Off Canvas sidebar is empty

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

{mosimage}Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού επικροτεί την προσπάθεια για την προώθηση, έγκριση και εφαρμογή ολοκληρωμένου χωροταξικού σχεδιασμού της χώρας. Η χωροταξία όμως δεν είναι αυτοσκοπός.  Στην σημερινή συγκυρία που το περιβάλλον δέχεται σκληρά πλήγματα, όπως με τραγικό τρόπο μας υπενθυμίζει η πρόσφατη πυρκαγιά στην Πάρνηθα, η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ μετά την μελέτη της ΣΜΠΕ και αλλά και του πρόσφατου Green Paper της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την κλιματική αλλαγή, επιβεβαιώνει την θέση της και:
 

Ζητά την απόσυρση της ΣΜΠΕ και ΕΧΠ για τον Τουρισμό  λόγω παραβιάσεων  βασικών αρχών σχεδιασμού,  εθνικής νομοθεσίας,  ευρωπαϊκών οδηγιών,  της Σύμβασης του Άαρχους, αλλά και λόγω τις επικινδυνότητάς τους:  για τον τουρισμό,  τις τοπικές κοινωνίες,  το περιβάλλον και  την πολιτισμική κληρονομιά.
Ζητά την κατάθεση νέου χωροταξικού, που να αρμόζει στις ανάγκες και τα χαρακτηριστικά της χώρας μας, αλλά και να ανταποκρίνεται στις παγκόσμιες εξελίξεις, (πχ. κλιματική αλλαγή).


Τις αναξιόπιστες και μάλιστα σε κάποια σημεία παράνομες διαδικασίες του χωροταξικού σχεδιασμού από το ΥΠΕΧΩΔΕ συνιστούν:

1.    η μη λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Χωροταξίας από τον Μάρτιο 2004 μέχρι την έκδοση των Χωροταξικών Πλαισίων
2.    η εκ των υστέρων δημοσιοποίηση της ΣΜΠΕ (κατά παράβαση της οδηγίας 2001/42/ΕΕ)
3.    η αναστροφή της λογικής του σχεδιασμού. Δεν προηγήθηκε ως όφειλε των Ειδικών Χωροταξικών Πλαισίων ΑΠΕ, Τουρισμού και Βιομηχανίας, το υπέρτερο Εθνικό Χωροταξικό Πλαίσιο
4.    η  μη δημοσιοποίηση της χωροταξικής μελέτης

Η ΣΜΠΕ, κρίνεται ακατάλληλη καθώς δεν είναι στρατηγική, δεν αποτελεί επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη, δεν κρίνεται περιβαλλοντική, αλλά κυρίως δεν περιέχει εκτίμηση των επιπτώσεων. Συνεπώς δεν μπορεί να αποτελεί κείμενο δημόσιας διαβούλευσης και επιβάλλεται να αποσυρθεί.

Αναφορικά με το ΕΧΠ για τον Τουρισμό έχουν ήδη εντοπισθεί οι ακόλουθες ελλείψεις:

1.    Απουσία αρχών
2.    Απουσία βασικών ορισμών
3.    Προβληματικός ορισμός «ήπιας ανάπτυξης»
4.    Απλοϊκή κατηγοριοποίηση του εθνικού χώρου
5.    Αδιαφορία για τη έννοια της «Φέρουσας Ικανότητας»
6.    Απουσία εκτίμησης μακροπρόθεσμων μεταβλητών, όπως της κλιματικής αλλαγής
7.    Αποσπασματικές κατευθύνσεις
8.    Έλλειψη συνάφειας στόχων και κατευθύνσεων

Οικονομικές επιπτώσεις:

Η Ελλάδα δεν είναι πλέον φθηνή χώρα. Μόνον ο ποιοτικός τουρισμός είναι σε θέση να προσφέρει μακροπρόθεσμα στην χώρα μας. Οι έννοιες «τουρισμός» και «παραθεριστική» κατοικία πρέπει κατά κανόνα να τηρούνται χωριστές, με διαφορετικούς όρους δόμησης, και χωρίς επιδότηση της παραθεριστικής κατοικίας. Επιδότηση δικαιολογείται για την ανάπτυξη παραθεριστικής κατοικίας σε παραδοσιακούς οικισμούς και διατηρητέα κτήρια με παράλληλα μέτρα για τον αυστηρό έλεγχο της ποιότητας των αναστηλώσεων.

Ύποπτες εξαγορές γης σε όλη την Ελλάδα:

Εν όψει της διαδικασίας που ακολουθήθηκε, προκάλεσε ανησυχία το γεγονός ότι κάποιοι φαίνεται να γνώριζαν το περιεχόμενο της προτεινόμενης ΚΥΑ πολύ πριν την ανακοίνωσή της. Σύμφωνα με άρθρα στις αθηναϊκές εφημερίδες, σε όλη την Ελλάδα τους τελευταίους μήνες κατά κύριο λόγο υπεράκτιες εταιρίες αγοράζουν μεγάλες εκτάσεις γης. Μόνο στην μικρή Ίο,  με βάση τα στοιχεία του επαρχείου Θήρας, 14.112.406 τετραγωνικά μέτρα, το 13% του νησιού, έχουν ήδη αγοραστεί.

Συμπεράσματα:

Φοβόμαστε ότι το υπό συζήτηση χωροταξικό δε θα συντελέσει στην άνετη χωροταξική οργάνωση του τουρισμού στην Ελλάδα, αλλά στην ενίσχυση της κτηματομεσιτικής και εργολαβικής δραστηριότητας, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις επιπτώσεις στην οικονομία, στην κοινωνία, στον τουρισμό και στο περιβάλλον, οι οποίες μάλιστα καταδεικνύονται όχι μόνο από το αρνητικό ισπανικό πρότυπο αλλά και από εκείνο της Μάλτας.

Αυτό προκύπτει από τα εξής:
1.    Επιδοτούνται από τον αναπτυξιακό νόμο επενδύσεις παραθεριστικής κατοικίας μεγάλης κλίμακας.
2.    Επιδοτείται η παραθεριστική κατοικία με συντελεστές δόμησης ξενοδοχειακών μονάδων, δηλαδή τετραπλάσιους συντελεστές από αυτούς που ισχύουν στην εκτός σχεδίου δόμηση.
3.    Οι δύο παραπάνω επιδοτήσεις ισχύουν υπό ορισμένες περιστάσεις και για τις περιοχές του δικτύου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Φύση 2000, που η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να προστατεύει.
4.    Επιτρέπεται η πώληση κατοικιών με τέτοιους όρους  ώστε να είναι κερδοφόρες για οποιαδήποτε διεθνή κατασκευαστική εταιρία και να μην χρειάζεται η δημιουργία επενδυτικού σχήματος τουριστικού ενδιαφέροντος και κατά συνέπεια η συμμετοχή επιχειρηματιών του τουρισμού.
5.    Το χωροταξικό είναι ασαφές ως προς τους όρους ανάπτυξης σε βραχονησίδες και νησιά χωρίς μόνιμους ή με ελάχιστους κατοίκους. Τούτο δημιουργεί υπόνοιες για αλόγιστη και αντιπεριβαλλοντική εκμετάλλευση πολύ πέρα της φέρουσας ικανότητας των νησιών αυτών. Προτείνει μάλιστα δόμηση σε νησιά που είναι χαρακτηρισμένα ως οικότοποι προτεραιότητας του δικτύου ΦΥΣΗ 2000, όπως π.χ. η Σαρία Καρπάθου, ή κηρυγμένα ως αρχαιολογικοί χώροι, όπως το Δεσποτικό, η Κέρος και το μικρό Κουφονήσι.

Θέση ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ:

Η Ελλάδα χρειάζεται άμεσα την χάραξη τουριστικής πολιτικής. Όπως τόσες άλλες περιοχές στον κόσμου (π.χ. Τοσκάνη, Ούμπρια) πρέπει να προστατεύσει και να αναδείξει τους μοναδικούς και ευαίσθητους πόρους της που αποτελούν τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη αειφορικού τουρισμού.  Σε κάθε περίπτωση η διαφύλαξη και βελτίωση του περιβάλλοντος είναι καίριας σημασίας για την ενίσχυση της ποιότητας, και ακολούθως, της αποδοτικότητας του Ελληνικού Τουρισμού.

Το αναλυτικό κείμενο των παρατηρήσεων μπορείτε να δείτε στην ιστοσελίδα:
http://www.diktioaigaiou.gr/contents/media/File/tourismos_me_mellon/ELET_TOURISMOS_2.pdf

Πληροφορίες Koyinta