ΤΗ ΜΕΡΑ ΠΟΥ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ Η ΓΗ ΝΑ ΓΥΡΙΖΕΙ

{mosimage}Μία ανατρεπτική, αντισυμβατική,«επινοημένη» παράσταση «έκτακτης ανάγκης»σε διαρκή μετεξέλιξη όταν όλα εκπέμπουν S.O.S.της Αγγελικής Κασόλα από τη θεατρική ομάδα ΟΙ ΑΡΙΘΜΗΜΕΝΟΙ στα πλαίσια του «Φεστιβάλ Devised Theatre - Παραστάσεις μικρού μήκους από νέους δημιουργούς» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου  Κάτω Χώρος την Παρασκευή, 22 Μαΐου 2009, 17:00 & 18:30 και το Σάββατο, 23 Μαΐου 2009, 20:30 & 22:00.«Κάποια μέρα θα πρέπει να λογοδοτήσουμε για τον πρώιμο θάνατό μας». Αρτω
Διάρκεια 50 λεπτά, Τιμή Εισητηρίου 15 Ευρώ, (10 Ευρώ Φοιτητικό)

Μία ομάδα επιζώντων. ΤΗΣ ΜΕΡΑΣ ΠΟΥ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ Η ΓΗ ΝΑ ΓΥΡΙΖΕΙ. Της Μέρας που έσβησε Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΓΗ και ΠΑΓΩΣΑΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΗΧΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ. ΕΚΕΙΝΗΣ ΤΗΣ ΜΕΡΑΣ που ανακαλύψαμε το παιχνίδι “ΞΥΠΝΑ-ΞΥΠΝΑ” και το “ΤΙ, ΤΩΡΑ ΤΙ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ;” ΗΤΑΝ ΤΗ ΜΕΡΑ που ΔΕΝ ΞΕΡΑΜΕ ΚΑΙ ΠΑΙΖΑΜΕ το “ΣΒΗΣΤΕ, ΛΙΩΣΤΕ, ΠΑΤΗΣΤΕ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ”. Και Πετροβολήσαμε το ΜΕΓΑΛΟ ΠΡΟΦΗΤΗ που τον ονόμαζαν “Ω, ΕΞΟΡΙΣΤΕ ΠΟΙΗΤΗ” γιατί μιλούσε μία παράξενη πανάρχαια γλώσσα.  ΗΤΑΝ Εκείνη ΤΗ ΜΕΡΑ ακριβώς ΠΟΥ Χάσαμε τα Μαλλιά και το Συκώτι μας ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΗ ΠΟΛΗ που ήταν πολλές και που ήταν όλες τους ίδιες. και δεν υπήρχε σταλιά ψωμί και σταγόνα νερό και πολύ Ω ναι πολύ μας αναστάτωσε αυτό.  Και τότε ήταν που καλέσαμε τους εξαφανισμένους, τους διαμελισμένους, τους αρπαγμένους και τους σκοτωμένους και που ρωτούσαμε με το ένα και το δύο και το τρία και το τώρα «τί νιώθεις εδώ και τώρα ακριβώς, ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΕΔΩ τη μικρή σκηνή ακριβώς όπως είσαι;». Και ΤΟΤΕ ήταν ω που αναρωτηθήκαμε “σε ΠΟΙΟΝ ΚΟΣΜΟ συμβαίνει όλο αυτό και ΣΕ ΠΟΙΟΝ κοσμο, ω σε ποιον, αφήνει αυτό το ΣΗΜΑΔΙ του; Ήταν τότε που κοιταχτήκαμε κι αναρωτηθήκαμε “ΘΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΣΤΗΣΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΝΕΚΡΟΥΣ;”...».

Μία παράσταση επινοημένου θεάτρου αφιερωμένη σε μια ολόκληρη γενιά που απειλείται δι' “εξοστρακισμού” όπου πατήσει και όπου σταθεί, εκεί που έχει ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ ΟΛΟ ΤΟ ΧΡΟΝΟ, εκεί που δεν μπορείς να έχεις ΤΙΠΟΤΕ ΑΠ’ ΟΣΑ ΟΝΕΙΡΕΥΤΗΚΕΣ.

Συμπαραγωγή του Εργαστηρίου Εναλλακτικού Θεάτρου “Studio  20/21” της Αγγελικής Κασόλα, της θεατρικής ομάδας “ΟΙ ΑΡΙΘΜΗΜΕΝΟΙ” του Αντώνη Χαντζή και της θεατρικής ομάδας Minus «two» της Στέλλας Μαρή,  με την υποστήριξη όλων όσων τους συμπαρίστανται  στα “μη  κερδοσκοπικά” όνειρα τους...


Σημείωμα της σκηνοθέτιδας για την παράσταση

Η παράσταση αυτή προέκυψε μέσα από μια  πειραματική συνθετική διαδικασία. Είναι το αποτέλεσμα αυτοσχεδιασμών, συζητήσεων, πολλαπλών καθημερινών, πολιτικών και καλλιτεχνικών ερεθισμάτων και κυρίως ερωτημάτων.

Το ΠΩΣ να μιλήσεις  από τη  θεατρική σκηνή σήμερα, το ΓΙΑΤΙ, σε ΠΟΙΟΥΣ και για ΤΙ, ζητούσαν διέξοδο από το  διαμελισμό της Γιουγκοσλαβίας, του Λιβάνου, του Ιράκ και της Γάζας ξανά και ξανά. Το ερώτημα του καλλιτεχνικού διευθυντή  και συγγραφέα της πρωτοποριακής ομάδας επινοημένου θεάτρου της Μεγάλης Βρετανίας «Forced Entertainment» Tim Etchells “Και σε ποιον κόσμο όλο αυτό αφήνει το σημάδι του;”  ξανατέθηκε μεταξύ μας σε όλη την πορεία της δημιουργίας της παράστασης.

Το κείμενο στην παράσταση μορφοποιήθηκε και εξελίχθηκε σταδιακά, σύμφωνα με τους όρους της «δουλειάς σε εξέλιξη», (work in progress) του “Devised Theatre” (Επινοημένο Θέατρο) όπου ο συγγραφέας του έργου ή ο σκηνοθέτης συνθέτει στις «πρόβες» διαρκώς επηρεραζόμενος από την εργασία της ομάδας που λειτουργεί συλλογικά για να προκύψει το έργο-παράσταση ως καρπός όλων των μετεχόντων.

Το σκηνικό δημιουργήθηκε κι αυτό σιγά-σιγά από διάφορα αντικείμενα τυχαία ή επιλεγμένα από όλη την ομάδα. Το δέσιμο του έργου-παράσταση σε συνεχή εξέλιξη-μετεξέλιξη είναι μια διαδικασία που απαιτεί κόπο, χρόνο και κυρίως χώρο μόνιμο για να απελευθερωθούν οι δημιουργικές δυνάμεις των μετεχόντων.

Σήμερα ανήσυχες θεατρικές ομάδες υπάρχουν πολλές, στέγη όμως, ή στέγες που να είναι προσιτές και μη ακριβοπληρωμένες δεν υπάρχουν. Και αυτό στομώνει τις διαδικασίες για το φανέρωμα και το ξεδίπλωμα των δημιουργικών δυνάμεων στο χώρο του θεάτρου μας, εμποδίζοντας έτσι την δυνατότητα έκφρασης και εξέλιξης ενός νέου, σύγχρονου και επίκαιρου θεατρικού λόγου.

 Το «Devised Theatre», που στηρίζεται στις διαλογικές  και συμβιωτικές σχέσεις των συντελεστών του, κατακτιέται μέσα από ζυμώσεις. Σκοπεύει στις ζωντανές επικοινωνιακές σχέσεις των μετεχόντων. Στην καλλιέργεια του αυτοσεβασμού, της αλληλοευθύνης,  της εμπιστοσύνης και της φιλίας  σε ένα παιγνίδι θεατρικό σε διαρκή εξέλιξη και μετεξέλιξη. Επί της ουσίας  αποτελεί  ένα παιγνίδι διαπαιδαγώγησης, αυτοοργάνωσης και Δημοκρατίας, σε ένα διαρκή διάλογο με το κοινό, όπου η ομάδα ερεθιζόμενη από τις αντιδράσεις του κοινού της ξαναεπεξεργάζεται το λόγο της και την πρότασή της.

Περιττό να αναφέρω ότι όχι μόνο οι νέες δυνάμεις του θεάτρου μας, αλλά οι νέοι άνθρωποι του τόπου μας βρίσκουν μπροστά τους απροσπέλαστα τείχη. Τείχη ολέθρια και για το παρόν και για το μέλλον μας.

Στην παράσταση χρησιμοποιούνται και ορισμένοι στίχοι από τα ποιητικά έργα του Μήτσου Κασόλα: «Πολιορκία και Έξοδος». «Δελτίο καιρού». «Παπαντόπ». Καθώς και οι στίχοι του Μιχάλη Κατσαρού από το «Κατά Σαδδουκαίων»: «Μην αμελήσετε να πάρετε μαζί σας νερό/ Το μέλλον μας έχει πολλή ξηρασία». Επίσης κάποια τελετουργικά παιγνίδια των «Αγγέλων»-ηρώων του έργου παραπέμπουν και στην παράσταση «200% and bloody Thirsty» της θεατρικής ομάδας «Forced Entertainment».

Τέλος καθώς παίζαμε το παιχνίδι της καταστροφής της γλώσσας μας, μέσα στους αυτοσχεδιασμούς, ένα τραγούδι της φυλής των  τσιγγάνων ήρθε να μας θυμίσει ένα ξεχασμένο «μυστικό» για τον πολιτισμό της γης που χάνεται και που μόνο μέσα από αυτόν μπορεί να δοθεί σκυτάλη για μία πιο φωτισμένη συνέχεια στον πλανήτη μας που την έχει κι αυτός κι εμείς  «έκτακτη ανάγκη».

Πες μου άνθρωπε,
Που είναι η γη μας
Τα βουνά, τα ποτάμια, οι κοιλάδες
Και τα δάση μας;
Που είναι η χώρα μας;
Που είναι οι τάφοι μας;
Είναι στις λέξεις, στις λέξεις
Της γλώσσας μας.
Τραγούδι της φυλής των Τσιγγάνων


Αγγελική Κασόλα
Σκηνοθέτης – Συγγραφέας

e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
                                                 

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1972 και είναι κόρη του λογοτέχνη Μήτσου Κασόλα. Από το 1992 σκηνοθετεί, διδάσκει  σεμινάρια κι εργαστήρια θεάτρου, συγγράφει θεατρικά έργα, μελέτες  και διασκευές. Παράλληλα επιμελείται σκηνοθετικά και παρουσιάζει υπό τη μορφή θεατρικού αναλογίου ποιητικές και λογοτεχνικές βραδιές σε όλη την Ελλάδα από το 1998.

Σπούδασε Θέατρο, Κινηματογράφο και Τηλεόραση στο Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης (1990-1994, Master of Arts with Honours), με ειδικότητα στη Σκηνοθεσία, και ειδικά μαθήματα τη συγγραφή θεατρικού έργου και την οργάνωση παραγωγής. Παράλληλα παρακολούθησε σπουδές στην Αγγλική Λογοτεχνία και τις Κλασσικές Σπουδές.  Νωρίτερα είχε σπουδάσει με υποτροφία στο “Ηνωμένο Διεθνές Κολέγιο της Αδριατικής” αποφοιτώντας με International Baccalaureate, με έμφαση στις ανθρωπιστικές επιστήμες (Αγγλική, Ιταλική και Ελληνική Λογοτεχνία, Ιστορία και Φιλοσοφία) και διατριβές στην Κλασσική Ελληνική  Μυθολογία και τον Πλάτωνα. (1988- 1990).

Με την ολοκλήρωση των πανεπιστημιακών της σπουδών έλαβε μετά από διαγωνισμό τη “Διεθνή Υποτροφία Σκηνοθεσίας του Πανεπιστημίου της Γλασκόβης 1994-95”  για τo devised πολυθέαμα της “Trust Me!” με το οποίο εκπροσώπησε τη Σκωτία σε διεθνή φεστιβάλ (Γλασκόβη, Εδιμβούργο, Μεξικό και παρουσιάστηκε  και στην Αθήνα στο Θέατρο ΑΛΙΚΗ μεταξύ άλλων) και αργότερα αποτέλεσε μετά από διαγωνισμό την Ελληνική Συμμετοχή στο Φεστιβάλ Νέων Θεατρικών Συγγραφέων της Ευρώπης  στο Βερολίνο «Interplay 1996».

Ίδρυσε για το Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης, υπό την αιγίδα του Sean Connery το «Πρώτο Διεθνές Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου της Μεγάλης Βρετανίας I.F.U.T. ‘95», του οποίου είχε και την Καλλιτεχνική Διεύθυνση.  Επέστρεψε το 2004 στην Ελλάδα μετά από επταετή σχεδόν παραμονή της στη Νέα Υόρκη, όπου συνεργάστηκε με εικαστικούς καλλιτέχνες, πολιτιστικούς φορείς της ομογένειας και παραγωγές θεάτρου και σύγχρονου χορού. Από το 1993 έως σήμερα έχει εργαστεί σε κοντά 150 παραγωγές μουσικής, θεάτρου, χορού, σε Ελλάδα, Γλασκόβη και Νέα Υόρκη. Στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση υπήρξε βοηθός του Νίκου Κούνδουρου και του Τάσσου Ψαρά.

Σκηνοθέτησε τα έργα “Η Φαλακρή Τραγουδίστρια”, Ιονέσκο (Studio Theater, Glasgow, 1992), “Ο Τυχαίος Θάνατος Ενός Αναρχικού”, Ντάριο Φο, (Studio Theater, Glasgow, 1993), Τrust Me!, Α. Κασόλα (Studio Theater, Glasgow School of Art, Old Athaneum Theater, Cottier Theater, Edinburgh Fringe Festival, Amnesty in Action Festival-Σκωτία-, Puebla Theater -Mεξικό-, Θέατρο ΑΛΙΚΗ, Αμφιθέατρο Παν/μιου Πειραιά -Αθήνα-, 1995), “Πολιορκία κι 'Εξοδος”, Μήτσου Κασόλα (Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων, Ιούνιος 1996), “Προ των Θερμοπυλών”, 5 μονόπρακτα του Πάρι Τακόπουλου, (Θέατρο της Ημέρας, 1996-97), “Το Συμπόσιο του Πλάτωνα”, (Θέατρο Ελεύθερη Έκφραση, γραφή/σκηνοθεσία 1η , Ιούνιος 2001),  “Το Συμπόσιο του Πλάτωνα”,  (Θέατρο ΙΛΙΟΝ, γραφή/σκηνοθεσία 2η, Νοέμβριος 2001), “Το Συμπόσιο του Πλάτωνα”,  (Ωδείο Ρεθύμνου, γραφή/σκηνοθεσία 3η, Απρίλιος 2005). 

Τον Αύγουστο του 2008 σκηνοθέτησε την “Αναβίωση των Αρχαίων Ηραίων” της Σάμου, στα πλαίσια του Φεστιβάλ “Ηραία – Πυθαγόρεια 2008”, ένα δρώμενο με 160 συμμετέχοντες που εκτυλίχθηκε σε όλη την πόλη του Πυθαγορείου και κατέληξε σε ένα πολυθέαμα στο λιμάνι.

Η παράσταση επινοημένου θεάτρου “Τη Μέρα που Σταμάτησε η Γη να Γυρίζει” αποτελεί την πρώτη δράση της υπό σύσταση πολιτιστικής εταιρείας της “Studio 20-21” που ως στόχους της έχει τη μελέτη, τον πειραματισμό, την έρευνα πάνω στο  Εναλλακτικό θέατρο και τα πρωτοποριακά κινήματα του 20ου αιώνα,  σε αναζήτηση ενός “ζωντανού θεάτρου” για τον 21ο αιώνα.

Πρόσφατες συγγραφικές εργασίες της περιλαμβάνουν τη θεατρική διασκευή  “Το Συμπόσιο του Πλάτωνα” (2001 - 2007),  την οποία επεξεργάστηκε ως “text in progress”, και την έρευνα της «O Μπρεχτ στην Αμερική: Μέσα από τα αρχεία του FBI», έργο που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις «Καστανιώτης».

Είναι μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και υπήρξε συνεργάτης του θεατρικού περιοδικού “Φουαγιέ” στο οποίο λειτούργησε και ως αρχισυντάκτης στα τελευταία πέντε τεύχη.

Πληροφορίες Koyinta

Off Canvas sidebar is empty