{mosimage}Ένα μεγάλο αφιέρωμα στον πολυτάλαντο Αμερικανό σκηνοθέτη, φωτογράφο, γραφίστα και ζωγράφο William Klein οργάνωσε και παρουσιάζει το φετινό, 48ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που άνοιξε την αυλαία του την Παρασκευή 16 Νοεμβρίου
{mosimage}
Το μεγάλο αυτό αφιέρωμα περιλαμβάνει την προβολή επιλεγμένων ταινιών του Klein, από το πλούσιο και σχεδόν άγνωστο στην χώρα μας κινηματογραφικό έργο του, αλλά και μία έκθεση φωτογραφιών του, την οποία φιλοξενεί το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, συνδιοργανωτής φορέας της έκθεσης.
Όπως σημειώνει η διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Δέσποινα Μουζάκη «Το 48ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης φέρνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το όραμα του William Klein, όπως αυτό εκφράστηκε μέσα από το φωτογραφικό φακό ή το βιζέρ της κινηματογραφικής κάμερας. Ο πολυσχιδής και πρωτοπόρος δημιουργός, συνέδεσε το καλλιτεχνικό του έργο, με τις οπτικές τέχνες, δημιουργώντας μια ολότελα προσωπική αισθητική προσέγγιση, που έγινε σημείο αναφοράς για τις επόμενες γενιές φωτογράφων, αλλά και σκηνοθετών».
Λίγα λόγια για τον William Klein:
Γεννήθηκε το 1928 στην Αμερική, σε μια οικογένεια Ούγγρων μεταναστών. Άφησε τις Ηνωμένες Πολιτείες σε ηλικία 18 ετών για να κάνει την στρατιωτική του θητεία στην κατεχόμενη Γερμανία. Λίγο αργότερα βρέθηκε στο Παρίσι, στο πλαίσιο ενός στρατιωτικού προγράμματος Γάλλο-Αμερικανικής φιλίας. Παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής στην Σορβόννη και στο εργαστήριο του Fernand Leger. Μάλιστα, την δεύτερη ημέρα του στο Παρίσι γνώρισε την μελλοντική γυναίκα του Ζαν, η οποία υπήρξε η βασική συνεργάτιδά του στις ταινίες του, έως τον θάνατο της το 2005.
{mosimage}
Η καλλιτεχνική πορεία του Klein ξεκίνησε από την ζωγραφική, πολύ σύντομα όμως, τον κέρδισε το πάθος του για την φωτογραφία. Το 1954, ο Αλεξάντερ Λίμπερμαν, καλλιτεχνικός διευθυντής της Vogue την εποχή εκείνη, προσέλαβε τον Klein ως φωτογράφο μόδας. Με αμφιθυμία, αλλά και μια δόση ειρωνείας, ο Klein, ανέτρεψε τις μέχρι τότε φωτογραφικές φόρμες που κυριαρχούσαν στον χώρο της μόδας. Εγκατέλειψε τα ντεφιλέ και τα στούντιο και έβγαλε τα μοντέλα στους δρόμους. Οι φωτογραφίες του έγιναν διάσημες, το όνομά του κέρδισε μια θέση ανάμεσα στους αναγνωρισμένους φωτογράφους παγκοσμίως, ωστόσο ο ίδιος ο Klein, ήθελε περισσότερα. Τόσο σε ότι αφορά την θεματολογία, όσο και τον τρόπο έκφρασης. Από τον φωτογραφικό φακό, ο Klein, πέρασε στον κινηματογραφικό. Κι έκτοτε, ισορροπεί ανάμεσα στα δυο είδη.
Πρωτοπόρος και πολιτικοποιημένος, με τον μοναδικό ανορθόδοξο τρόπο του, απαθανατίζει ή κινηματογραφεί θέματα της επικαιρότητας: τον πόλεμο του Βιετνάμ, τον ρατσισμό, τη διαφήμιση, τα reality shows, το rock’n’ roll, τον Μάη του ΄68, τα δημοφιλή σπορ (στις ταινίες του για τον Muhammad Ali και το κορυφαίο τουρνουά τένις Roland Garos), αλλά και θρησκευτικά ζητήματα, με την τελευταία του ταινία, «Ο Μεσσίας» σε μουσική του Handel, να αποτελεί ένα σουρεαλιστικό ορατόριο εκτελεσμένο από φυλακισμένους, ναρκομανείς, αστυνομικούς, κ.α.
Ο Klein, ο οποίος δεν είχε ποτέ επίσημη φωτογραφική παιδεία, είναι φωτογράφος «δράσης». Χρησιμοποιεί την μηχανή σαν πινέλο ή σαν όπλο, αποτυπώνει ενστικτωδώς τους ανθρώπους, το φως και τις καταστάσεις στο δρόμο, εν κινήσει, χωρίς να εστιάζει, εντάσσοντας το «φλου» στην αισθητική του, δημιουργώντας εικόνες μοναδικής έντασης, ασχήμιας, ομορφιάς και θορύβου, εικόνες ζωής.
Ο Klein, έχει ζήσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Γαλλία. Πρόσφατα μόνο έγινε αποδεκτός στην Αμερική, με την οποία διατηρεί μια σχέση αγάπης και μίσους.
Στο πλαίσιο του κινηματογραφικού αφιερώματος στον William Klein παρουσιάζονται τις εξής ταινίες:
1965-66 «Who are you Polly Maggoo?» (Βραβείο Jean Vigo)
1967 «Far from Vietnam» (σεκάνς από τη ομαδική ταινία)
1967-68 «Mr. Freedom»
1970 «Eldridge Cleaver Black Panther»
1974 «Muhammad Ali the Greatest»
1975-76 «Le Couple Temoin»
1978 «Grands Soirs et Petits Matins»
1993 «In and Out of Fashion»
1998-99 «Le Messie»
Η έκθεση φωτογραφιών του William Klein, με τίτλο «Ταινίες + Φωτογραφίες & Ζωγραφική, ΗΠΑ- Ελλάδα- Παρίσι», αποτελείται από ασπρόμαυρες φωτογραφίες της Νέας Υόρκης (1954-55), του Τόκιο (1961), της Μόσχας (1959-60), της Ρώμης (1956 και 2005) του Παρισιού (από το 1957 μέχρι σήμερα), φωτογραφίες μόδας και των πολύχρωμων παρασκηνίων της από τα χρόνια της Vogue, αφίσες των ταινιών του, μακέτες βιβλίων και τα γνωστά του ζωγραφισμένα φωτογραφικά «κοντάκτ», που έγιναν σήμα κατατεθέν του, όπου χρησιμοποιεί σμάλτο πάνω σε φωτογραφικό χαρτί.
{mosimage}Παράλληλα, σε ειδικά διαμορφωμένο σημείο του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, θα προβάλλονται οι ταινίες μικρού μήκους «Broadway by Light» του 1958, «Ralentis» του 1984 και «Contacts» του 1983.
Επίσης, η έκθεση περιλαμβάνει και μία σειρά ανέκδοτων φωτογραφιών της Ελλάδας την οποία επισκέφθηκε το 1957 και το 1963. Η Μελίνα στην αγκαλιά του Πίτερ Ουστίνοφ, αρχαία αγάλματα που μοιάζουν να ζωντανεύουν, πρόσωπα του ’50 που στέκονται με σοβαρότητα απέναντι στο φακό, θυμίζοντας έντονα τις φωτογραφίες του Walker Evans και πολλά ακόμα ενσταντανέ με φόντο ελληνικό, αποτελούν το φωτογραφικό υλικό που παρουσιάζεται στη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά παγκοσμίως.
Η έκθεση εγκαινιάστηκε την ημέρα έναρξης του Φεστιβάλ, στις 16 Νοεμβρίου, και θα ολοκληρωθεί στις 10 Ιανουαρίου του 2008.
Επιμέλεια έκθεσης: Μάριον Ιγγλέση, Σύμβουλος έκθεσης: Αφροδίτη Νικολαΐδου.
Να σημειωθεί ότι ο ίδιος ο William Klein, δίνει το παρόν στο 48ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.