{mosimage}Το έργο «Νέντα» της βραβευμένης Βουλγάρας συγγραφέως Τεοντόρα Ντίμοβα παρουσιάζει, σε πανελλήνια πρώτη, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και συστήνει στο κοινό της Ελλάδας μια από τις πιο ενδιαφέρουσες φωνές της σύγχρονης βουλγαρικής δραματουργίας.
Η παρουσίαση του συγκεκριμένου έργου εντάσσεται στην ενότητα του Κ.Θ.Β.Ε. που είναι αφιερωμένη στα Βαλκάνια.Το έργο ανεβαίνει από την Τετάρτη 28 Μαρτίου στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών και σε σκηνοθεσία του Τάσου Ράτζου.
Το έργο «Νέντα» της βραβευμένης Βουλγάρας συγγραφέως Τεοντόρα Ντίμοβα παρουσιάζει, σε πανελλήνια πρώτη, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και συστήνει στο κοινό της Ελλάδας μια από τις πιο ενδιαφέρουσες φωνές της σύγχρονης βουλγαρικής δραματουργίας.
Η Τεοντόρα Ντίμοβα έγραψε το έργο μεταξύ του 1994 και του 1996, παρουσιάζοντας, μέσα από την καθημερινότητα απλών ανθρώπων, με τα αδιέξοδα, την αποξένωση, την απόγνωση, αλλά και την προσδοκία της κάθαρσης, τη σύγχρονη Βουλγαρία, με φόντο τις κοινωνικές και πολιτικές ανακατατάξεις που επέφερε η πτώση του κομμουνισμού.
Λίγα λόγια για το έργο:
Η Νέντα θα προσπαθήσει να σώσει τη μητέρα της, Ζάρα από το τρομερό αδιέξοδο που αντιμετωπίζει, παρασυρμένη από λανθασμένες επιλογές. Ωστόσο, και η ίδια η Νέντα θα βρεθεί σε έναν δρόμο χωρίς γυρισμό. Θα βρει, άραγε το κουράγιο να κοιτάξει βαθιά μέσα της και να σπάσει τη σιωπή της; Θα έλθει τελικά η λύτρωση;
{mosimage}
Οι συντελεστές της παράστασης:
Μετάφραση: Zdravka Michailova
Σκηνοθεσία: Τάσος Ράτζος
Επιμέλεια κειμένου- δραματουργική επεξεργασία: Αμαλία Κοντογιάννη
Σκηνικά- κοστούμια: Σωτήρης Στέλλιος
Μουσική: Γιούρι Στούπελ
Χορογραφία: Κώστας Γεράρδος
Φωτισμοί: Γιάννης Τούμπας
Βοηθός σκηνοθέτη: Λίλα Καρύδη
Οργάνωση παραγωγής: Σοφία Ευτυχιάδου.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Στέλλα Καζάζη, Ερατώ Πίσση, Νινή Βοσνιάκου, Δημήτρης Κολοβός, Χρήστος Σουγάρης, Μιχάλης Φωτόπουλος.
Η συγγραφέας για το έργο της:
«Η Νέντα γράφτηκε στην πιο κρίσιμη περίοδο της μεταβατικής περιόδου στη Βουλγαρία. Σχεδόν όλοι οι άνθρωποι της γενιάς μου, συνάδελφοι, φίλοι, συμμαθητές, είχαν ήδη μεταναστεύσει στον Καναδά και την Αμερική. Μερικοί από αυτούς εγκαταστάθηκαν στο εξωτερικό και ξεκίνησαν εκεί μια καινούργια ζωή• άλλοι επέστρεφαν καταβεβλημένοι και αποκαρδιωμένοι. Δεν μπήκα στον πειρασμό ούτε για μια στιγμή να ζήσω εκτός Βουλγαρίας• γράφω στα βουλγάρικα. Εξάλλου είχα επίγνωση ότι οι έντονες κοινωνικές και πολιτικές ανακατατάξεις, οι οποίες αφήνουν το στίγμα τους στον ψυχολογικό και συναισθηματικό κόσμο όσων τις βιώνουν, είναι σημαντικές για έναν συγγραφέα• κάθε βούλγαρος έχει βιώσει το προσωπικό του δράμα και τη δική του κάθαρση κατά την περίοδο αυτή, κι ο καθένας μας θα μπορούσε να γίνει πρωταγωνιστής ενός θεατρικού έργου. Το καλύτερο κομπλιμέντο που εισέπραξα για την Νέντα ήταν όταν κάποιος μου είπε: «Είχα την αίσθηση ότι παρακολουθώ από την κλειδαρότρυπα τον γείτονά μου• είναι όπως σε ένα ντοκιμαντέρ: ό,τι συμβαίνει, θα μπορούσε να συμβεί και σε μένα».
Η ορχήστρα στην οποία έπαιζε η Ζάρα, διαλύθηκε (πολλοί κρατικοί οργανισμοί- ορχήστρες, θέατρα, δημόσιες υπηρεσίες- έκλεισαν στην αρχή της μεταβατικής περιόδου στη Βουλγαρία). Η Ζάρα είναι απελπισμένη. Νομίζει ότι ο μόνος τρόπος για να εξακολουθήσει να εργάζεται είναι να παίζει μουσική στον δρόμο. Φυσικά η ίδια το λέει ειρωνικά, χωρίς να το εννοεί. Όμως γιατί, γιατί, Ζάρα; Θα μπορούσες να καταπιαστείς με κάτι άλλο, έτσι δεν είναι; Η δουλειά δεν είναι ντροπή. Γιατί επέτρεψες να σε συντρίψει η διάλυση μιας ορχήστρας σε τέτοιο βαθμό, ώστε να διώξεις τον άνδρα σου, να ξεχάσεις τα παιδιά σου, να δέσεις τη μητέρα σου για να μην σε ενοχλεί, να «νοικιάζεις» νέους άνδρες πληρώνοντάς τους; Γιατί, Ζάρα, μετατράπηκες ξαφνικά σε μια τόσο αδύναμη, ιδιότροπη, απελπισμένη και απωθητική γυναίκα; Η Νέντα και ο Ναούμ τα υπέμεναν όλα αυτά σιωπηλά, γιατί πίστευαν ότι θα τα καταφέρουν. Όμως, αγνοούσαν ότι υπάρχει μια αδιόρατη οδός, μέσω της οποίας η έλλειψη χαράς και η ήττα που νιώθει η μητέρα μεταφέρεται και στα παιδιά της. Ο Ναούμ θα φύγει για τη Γαλλία, ενώ η Νέντα με τον τρόπο της θα διαφύγει αλλού. Υπάρχει και ο Ιγκνάτ, ο οποίος τόσο απεγνωσμένα, τόσο φοβισμένα, τόσο καταδικασμένα και θλιβερά φεύγει για την Αμερική. Και επιστρέφει- με τον ίδιο τρόπο. Δεν έχουμε επίγνωση τι κάνουμε στον εαυτό μας και στους άλλους. Ζούμε στα τυφλά. Όταν συνέλθουμε, έχει ήδη συμβεί κάτι ανεπανόρθωτο. Ίσως η μεγαλύτερη ήττα που μπορεί να βιώσει κανείς είναι να συνειδητοποιήσει αργά ότι μπορεί να αγαπήσει».
Το σημείωμα του σκηνοθέτη:
«Η Νέντα είναι ένα κορίτσι που περπατά ανάμεσά μας• ένα κορίτσι πλασμένο να ονειρεύεται. Το όνειρο, η ελπίδα, κρατάει όσο η φλόγα ενός σπίρτου. Όπως το κοριτσάκι, στο κλασικό παραμύθι του Άντερσεν, η Νέντα γυρεύει από τη μικρή αυτή φλόγα να ζεστάνει την καρδιά της. Κάθε σπίρτο είναι και μια ευχή, που αναζωογονεί τα όνειρά της και της δίνει τη δύναμη να συνεχίσει το μοναχικό της ταξίδι. Η φλόγα την οδηγεί, τη φωτίζει, την καίει. Τι θα γίνει όμως, όταν, όπως συμβαίνει τόσο στην πραγματικότητα όσο και στο παραμύθι, τα σπίρτα τελειώσουν; Θα τη συναντήσουμε στο πιο μεγάλο της αδιέξοδο. Θα ταξιδέψουμε μαζί της και θα τη γνωρίσουμε. Όσο πιο πολύ την πλησιάζουμε τόσο απομακρύνεται, γιατί δεν έχει ταυτότητα, δεν έχει πατρίδα... έτσι είναι άλλωστε όλοι οι μοναχικοί άνθρωποι. Και θα τη δούμε μπροστά μας στην πιο κρίσιμη στιγμή της ζωής της, στην πιο μεγάλη πρόκληση, εκεί που η ζωή κι ο θάνατος έχουν χάσει τη σημασία τους, έχουν γίνει ένα.
Τη συναντούμε τη στιγμή που ο μόνος τρόπος να προχωρήσει είναι να κάνει βήματα προς τα πίσω. Γιατί τώρα, στην ύστατη στιγμή πρέπει να ξέρει ποια είναι και από πού έρχεται για να αποφασίσει κατά πού θα πάει. Βλέπουμε ένα ιδιαίτερο, χαρισματικό πλάσμα στο μεγαλύτερο αδιέξοδο της ζωής του. Αγαπάει κι αυτό την κάνει να ξεχωρίζει ανάμεσα σε εκατομμύρια ανθρώπους. «Μια αγάπη με ακατέλυτο ρυθμό, ακατανίκητη σαν τη μουσική και παντοτινή γιατί γεννήθηκε όταν γεννηθήκαμε και σαν πεθαίνουμε, αν πεθαίνει, δεν το ξέρουμε ούτε εμείς ούτε άλλος κανείς». Άλλωστε, ‘Τ’ αγάλματα είναι στο μουσείο’».
Info:
Οι παραστάσεις ολοκληρώνονται στις 13 Μαΐου.
Μέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη και Σάββατο: 18.00 (λαϊκή) και 21.00, Πέμπτη 21.00 (λαϊκή), Παρασκευή 21.00, Κυριακή 19.00
Τα εισιτήρια κοστίζουν 20 € και 15 € το εκπτωτικό
Στις λαϊκές η γενική είσοδος κοστίζει 10 €.
Και σε αυτή την παράσταση του Κ.Θ.Β.Ε. ισχύει το οικογενειακό εισιτήριο, δηλαδή κανονικό εισιτήριο οι γονείς και ελεύθερη είσοδος για παιδιά, ηλικίας έως 12 ετών, τα οποία συνοδεύονται.
Νεανική κάρτα: 70 € (για δέκα παραστάσεις).
Κάρτα συνδρομητών: 120 € (για δέκα παραστάσεις).
Εισιτήρια για τις παραστάσεις του Κ.Θ.Β.Ε. προπωλούνται, εκτός των ταμείων του θεάτρου, και σε όλα τα καταστήματα i-stores (τηλ. 801-11-151617).
Πληροφορίες και κρατήσεις στο τηλ. 2310-288000