναγκών προκαλεί μια γενική εξασθένιση των διανοητικών και ψυχικών λειτουργιών.Κυρίως στερεί τους ανθρώπους από την αυτοπεποίθησή τους ,την βούληση και την κριτική ικανότητά τους.Ηψυχική δομή του υποτελούς είναι ένα κράμα σεξουαλικής ανικανότητας ,Αδεξιότητας,ανάγκης για ένα στήριγμα,επιθυμίας για ένα φύρερ,φόβου της εξουσίας, φόβου για τη ζωή,και μυστικισμού.

Γι’αυτό το λόγο η οικογένεια είναι ένας από τους θεσμούς που υποστηρίζει πιο εμμανώς η συντηρητική σεξουαλική επιστήμη.
Γιατί <<εγγυάται τη διατήρηση του κράτους και της κοινωνίας>>,κατά τη συντηρητική, αντιδραστική έννοια.