Στην Αυλή μπλέκονται πολιτικές ίντριγκες με οικογενειακά πάθη, καθώς ο φιλελεύθερος Κάρλος, τον οποίο καταπιέζει ο πατέρας του, είναι ερωτευμένος με την μητριά του, την Βασίλισσα της Γαλλίας, Ισαβέλα. Στρέφεται για βοήθεια στον στενό φίλο του Ροντρίγκο, ενώ είναι αποφασισμένος να εξομολογηθεί την αλήθεια στην Ισαβέλα, παρά τις συνέπειες που αυτό θα έχει. Ο Ροντρίγκο, πάντως, έχει άλλα στο μυαλό του και προσπαθεί να στρέψει τον Κάρλος κατά του τυραννικού καθεστώτος του πατέρα του. {mosimage}
Η σύγκρουση του Φιλίππου με τον Κάρλος είναι αναπόφευκτη και διαδραματίζεται σε πολιτικό και οικογενειακό επίπεδο. Η σύγκρουση αυτή παίρνει τελικά την μορφή της επανάστασης και φέρνει τη νέα τάξη πραγμάτων, την εποχή που στην Ισπανία κυριαρχεί ο φόβος από την τυραννία της εξουσίας και από την κόντρα του κράτους με την εκκλησία, η οποία κατέχει την υπέρτατη δύναμη, με την απειλή της Ιεράς Εξέτασης. Ο Κάρλος όμως, το μόνο που θέλει τελικά είναι να αγαπηθεί…
Στον ρόλο του Βασιλιά Φιλίππου του Β’ ο Νικήτας Τσακίρογλου, Δον Κάρλος είναι ο Μάνος Γαβράς, Ροντρίγκο ο Αλέκος Συσσοβίτης και Βασίλισσα Ισαβέλα η Κλειώ-Δανάη Οθωναίου.
Αναλυτικά οι συντελεστές της παράστασης:
Μετάφραση: Μαρλένα Γεωργιάδη
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης
Σκηνικά-Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Μουσική επιμέλεια: Κωνσταντίνος Σουρβάνος
Επιμέλεια κίνησης: Δημήτρης Κυανίδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Πετσατώδη
Βοηθός σκηνογράφου: Όλγα Χατζηιακώβου
Οργάνωση παραγωγής: Σοφία Ευτυχίδου
Παίζουν οι ηθοποιοί (με αλφαβητική σειρά):
Λήδα Βεΐικου, Μάνος Γαβράς, Κατερίνα Γιαμαλή,
Κώστας Ίτσιος, Κωνσταντίνος Μυλώνης, Κλειώ-Δανάη Οθωναίου,
Χρήστος Παπαστεργίου,Αστέρης Πελτέκης, Δέσποινα Σαρόγλου,
Βασίλης Σεϊμένης, Γιάννης Σιαμσιάρης, Βασίλης Σπυρόπουλος,
Θόδωρος Συριώτης, Αλέκος Συσσοβίτης, Νικήτας Τσακίρογλου.
Σημείωμα του σκηνοθέτη
Info:
Χώρος: Βασιλικό Θέατρο
Μέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη καιΣάββατο: 18:00 (λαϊκή)
και 21:00, Πέμπτη 21:00 (λαϊκή),
Παρασκευή 21:00 και Κυριακή 19:00
Χώρος: Βασιλικό Θέατρο
Μέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη καιΣάββατο: 18:00 (λαϊκή)
και 21:00, Πέμπτη 21:00 (λαϊκή),
Παρασκευή 21:00 και Κυριακή 19:00
Οι παραστάσεις συνεχίζονται έως τις 11 Μαρτίου 2007 και επαναλαμβάνονται 11-29 Απριλίου 2007
Τιμές εισιτηρίων: 20 ευρώ και 15 το εκπτωτικό στις λαϊκές
παραστάσεις η γενική είσοδος κοστίζει 10 ευρώ.
Ισχύει το οικογενειακό εισιτήριο:
(κανονικό εισιτήριο οι γονείς και ελεύθερη είσοδος για παιδιά, ηλικίας έως 12
ετών, τα οποία συνοδεύονται). Νεανική κάρτα: €70 για δέκα παραστάσεις.
Κάρτα συνδρομητών: €120 ευρώ για δέκα παραστάσεις.
Πληροφορίες και κρατήσεις στο τηλ. 2310-288000
Εισιτήρια για τις παραστάσεις του Κ.Θ.Β.Ε. προπωλούνται στα
ταμεία του θεάτρου και σε όλα τα καταστήματα i-stores (τηλ. 801-11-151617).
{mospagebreak}
Τιμές εισιτηρίων: 20 ευρώ και 15 το εκπτωτικό στις λαϊκές
παραστάσεις η γενική είσοδος κοστίζει 10 ευρώ.
Ισχύει το οικογενειακό εισιτήριο:
(κανονικό εισιτήριο οι γονείς και ελεύθερη είσοδος για παιδιά, ηλικίας έως 12
ετών, τα οποία συνοδεύονται). Νεανική κάρτα: €70 για δέκα παραστάσεις.
Κάρτα συνδρομητών: €120 ευρώ για δέκα παραστάσεις.
Πληροφορίες και κρατήσεις στο τηλ. 2310-288000
Εισιτήρια για τις παραστάσεις του Κ.Θ.Β.Ε. προπωλούνται στα
ταμεία του θεάτρου και σε όλα τα καταστήματα i-stores (τηλ. 801-11-151617).
{mospagebreak}
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ « Δον Κάρλος, ένα αριστούργημα ενός μεγάλου δραματουργού, ένα έργο κλασικό με όλη τη σημασία του όρου: διασχίζει το χρόνο αλώβητο αλλά και αντηχεί διαφορετικά τις αγωνίες κάθε εποχής. Ο συγγραφέας βάσισε την πλοκή του σε μια πραγματική ιστορία, όμως αυθαιρέτησε τόσο με τις ζωές των προσώπων, όσο και με τις πολιτικές εξελίξεις της εποχής. Βαθύς γνώστης της ιστορίας, προτίμησε να βασιστεί στα ευκολοδιάβαστα ρομάντζα που, στους αιώνες που είχαν μεσολαβήσει, είχαν κάνει τα πρόσωπα του οικογενειακού εκείνου δράματος υλικό του μύθου.
Έτσι χτίζει το δράμα του πάνω στην επινοημένη ερωτική σχέση ανάμεσα στη νεαρή σύζυγο του Φιλίππου του Β’ και στον διάδοχό του, καθώς και στην αμφισβητούμενη δολοφονία του Κάρλος από τον ίδιο τον πατέρα του. Πέραν αυτών, εκμεταλλεύτηκε και τον θρύλο γύρω από τη φρίκη της ισπανικής Ιερής Εξέτασης Με πρώτη ύλη λοιπόν την ιστορία μιας πραγματικής οικογένειας, φόντο την ιστορική συγκυρία μιας επανάστασης και εργαλείο την απαράμιλλη τεχνική του στην ανατροπή, ο Σίλερ θέτει ως στόχο να στηλιτεύσει αφενός τη θρησκευτική υποκρισία και αφετέρου την καταπιεστική πολιτική των καθεστώτων της Ευρώπης της δικής του εποχής. Βαθιά ιδεαλιστής, με αυτό το έργο υψώνει τη φωνή του ενάντια στην τυραννία κάθε είδους.
Το έργο, πέρα από τη συγκλονιστική πλοκή του, τη γεμάτη ίντριγκες, ερωτικά πάθη και θάνατο, σήμερα ίσως έχει βαθύτερο νόημα από ποτέ: στην εποχή μας υπάρχει η επίφαση της δημοκρατίας, όμως σε θέματα που αφορούν την επιβίωση ολόκληρων λαών, οι πολίτες νιώθουν απεγνωσμένα αμέτοχοι. Είναι χαρακτηριστικό το ότι πήρε τέσσερα χρόνια στον Σίλερ για να γράψει τον «Δον Κάρλος». Όπως είναι λογικό, το ενδιαφέρον του νεαρού δραματουργού με το χρόνο μετατοπιζόταν ως προς τη θεματική ή τους χαρακτήρες.
Ξεκινώντας,επικεντρώθηκε στην ερωτική ιστορία του Κάρλος με την Ισαβέλα. Στη συνέχεια όμως, τον κέρδισε η ιδεαλιστική τόλμη του Μαρκήσιου Πόσα. Η ιστορία του κεντρικού χαρακτήρα όμως ξετυλίγεται με απόλυτη συνέπεια και εντελώς ιδιαίτερο δικό της βάρος. Το έργο ουσιαστικά ακολουθεί την τραγική πορεία του Βασιλιά. Είναι μια κραυγή ενάντια στην τυραννία, όχι όμως ενάντια στον τύραννο. Ο συγγραφέας ανατέμνει με σοφία τη λειτουργία της εξουσίας. Ο Φίλιππος Β’ του Σίλερ είναι βαθιά ανθρώπινος, τυραννισμένος, παγιδευμένος, μόνος. Όπως λέει και ο ίδιος είναι «σκλάβος της τρομερής αναγκαιότητας». Το ύφος του έργου είναι εντελώς ιδιαίτερο.
Η γλώσσα του πρωτοτύπου διαπνέεται από τη ρομαντική μεγαλοστομία του 18ου αιώνα- που όμως πρέπει να συνδυαστεί με μια απίστευτα διεισδυτική αίσθηση της ψυχολογίας των χαρακτήρων από τον συγγραφέα. Ο Δον Κάρλος είναι ένα έργο «μεγάλης πνοής», ρομαντικό με την έννοια ότι πιστεύει βαθιά στον άνθρωπο, την ικανότητά του να θυσιάσει τα πάντα για το ωραίο και υψηλό (τη φιλία, την ελευθερία, τον έρωτα) και ταυτόχρονα τρομερά κυνικό και σκληρό, όταν αποδέχεται πως τη μοίρα των ανθρώπων τελικά την αποφασίζουν δυνάμεις βαθιά ριζωμένες στην αντίδραση ενός κατεστημένου, που δε διστάζει να σκοτώσει ακόμη και τα ίδια του τα παιδιά».
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
Έτσι χτίζει το δράμα του πάνω στην επινοημένη ερωτική σχέση ανάμεσα στη νεαρή σύζυγο του Φιλίππου του Β’ και στον διάδοχό του, καθώς και στην αμφισβητούμενη δολοφονία του Κάρλος από τον ίδιο τον πατέρα του. Πέραν αυτών, εκμεταλλεύτηκε και τον θρύλο γύρω από τη φρίκη της ισπανικής Ιερής Εξέτασης Με πρώτη ύλη λοιπόν την ιστορία μιας πραγματικής οικογένειας, φόντο την ιστορική συγκυρία μιας επανάστασης και εργαλείο την απαράμιλλη τεχνική του στην ανατροπή, ο Σίλερ θέτει ως στόχο να στηλιτεύσει αφενός τη θρησκευτική υποκρισία και αφετέρου την καταπιεστική πολιτική των καθεστώτων της Ευρώπης της δικής του εποχής. Βαθιά ιδεαλιστής, με αυτό το έργο υψώνει τη φωνή του ενάντια στην τυραννία κάθε είδους.
Το έργο, πέρα από τη συγκλονιστική πλοκή του, τη γεμάτη ίντριγκες, ερωτικά πάθη και θάνατο, σήμερα ίσως έχει βαθύτερο νόημα από ποτέ: στην εποχή μας υπάρχει η επίφαση της δημοκρατίας, όμως σε θέματα που αφορούν την επιβίωση ολόκληρων λαών, οι πολίτες νιώθουν απεγνωσμένα αμέτοχοι. Είναι χαρακτηριστικό το ότι πήρε τέσσερα χρόνια στον Σίλερ για να γράψει τον «Δον Κάρλος». Όπως είναι λογικό, το ενδιαφέρον του νεαρού δραματουργού με το χρόνο μετατοπιζόταν ως προς τη θεματική ή τους χαρακτήρες.
Ξεκινώντας,επικεντρώθηκε στην ερωτική ιστορία του Κάρλος με την Ισαβέλα. Στη συνέχεια όμως, τον κέρδισε η ιδεαλιστική τόλμη του Μαρκήσιου Πόσα. Η ιστορία του κεντρικού χαρακτήρα όμως ξετυλίγεται με απόλυτη συνέπεια και εντελώς ιδιαίτερο δικό της βάρος. Το έργο ουσιαστικά ακολουθεί την τραγική πορεία του Βασιλιά. Είναι μια κραυγή ενάντια στην τυραννία, όχι όμως ενάντια στον τύραννο. Ο συγγραφέας ανατέμνει με σοφία τη λειτουργία της εξουσίας. Ο Φίλιππος Β’ του Σίλερ είναι βαθιά ανθρώπινος, τυραννισμένος, παγιδευμένος, μόνος. Όπως λέει και ο ίδιος είναι «σκλάβος της τρομερής αναγκαιότητας». Το ύφος του έργου είναι εντελώς ιδιαίτερο.
Η γλώσσα του πρωτοτύπου διαπνέεται από τη ρομαντική μεγαλοστομία του 18ου αιώνα- που όμως πρέπει να συνδυαστεί με μια απίστευτα διεισδυτική αίσθηση της ψυχολογίας των χαρακτήρων από τον συγγραφέα. Ο Δον Κάρλος είναι ένα έργο «μεγάλης πνοής», ρομαντικό με την έννοια ότι πιστεύει βαθιά στον άνθρωπο, την ικανότητά του να θυσιάσει τα πάντα για το ωραίο και υψηλό (τη φιλία, την ελευθερία, τον έρωτα) και ταυτόχρονα τρομερά κυνικό και σκληρό, όταν αποδέχεται πως τη μοίρα των ανθρώπων τελικά την αποφασίζουν δυνάμεις βαθιά ριζωμένες στην αντίδραση ενός κατεστημένου, που δε διστάζει να σκοτώσει ακόμη και τα ίδια του τα παιδιά».
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ