ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ

{mosimage}Το Γ΄ Κινηματογραφικό Συνέδριο Κινηματογράφου, μία «σημαντική ευκαιρία συνάντησης ανθρώπων» της κινηματογραφικής Τέχνης, όπως χαρακτηρίστηκε από τον Κώστα Γαβρά. Μία συνάντηση εποικοδομητική που διήρκησε δύο ημέρες επιτρέποντας στους ανθρώπους της 7ης τέχνης να δώσουν την δική τους οπτική γωνία πάνω στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν από τις όποιες ελλείψεις έχει ο νόμος πλαίσιο για τον κινηματογράφο,  να τοποθετηθούν, να ανταλλάξουν απόψεις, να εκμαιεύσουν από ειδικούς που έφτασαν από το εξωτερικό πάνω στα κινηματογραφικά θέματα, να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους  και να καταθέσουν θέσεις έτσι ώστε η κινηματογραφική τέχνη στην Ελλάδα οδηγηθεί σε νέους δρόμους.

Η πλειοψηφία των παρατηρητών και των 300 και πλέον εισηγητών του συνεδρίου   επεσήμανε την υψηλή συλλογικότητα και δημοκρατικότητα των διαδικασιών έτσι ώστε να μην αποκλειστεί κανένας από το δικαίωμα λόγου. Πραγματικό ενδιαφέρον σημείωσε, η συνύπαρξη παλαιών και νέων κινηματογραφιστών. Στους ίδιους χώρους εισέπραττες εικόνες όπως αυτή του  Κώστα Γαβρά, Θόδωρου Αγγελόπουλου,  Ροβήρου Μανθούλη ακούραστα να  αφιερώνουν ολόκληρη μέρα και ατελείωτες ώρες στην κατάθεση προτάσεων,  να συζητούν με νέους σπουδαστές, ομότεχνούς τους αλλά και σκηνοθέτες της νέας γενιάς.
{mosimage}
Ο Γιώργος Αρβανίτης, ο Νίκος Κούνδουρος, ο Νίκος Καβουκίδης, ο Τάσος Ψαρράς, η Πένη Παναγιωτοπούλου, ο Τάσος Μπουλμέτης, ο Πέτρος Μάρκαρης,  προέδρευσαν  σε θεματικές  και άκουσαν παρεμβάσεις  ανθρώπων όπως  ο Λάκης Παπαστάθης, ο Κώστας Φέρρης, ο Αντρέας Πάντζης, η Κατερίνα Ευαγγελάκου, ο Γιώργος Κατακουζινός, ο Θόδωρος Αδαμόπουλος, Γιώργος Τσεμπερόπουλος… Αιθουσάρχες συνυπήρχαν με τους διανομείς, τους σεναριογράφους και τους παραγωγούς αρθρώνοντας τις δικές τους προτάσεις… ακαδημαϊκοί ένωναν την φωνή τους με αυτή των διευθυντών μουσείων και  αρχείων του κινηματογράφου. Οι προσωπικότητες κύρους που έφτασαν από το εξωτερικό συνέβαλαν, προσφέροντας την δική τους εμπειρία που έγινε έναυσμα συζητήσεων.   

Οι τρεις συνεδριακές αίθουσες του Μεγάρου (Διεθνές συνεδριακό κέντρο Αθηνών) ήταν κατάμεστες από επαγγελματίες του χώρου αλλά και από νέους ανθρώπους που επιθυμούν να δημιουργήσουν  κινηματογραφικά κεφάλαια στην Ελλάδα. Εισηγητές, παρατηρητές, (1200 και πλέον άτομα παρακολούθησαν το συνέδριο) έδιναν με την παρουσία τους στο χώρο, το κλίμα κινηματογραφικής ζύμωσης. Το άρτιο οργανωτικό επίπεδο, ο καταμερισμός εργασιών έδινε την δυνατότητα παρακολούθησης, ενημέρωσης, τοποθέτησης,  ανταλλαγής απόψεων και απέφερε  πορίσματα ικανά έτσι ώστε ο νόμος πλαίσιο για τον κινηματογράφο να ανανεωθεί ακολουθώντας τα νέα δεδομένα που «επιβάλλει» ο 21ος αιώνας.

Οι έξι θεματικές ενότητες ( Κινηματογραφική διανομή αίθουσα προώθηση- Υποδομές εργαστήρια studios σύγχρονες τεχνολογίες- Κινηματογραφική Παραγωγή, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου-  Συγγενικά και Πνευματικά Δικαιώματα- Εκπαίδευση Παιδεία- Κινηματογραφικά Φεστιβάλ Κρατικά βραβεία), χωρισμένες σε 21  επιμέρους συνεδρίες έδιναν την δυνατότητα επιλογής του κοινού (με βάση το ενδιαφέρον του και την ειδικότητα του) καθώς και την δυνατότητα τοποθέτησης- παρέμβασης αφού η κάθε συνεδριακή αίθουσα ήταν έτσι διαμορφωμένη, σαν στρογγυλό τραπέζι, ώστε να επιτρέπει την ανάπτυξη διαλόγου. Η συμβολή των προσωπικοτήτων που  συντόνιζαν τις συνεδρίες ήταν σημαντική τόσο για την διεξαγωγή των συζητήσεων όσο και για την καταγραφή των πορισμάτων που απέρρεαν.
        
Τα βασικά θέματα που απασχόλησαν τους συνέδρους:

-Τα Κρατικά κινηματογραφικά βραβεία ποιότητας και η ανάγκη αλλαγής του τρόπου ψηφοφορίας.

-Η αλλαγή πολιτικής των περιφερειακών φεστιβάλ.

- Η ενίσχυση της παραγωγής και της διανομής ελληνικών ταινιών

-.Η αναβάθμιση του ρόλου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

-Η ανάγκη μεγαλύτερης έμφασης στο σενάριο και στη χρηματοδότησης του

-Οι  εξελίξεις που επιφέρει η νέα τεχνολογία τόσο στους δημιουργούς όσο και στους αιθουσάρχες αλλά και στην διανομή. Θέμα που απασχολεί και την ευρωπαϊκή κοινότητα και μάλιστα κινηματογραφίες όπως η Γαλλία.

-Η κινηματογραφική παιδεία. Ίδρυση ακαδημίας, κινηματογραφικά αρχεία προσβάσιμα στους ερευνητές, ταινιοθήκες, μουσεία.

-Οι κινηματογραφικές αίθουσες της περιφέρειας αλλά και η εξαφάνιση της καλλιτεχνικής αίθουσας

-Ο ρόλος της Hellas film

-Ο κινηματογράφος είναι βιομηχανία ή πρέπει να αντιμετωπιστεί σαν πολιτιστική βιομηχανία;

- Η ένταξη της κινηματογραφίας στον αναπτυξιακό νόμο.

-  Ενίσχυση του ντοκιμαντέρ αλλά και των ταινιών μικρού μήκους.

-Η ανάγκη ύπαρξης στατιστικής υπηρεσίας για τον κινηματογράφο έτσι ώστε να καταγράφεται η εικόνα της ελληνικής παραγωγής.

-Ο ρόλος της τηλεόρασης,  ο ανενεργός νόμος του 1,5 %.
{mosimage}
  Μερικές από τις τοποθετήσεις
Τοποθετήσεις του Κώστα Γαβρά: «Δεν μπορεί να υπάρξει εθνικός κινηματογράφος χωρίς την κρατική επέμβαση και συμβολή», «Η τηλεόραση σήμερα πρέπει να χρηματοδοτήσει τον κινηματογράφο», «Οι πολιτικοί είναι σκλάβοι του μέσου που τους προβάλλει της τηλεόρασης», «Υπάρχει χώρος στην Ελλάδα για περισσότερο σινεμά» «Η ηγεσία του υπουργείου δείχνει ότι έχει την βούληση… Πρέπει να γίνει ο κατάλογος των απαραίτητων για μια καλύτερη κινηματογραφική τέχνη στην Ελλάδα … Ο υπουργός πρέπει να τα υιοθετήσει αφού είναι συμπεράσματα της κινηματογραφικής κοινότητας», «Όποιος έχει το μυστικό των εικόνων κυβερνάει τον κόσμο»… «Το συνέδριο ήταν μεγάλη ευκαιρία για  τον ελληνικό κινηματογράφο. Εύχομαι να μην χαθεί αυτή η πρωτοβουλία, να επαναληφθεί, γιατί και εγώ έμαθα πολλά από όσα συμβαίνουν εδώ στην Ελλάδα στον κινηματογράφο» 
Τοποθετήσεις του Ροβήρου Μανθούλη : «Το 1/3  από τις 200 ταινίες που παράγονται κάθε χρόνο στην Γαλλία  έχουν προϋπολογισμό 2.000.000 ευρώ. Αυτός θεωρείται επικίνδυνος προϋπολογισμός αφού είναι ο μικρότερος που απαιτούν οι παραγωγές. Στην Ελλάδα οι χαμηλού κόστους ταινίες είναι το βασικό πρόβλημα»…

ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
{mosimage}
Τη Τελετή Έναρξης του Συνεδρίου, στην αίθουσα «ΝΙΚΟΣ ΣΚΑΛΚΩΤΑΣ» τίμησε με την παρουσία του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, κ. Κάρολος Παπούλιας, ο οποίος παρακολούθησε τους εναρκτήριους χαιρετισμούς. Τις εργασίες του Συνεδρίου χαιρέτισαν εκ μέρους των πολιτικών κομμάτων οι παρευρισκόμενοι κ. Λευτέρης Ζαγορίτης, Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας, κ. Τηλέμαχος Χυτήρης, Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτισμού, Αθλητισμού και Media του ΠΑ.ΣΟ.Κ., κ. Γιάννης Μπαλάφας, Υπεύθυνος Πολιτισμού που Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς και κα. Μαρία Σόκκαλη, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΛΑ.Ο.Σ. και η σύζυγος του Προέδρου του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Άντα Παπανδρέου 

Την Τελετή άνοιξε με χαιρετισμό εκ μέρους της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου ο κ. Γιώργος Σγουράκης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Κινηματογράφου Τηλεόρασης. Στη συνέχεια καλωσόρισε τους παραβρισκόμενους και ανέπτυξε σύντομα τον ρόλο και τους στόχους του Συνεδρίου ο κ. Χάρης Παπαδόπουλος, Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής και Πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, που μεταξύ των άλλων είπε:

{mosimage}«…Η παρουσία όλων σας εδώ σήμερα, Ελλήνων και ξένων, είναι η καλύτερη απάντηση στη μομφή, ότι ο κινηματογράφος δεν γεμίζει πια τις αίθουσες…

…Κι όμως! Ο κινηματογράφος είναι ο μοναδικός φορέας που μπορεί ακόμα να προωθεί την συλλογικότητα. Και να μας προσφέρει την μυσταγωγία της σκοτεινής αίθουσας, όπου τα βλέμματα μας συναντάνε τη ματιά του δημιουργού στο τοπίο του ονείρου…

…Όμως οι κινηματογραφιστές ήταν και είναι ο μεγάλος άγνωστος για τη πλειοψηφία των ανθρώπων και θα τολμούσα να πω και για τους φίλους μας τους πολιτικούς. Των ανθρώπων δηλαδή που αποφασίζουν για την τύχη όλων μας…

…Όσοι ασχολούμαστε με τον συνδικαλισμό και ερχόμαστε σε διάλογο με την Πολιτεία, μας λυπεί το γεγονός ότι γνωρίζουν πολύ λίγα για τους κινηματογραφιστές και τον χώρο της κινηματογραφίας. Εμείς ξέρουμε τα πάντα γι’ αυτούς, αλλά αυτοί σχεδόν τίποτα για μας. Νομίζουν ότι είμαστε μια κάστα ανθρώπων έξω από τόπο και χρόνο, χωρίς ανάγκες και προβλήματα και πολλές φορές έχουν την εντύπωση ότι είμαστε και προνομιούχοι…

…Ήρθε λοιπόν η ώρα να ακουστεί η φωνή μας. Να μοιραστείτε όλοι σας τις αγωνίες και τα προβλήματα μας…

…Σας καλούμε λοιπόν, τους επαγγελματίες όλων των κλάδων του κινηματογράφου αλλά και όλους τους φίλους που αγαπούν τον κινηματογράφο, να παρακολουθήσουν και κυρίως να συμμετάσχουν ενεργά στο Τρίτο Κινηματογραφικό Συνέδριο, ένα Συνέδριο Εργασίας…

…Να ακούσουμε ο ένας τον άλλον και να συνθέσουμε τις προτάσεις μας σε ένα κοινό όπλο που θα μας επιτρέψει να αγωνιστούμε. Και να επιβάλλουμε τα δίκαια μας...

…Η Οργανωτική Επιτροπή, με πολύ συγκίνηση και χαρά, διαπιστώνει την τεράστια συμβολή και παρουσία σήμερα εδώ των νέων κινηματογραφιστών και σπουδαστών…

…Αυτό σημαίνει δύναμη για μας τους παλαιότερους και ελπίδα για τον κινηματογράφο μας…

…Σας καλούμε λοιπόν εσάς τους νέους να πάρετε την κατάσταση των πραγμάτων στα χέρια σας…»

Τέλος, ανέβηκε στο βήμα και πήρε τον λόγο ο Υπουργός Πολιτισμού, κ. Γιώργος Βουλγαράκης, δηλώνοντας το άμεσο ενδιαφέρον του για τις εργασίες του Συνεδρίου και την θέση του να αποτελέσουν τα πορίσματα του Συνεδρίου βασικό υλικό στη διαμόρφωση του νέου κινηματογραφικού νομοσχεδίου. Είπε μεταξύ των άλλων:

«…Η πρωτοβουλία αυτή αναπτύχθηκε ως φυσική αντίδραση στους προβληματισμούς της κινηματογραφικής κοινότητας, για το μέλλον και την επιβίωση του ελληνικού κινηματογράφου σε ένα διεθνές περιβάλλον το οποίο εξελίσσεται και αλλάζει ραγδαία. Ζητούμενο όλων μας είναι να μπει η κινηματογραφική παραγωγή σε τροχιά ανάπτυξης. Στόχος, επομένως, του συνεδρίου είναι η κατάθεση απόψεων, ένας εποικοδομητικός διάλογος, που ευελπιστώ να δώσει νέα προοπτική στην ελληνική κινηματογραφία και να ανοίξει δρόμους στη νέα γενιά των Ελλήνων δημιουργών…
…Πιστεύω ότι το Γ΄ Κινηματογραφικό Συνέδριο προσφέρει την καλύτερη ευκαιρία να αναμορφωθεί με ευρεία συναίνεση το θεσμικό πλαίσιο του ελληνικού κινηματογράφου, να καθοριστούν οι προτεραιότητες και να οργανωθεί αποτελεσματικότερα η κινηματογραφική πολιτική. Προς αυτή την κατεύθυνση, ασφαλώς, θα συμβάλλουν οι αποφάσεις και τα πορίσματα του Συνεδρίου, που θα δώσουν τη βάση στο νέο σχέδιο νόμου για τον ελληνικό κινηματογράφο…

…Πρέπει να εντείνουμε όλοι, πολιτεία, δημιουργοί, παραγωγοί, διανομείς, τις προσπάθειές για την ανασυγκρότηση του ελληνικού σινεμά και την δημιουργική επικοινωνία του με το κοινό...

…Πιστεύω ότι αυτό το Συνέδριο θα αποτελέσει το πρώτο, αποφασιστικό βήμα για να βρούμε τις ενιαίες συντεταγμένες, που θα μας δώσουν την δυνατότητα να προχωρήσουμε στη λύση των περισσότερων προβλημάτων, και να οδηγηθούμε σε μια νέα θεώρηση του κινηματογράφου…
 
…Πεποίθησή μου είναι ότι το Συνέδριο θα αποτελέσει γόνιμο τοπίο σύμπνοιας των οραμάτων μας για το ελληνικό κινηματογράφο…»

Στο Γ’ Κινηματογραφικό Συνέδριο παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων: ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού κ. Χρήστος Ζαχόπουλος,  Ευρωβουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Νίκος Σηφουνάκης, Βουλευτής Β’ Αθηνών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Κώστας Γείτονας, , Βουλευτής Σερρών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Μάρκος Μπόλαρης, Βουλευτής Κέρκυρας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κα Αγγελική Γκερέκου, Καθηγητής Πανεπιστημίου κ. Σπύρος Βούγιας, Σύμβουλος Προέδρου του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ κ. Περικλής Αντωνίου, Διευθύντρια Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων του ΥΠ.ΠΟ. κα Δήμητρα Αργυρού, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου κ. Γιώργος Παπαλιός, Αντιπρόεδρος του Ε.Κ.Κ. κ. Δημήτρης Σοφιανόπουλος, ο Κώστας Γαβράς, Θόδωρος Αγγελόπουλος, Νίκος Κούνδουρος, Νίκος Παπατάκης, Ελένη Καραΐνδρου, Γιάννης Δαλιανίδης, Ροβήρος Μανθούλης, Κώστας Φέρρης, Λάκης Παπαστάθης, Γιώργος Αρβανίτης, Ιάκωβος Καμπανέλλης, Γιώργος Πανουσόπουλος, Γιώργος Τσεμπερόπουλος, Νίκος Περράκης, Τάσος Μπουλμέτης, Πέννυ Παναγιωτοπούλου, Σεραφείμ Φυντανίδης, Κατερίνα Ευαγγελάκου, Γιώργος Σκαλενάκης, Αγγελική Αντωνίου, Τάκης Ζερβουλάκος, Δημήτρης Γιατζουζάκης, Αντουανέττα Αγγελίδη, Κώστας Καπάκας, Κώστας Καζάκος, Γιάννης Τζιώτης, Περικλής Χούρσογλου, Μαίρη Παπαλιού, Δημήτρης Ινδαρές, Κώστας Λαμπρόπουλος, Λιλέτ Μπόταση, Γιώργος Λυκιαρδόπουλος, Χρήστος Βολάνης, Χρήστος Λεοντής, Λίλα Κουρκουλάκου, Γιώργος Τριανταφύλλου, Κατερίνα Χέλμη,  Πέτρος Μάρκαρης, Γιώργος Τζώτζιος, Ζήνος Παναγιωτήδης, Γιώργος Ζερβουλάκος, Δημήτρης Γάκας, Αθηνά Τσαγκάρη και πολλοί άλλοι.

{mosimage}ΒΡΑΒΕΥΣΗ ΖΥΛ ΝΤΑΣΣΕΝ

Ιδιαίτερη συγκίνηση προκάλεσε η παρουσία του Ζυλ Ντασσέν στον χώρο της Τελετής Έναρξης. Όλοι οι παρευρισκόμενοι στην ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα, χειροκροτούσαν όρθιοι, ενώ ο μεγάλος σκηνοθέτης παρέλαβε την τιμητική πλακέτα της Οργανωτικής Επιτροπής από τα χέρια του Υπουργού Πολιτισμού κ. Βουλγαράκη. Όπως ανέφερε και ο Γενικός Γραμματέας της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, Τώνης Λυκουρέσης στο χαιρετισμό του: «…Τιμάμε σήμερα την προσφορά του Ζυλ Ντασσέν στον ελληνικό Πολιτισμό και Κινηματογράφο, έναν μεγάλο άνθρωπο και καλλιτέχνη του κόσμου που στο ερώτημα ποιος είναι, απαντά : Έλληνας!».

ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Οι αποφάσεις του Γ΄ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ «Ο Ελληνικός Κινηματογράφος_ Το Παράθυρο της Ελλάδας στον Κόσμο» που θα είναι έτοιμα σε μικρό χρονικό διάστημα  θα παρουσιαστούν και θα παραδοθούν δημοσίως  στον υπουργό πολιτισμού συνοδευόμενα και από το χρονοδιάγραμμα υλοποίηση τους με βάσει τις προτεραιότητες του κινηματογραφικού χώρου..   


ΨΗΦΙΣΜΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

Η κινηματογραφική κοινότητα δεν θα δεχτεί την ψήφιση νόμου για την αδειοδότηση των ιδιωτικών τηλεοπτικών καναλιών εάν δεν επιλυθεί πρώτα το χρέος και η εφαρμογή του νόμου  για την απόδοση του 1,5 % για την στήριξη του ελληνικού κινηματογράφου που δεν έχει  παρανόμως εφαρμοστεί.
Χρήστος Ν. Καρακάσης's Avatar

Χρήστος Ν. Καρακάσης

Ο Χρήστος Ν. Καρακάσης Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Μουσική, Πληροφορική και Σκηνοθεσία Θεάτρου, Κινηματογράφου, Τηλεόρασης στην Ελλάδα και στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης NYU Tisch School of the Arts. Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο πάνω στην ανάπτυξη και την μεθοδολογία της εκπαίδευσης (Post graduate diploma in training and development) και μεταπτυχιακό τίτλο στην σκηνοθεσία κινηματογράφου και θεάτρου Post graduate diploma in film and theatre direction. Έχει επιμεληθεί οπτικοακουστικά καλλιτεχνικά, οργανωτικά και σε τεχνικό επίπεδο πολλές εκδηλώσεις παρουσιάσεις, διαφημίσεις, Video art, Φεστιβάλ.Ως Σκηνοθέτης-Συγγραφέας-Παραγωγός έχει παρουσία από το 1992. Οι ταινίες του έχουν αποσπάσει διεθνείς βραβεύσεις και έχουν προβληθεί στην Ελλάδα και το Εξωτερικό. Ιδρυτής των εκδόσεων κουίντα και της κινηματογραφικής εταιρείας ΚΟΥΙΝΤΑ Production . Καθηγητής Κινηματογράφου σε πολλές σχολές και ιδρύματα.Από το 2011 είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Ψηφιακού Κινηματογράφου Αθήνας AIDFF και καλλιτεχνικός διευθυντής στο διεθνές οικολογικό και επιστημονικό πανόραμα της ΚΟΥΙΝΤΑ.Έχει γράψει την «εισαγωγή στον κινηματογράφο» βιβλίο το οποίο απευθύνεται σε επίδοξους σκηνοθέτες, αλλά και σε όλους εκείνους που θέλουν να γνωρίσουν με άμεσο και περιεκτικό τρόπο την τέχνη αλλά και την τεχνική του κινηματογράφου. Έχει γράψει δύο ποιητικές συλλογές 2016 φωταύγεια 2018 μῆτις . Αρθρογραφεί στο filmmaker και στο koyinta art emagazine. Ιδρυτής του οργανισμού ΚΟΥΙΝΤΑ IMDB https://www.imdb.com/name/nm3765821

Off Canvas sidebar is empty