Off Canvas sidebar is empty

Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης Του Τάσου Αγγελίδη Γκέντζου

anatolia1Το έχω ξαναπεί αρκετές φορές και φυσικά - οι ιδέες και οι αντιλήψεις μας δεν αλλάζουν από τη μία μέρα στην άλλη - θα το πω κι άλλες πολλές! Οφείλουμε να γνωρίσουμε τα μουσεία της χώρας μας, οφείλουμε να προβάλουμε τον πολιτισμό τους προς τα έξω, οφείλουμε να δημιουργούμε εκείνες τις προϋποθέσεις,  ώστε ο πολιτισμός μας να είναι κυρίαρχος σε τούτους τους περίεργους καιρούς.Η μαθήτριά μου Ναζαρέτ Μπριτσιάνη μας παρουσιάζει το αρχαιολογικό μουσείο της Θεσσαλονίκης. Σας προσκαλώ να διαβάσετε το κείμενό της και να ξεφύγετε έστω και για λίγο από τα ειωθότα της καθημερινότητας.



"Τα αρχαιολογικό μουσείο Θεσσαλονίκης στεγάζεται από το 1962 σε κτήριο του αρχιτέκτονα Πάτροκλου Καραντινού και είναι κηρυγμένο ως διατηρητέο μνημείο νεότερης κληρονομιάς, καθώς anatolia2.jpgαποτελεί ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα του μοντερνισμού στην Ελλάδα. Στις συλλογές του φιλοξενεί μεμονωμένα έργα τέχνης και ανασκαφικά σύνολα από ολόκληρη τη Μακεδονία μια και η αρχαιολογική υπηρεσία ήταν η πρώτη δημοσία υπηρεσία που ιδρύθηκε αμέσως μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης. Από το 2002 με προεδρικό διάταγμα αποτελεί ανεξάρτητη ειδική περιφερειακή υπηρεσία του υπουργείου πολιτισμού και τουρισμού.

Το 2003 μετασκευάστηκε ριζικά, προκειμένου να εκσυγχρονιστεί μηχανολογικά και να ανταποκριθεί στις νέες μουσειολογικές επιταγές. H επανέκθεση των αρχαιοτήτων του οργανώθηκε σε έξι νέες μόνιμες εκθεσιακές ενότητες διαρθρωμένες θεματικά, έτσι ώστε να καλύπτονται όλες οι εκφάνσεις του ιδιωτικού και δημόσιου βίου της αρχαιότητας. Ετησίως οργανώνει, επίσης, μια μεγάλη περιοδική θεματική έκθεση και 2-5 μικρότερες, που καλύπτουν ιδιαίτερα και ξεχωριστά ζητήματα της καθημερινότητας των αρχαίων Μακεδόνων σε συσχετισμό με το υπόλοιπο πολιτισμικό πλαίσιο στον ελλαδικό χώρο και σε συνάφεια με την ευρύτερη ζώνη όλης της νοτιοανατολικής λεκάνης της Μεσογείου.  Με την σημερινή του μορφή εγκαινιάστηκε στις 8 Σεπτεμβρίου 2006

Το μουσείο περιλαμβάνει έξι εκθεσιακές ενότητες:

-Η προϊστορική Μακεδονία, η εκθεσιακή αυτή ενότητα αρχίζει από την περίοδο πριν από την εμφάνιση του ανθρώπου με εκμαγεία τμημάτων κρανιών του Μακεδονικού Ουρανοπιθήκου. Συνεχίζεται με την παλαιολιθική εποχή και την έναρξη του παραγωγικού σταδίου, παρουσιάζονται επιμέρους θεματικά σύνολα, όπως το κυνήγι, η αλιεία, η γεωργία και η κτηνοτροφία… παράλληλα εκτίθενται αντικείμενα σχετικά με τις μεταφυσικές και ιδεολογικές ανησυχίες του προϊστορικού ανθρώπου.

- Προς την γένεση των πόλεων είναι η επόμενη ενότητα στην οποία παρουσιάζονται μαρτυρίες για οικισμούς της εποχής του σιδήρου στη Μακεδονία από το 1100-700 π.Χ.

-Η Μακεδονία από τον 7ο αιώνα π.Χ. ως την ύστερη αρχαιότητα. Αντικείμενο αυτής της ενότητας είναι η παρουσίαση όψεων του βίου του Μακεδόνων από τα αρχαϊκά χρόνια- με τη δημιουργία του ανεξάρτητου μακεδονικού βασιλείου- έως και τους αυτοκρατορικούς χρόνους – εποχή κατά την οποία η Μακεδονία αποτελούσε επαρχία της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.anatolia3.jpg



-Ακολουθεί η ενότητα με τον τίτλο Θεσσαλονίκη Μακεδονία Μητρόπολις, όπου παρουσιάζονται στην ενότητα αυτή ιστορικές και αρχαιολογικές πληροφορίες για την πόλη από την ίδρυση της το 315 π.Χ., με την γενιά του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όταν η πόλη αναδεικνύεται -στα χρόνια της ρωμαιοκρατίας σε σημαντικό κέντρο της Μακεδονίας.

-Ο χρυσός των μακεδόνων, στην έκθεση αυτή περιλαμβάνονται εκθέματα εξαιρετικής τέχνης από διάφορους χώρους και κυρίως από νεκροταφεία των αρχαϊκών και κλασσικών χρόνων.

-Τέλος, Αγρός Οικία Κήπος Τόπος, είναι η μόνιμη έκθεση του αύλειου χώρου που περιλαμβάνει δυο βασικές ενότητες που χρονολογούνται από τον 2ο έως τον 4ο αιώνα μ.Χ. – εποχή μεγάλης ακμής για τη Θεσσαλονίκη.

Από τα ευρήματα του μουσείου με εντυπωσίασε ο κρατήρας του Δερβενίου που αναλυφθηκε το 1962, ο οποίος έχει στην όψη του παράσταση του ιερού γάμου Διονύσου και Αριάδνης(330-320 π.Χ.), και ο πάπυρος ο μοναδικός που σώθηκε στην Ελλάδα 4ος αιώνας που το κείμενο του είναι μια φιλοσοφική θεώρηση ποιήματος με θεογονικό περιεχόμενο.

Στα πλαίσια προστασίας των αρχαιολογικών ευρημάτων το Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης οργανώνει μια περιοδική έκθεση με σκοπό να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες και να τους καταστήσει ενεργούς συμμέτοχους στον αγώνα για την προστασία των αρχαιοτήτων. Ιδιαίτερα τώρα στις μέρες μας που η αρχαιοκαπηλία αποτελεί μάστιγα καθώς οι λαθρανασκαφές και οι κλοπές πολιτιστικών αγαθών αυξάνονται παγκοσμίως. Άλλωστε, οι πρόσφατες κλοπές έργων τέχνης στην Εθνική Πινακοθήκη και στο Μουσείο της Ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων στην Ολυμπία επιβεβαιώνουν με τον πιο επώδυνο τρόπο το μέγεθος, τη σοβαρότητα και τις τραγικές διαστάσεις του προβλήματος. Έτσι, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την Διεύθυνση Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών του ΥΠΠΟΤ οργανώνουν περιοδική έκθεση με τίτλο: ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΙΑ ΤΕΛΟΣ.

anatolia4.jpgΤο μουσείο όμως δεν περιορίζεται μόνο σε αυτά αλλά συμμετέχει και στην έκθεση Έργα τέχνης από το Λούβρο στην Θεσσαλονίκη.  Η διοργάνωση αυτής της έκθεσης πραγματοποιείται από τα 5 Μουσεία της «Κίνησης των 5 Μουσείων Θεσσαλονίκης» (Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης) και χωρίζεται αντίστοιχα σε πέντε εκθέσεις που εντάσσονται σε ένα ενιαίο σύνολο. Έτσι, το

Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης στοχεύει να ενώσει το ύψιστο δημιούργημα του αρχαίου ελληνικού πνεύματος, τη Φιλοσοφία, με ένα σπουδαίο πνευματικό και φιλοσοφικό ευρωπαϊκό κίνημα, τον Διαφωτισμό και την ελληνική εκδοχή του, τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό με την έκθεση: «Από τον Πλάτωνα στον Βολταίρο και τον Κοραή: Η Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία και ο Διαφωτισμός»

Τέλος, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης είναι ένας ενεργός πυρήνας πολιτισμού που βρίσκεται στην καρδιά της πόλης μας και δυστυχώς περνάει απαρατήρητος… καθήκον όλων μας είναι να ενημερωνόμαστε για τέτοιου είδους εκδηλώσεις καθώς ζούμε σε μια χώρα γεμάτη από αρχαίους θησαυρούς και η προστασία τους είναι απαραίτητη."


Η Έκθεση «ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΙΑ ΤΕΛΟΣ» φιλοξενούνταν στο μουσείο από της 8 Απριλίου- 30 Σεπτεμβρίου 2012, αλλά έχει πάρει παράταση έως τα τέλη του Ιουνίου 2013.

Η Έκθεση «Από τον Πλάτωνα στον Βολταίρο και τον Κοραή: Η Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία και ο Διαφωτισμός» φιλοξενείται στο μουσείο από τις 12- Οκτωβρίου έως τις 27 Ιανουαρίου 2013.

Τι μπορεί να πει κανείς για μια τόσο ολοκληρωμένη και  εμπεριστατωμένη παρουσίαση από μια μαθήτρια της πρώτης Λυκείου;

Ένα μεγάλο μπράβο!

Πληροφορίες Koyinta