{mosimage}Την Τρίτη 13 Φεβρουαρίου , ώρα 8 το βράδυ, στην αίθουσα εκθέσεων του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης, θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της έκθεσης  10 έγχρωμων λιθογραφιών του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου Μπερνάρ Μπυφέ (Bernard Buffet,  Παρίσι 1928 – Τουρτούρ 1999), « Αφιέρωμα στον Δον Κιχώτη του Θερβάντες ». Τις λιθογραφίες χάρισε ο γκαλερίστας του ζωγράφου, Μωρίς Γκαρνιέ στον καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, κον Γεώργιο Φρέρη ο οποίος και θα παρουσιάσει την έκθεση.
Ο Μπερνάρ Μπυφέ υπήρξε από τους σημαντικότερους Γάλλους ζωγράφους του 20ου αιώνα και διάλεξε την επαρχία (Προβηγκία και Βρετάνη) για να εργάζεται.
Είχε πάθος με τη ζωγραφική και δούλευε τους πίνακές του μέχρι τις τελευταίες μέρες της ζωής του, αδιαφορώντας για την πώληση των έργων του. Πεπεισμένος ότι ζωγραφίζοντας εκτελεί όχι μόνο πνευματικό αλλά και κοινωνικό έργο, έζησε μακριά από τους καλλιτεχνικούς κύκλους του Παρισιού, έχοντας παρουσιάσει, από την πρώτη του κιόλας έκθεση, το 1945, ένα εντελώς προσωπικό ύφος :φιγούρες λεπτές, με χρώματα απαλά, με έντονο όμως περίγραμμα που τόνιζε την τραγικότητα ή την ειρωνεία του θέματος.

Από το 1949 μέχρι το 2000, έκανε κάθε χρόνο μία έκθεση πάνω σ’ ένα συγκεκριμένο θέμα, κάθε Φεβρουάριο στη Γκαλερί Ντρουάν Νταβίντ (μετέπειτα Μωρίς Γκαρνιέ). Η θεματική του είναι πλούσια και περιλαμβάνει τα Πάθη του Χριστού, Τοπία, τη Φρίκη του πολέμου, το Τσίρκο, την Ιωάννα της Λωραίνης, τη Βενετία, ταυρομαχίες, εκκλησίες της Γαλλίας, Πύργους του Λίγηρα, την Κόλαση του Δάντη, τη Γαλλική Επανάσταση, αυτοκίνητα, νεκρές φύσεις, τον Δον Κιχώτη, την Οδύσσεια, τις επτά θανάσιμες αμαρτίες, γυμνά κλπ.

Αναγνωρίσθηκε σαν ένας από τους πιο προικισμένους Γάλλους ζωγράφους και το έργο του σχολίασαν θετικά οι κριτικοί της εποχής αλλά και πολλοί συγγραφείς όπως οι Λουί Αραγκόν, Ζαν Ζιονό, Ζωρζ Σιμενόν, Φρανσούα Μωριάκ, Ζαν Ντυτούρ κ.ά. Τα έργα του εκτέθηκαν, πέρα από το Παρίσι, σε γκαλερί στο Βερολίνο, στη Ρώμη, στην Αγία Πετρούπολη αλλά και στη Νέα Υόρκη, στο Τόκυο κλπ. Ταυτόχρονα επιμελήθηκε την εικονογράφηση διαφόρων έργων όπως του Λωτρεαμόν, του Κοκτώ, του Μπωντλέρ, του Ρεμπώ κ.ά. καθώς και τα σκηνικά πολλών θεατρικών έργων, όπερας και μπαλέτων. Συγκεκριμένα, ̀ƒυνεργάσθηκε με τα μπαλέτα του Ρολάν Πετί και του Μωρίς Μπεζάρ, έκανε τα σκηνικά της Κάρμεν του Μπιζέ (1962), του Τσίρκου του Κατσατουριάν (1967), του Βαλς του Ραβέλ (1970) κ.ά.

Ολη του η ζωγραφική στηρίζεται στην άποψη ότι ο κόσμος κρύβει έναν μυστικό μηχανισμό που αποκωδικοποιείται μέσω της τέχνης του καθώς προσπαθεί να μας τον αποκαλύψει με τη δική του προοπτική, όπως ακριβώς κάνει ένας μυθιστοριογράφος. Γι αυτό και δεν δημιουργεί ένα νέο θέμα, αλλά επαναλαμβάνει γνωστά θέματα, ιδωμένα με τη δική του ματιά (την κόλαση του Δάντη, τον Δον Κιχώτη κλπ). Μόνο που καθώς μας «διηγείται» ή μας εκθέτει τα θέματά του φροντίζει και να μας προβληματίζει με τα έντονα περιγράμματά τους που αναδεικνύονται μέσα από τα απαλά και μουντά χρώματα. Πρόκειται για μια τεχνική πρωτότυπη, δυναμική, ανθρώπινη, όπου ο πόνος και η χαρά συνυπάρχουν αρμονικά, χωρίς έντονους δραματισμούς, χωρίς κραυγαλέες εντυπώσεις. Είναι μια απεικόνιση πραγματική όπου η φαντασία προσφέρεται για να απεικονίσει την άλλη όψη του θέματος, την άλλη πλευρά της πραμγατικότητας τπου βιώνουμε.

Και οι δέκα λιθογραφίες με τη θεματική του Δον Κιχώτη, που θα εκτεθούν στο Γαλλικό Ινστιτούτο έως τις 6 Μαρτίου, αποτελούν μία θαυμάσια απόδειξη του μεγαλείου της τεχνικής του Μπερνάρ Μπυφέ. (Ωρες λειτουργίας έκθεσης : Δευτέρα έως Παρασκευή, 11:00 – 13:00 και 18:00 – 20:00, Σάββατο 11:00 – 13:00 )