Chris Wilder

{mosimage}Σε μια έκθεση που περιλαμβάνει ζωγραφική κολάζ, stickers και γλυπτική εγκατάσταση, ο  Chris Wilder σκάβει για άλλη μια φορά την πλούσια φλέβα του παραλόγου υπονομεύοντας τα ξέφρενα Σόδομα γνωστά ως Νότια Καλιφόρνια, μέσα από τη ματιά του πιο διάσημου ανδρός της, του “crap artist”.
Η έκθεση με τίτλο Confessions of A Crap Artist Part 2 δανείζεται το όνομά της από ένα μυθιστόρημα του Philip K.Dick, που δημοσιεύτηκε το 1975, αν και είχε γραφτεί και στοιχειοθετηθεί ήδη από το 1959 (δυο χρόνια μετά τη γέννηση του Wilder). Το βιβλίο του Dick εστιάζεται σε έναν ήρωα ονόματι Jack Isidore o οποίος, όπως και ο Wilder, έχει εμμονή με ερασιτεχνικά κι εξεζητημένα παρακλάδια της επιστημονικής έρευνας. Επίσης, όπως και ο καλλιτέχνης, ο Ισίδωρος συλλέγει παλιά επιστημονικά βιβλία και περιοδικά, χιλιάδες άχρηστα αντικείμενα, και γοητεύεται από θεωρίες που έχουν ανασκευαστεί, όπως η δοξασία ότι η γη είναι κούφια κι ότι το ηλιακό φως έχει βάρος.
 

Ο Ισίδωρος παίρνει μαζί του όλα τα πράγματα που τον ενθουσιάζουν και πηγαίνει να ζήσει σε μια φάρμα στην Καλιφόρνια με την οικογένεια της αδερφής του. Η τελευταία είναι αφόρητα εξουσιαστική και προκαλεί σοβαρή κρίση στο γάμο της όταν δημιουργεί δεσμό με ένα φοιτητή, ενόσω ο άντρας της αναρρώνει από ένα καρδιακό επεισόδιο. Ο Ισίδωρος αντιμετωπίζεται διαρκώς από την οικογένεια και τους φίλους του σαν “απροσάρμοστος” που χρειάζεται φροντίδα, παρόλο που κι αυτοί δεν πάνε πίσω! Η ιδιόμορφη αντιπαράθεση της ποταπής συμπεριφοράς των ανθρώπων με τη γοητευτική, αν όχι παλαβή, πλευρά της επιστήμης αποτελεί επίσης αγαπημένο θέμα του Wilder. Αυτή είναι η πεμπτουσία της Καλιφόρνιας, όπου η έννοια του “υγιούς” είναι κάτι το σχετικό και, στο σημείο που η ψευδο-επιστήμη συναντάει το βρώμικο σκάνδαλο, κάποιος εμπνέεται να γράψει βιβλίο.

H ξεκάθαρη ταύτιση του Wilder με τον Ισίδωρο ως σχολαστικό παρατηρητή του ασήμαντου είναι πανταχού παρούσα στο έργο του. Οι φωτογραφίες του βιβλίου απηχούν πολλές φιλοσοφικές  αντιλήψεις, καθώς και θεωρίες συνωμοσίας, που στοιχειώνουν τις ζωές και το μυαλό των δύο δημιουργών. Η ζωγραφική κολάζ μοιάζει με πολύχρωμο ενυδρείο όπου περιδινίζονται τέρατα των ωκεανών, γκραβούρες του 17ου αιώνα και φανταχτερά πορνογραφικά θραύσματα, χωρίς συγκεκριμένο προορισμό ή ενδιαφέρον για την παρουσία μας. Παντού η απελπισία, το ερωτικό στοιχείο, η ομορφιά κι η καθαρή βλακεία αιωρούνται σ’ έναν τεχνικολόρ αιθέρα. Οι επιφάνειες μοιάζουν σαν να βρίσκονται σε αέναη κίνηση μαζί με την ενέργεια των έντονων χρωμάτων που διαλέγει πάντα ο Wilder.

Η διαστροφική σεξουαλικότητα στη γλώσσα του California Dream εκδηλώνεται μέσω φαινομενικά αθώων stickers με φρούτα, λαχανικά, λουλούδια και ανατομικά σχέδια, με ασυναίσθητες παρεμβολές ερωτικών εικόνων εποχής. Και πάλι, ο πληθωρισμός εικόνων, που μοιάζουν σαν να επιπλέουν στους τοίχους, εγείρει περισσότερα ερωτήματα από όσα απαντάει, υπαινίσσεται περισσότερα από όσα αποκαλύπτει.

Η συνολική εντύπωση που δίνουν οι εικόνες στους δύο χώρους είναι εκείνη ενός σατανικού τεχνάσματος-εν μέρει τηλεοπτική οθόνη, εν μέρει πολυτελής κατάλογος φυτωρίου κι εν μέρει ενυδρείο. Είναι ίσως αξιοσημείωτο ότι ο Wilder έχει περάσει όλη του τη ζωή σε παραλίες αστικών κέντρων όπως το Μαλιμπού, όπου μπορεί κανείς να συναντήσει ένα δελφίνι, το ομορφότερο κορίτσι της γης, και κάθε λογής αγροτο-βιομηχανικά απόβλητα καβάλα σε ένα από τα τελειότερα κύματα στον κόσμο.  

Η γλυπτική εγκατάσταση με φυσικά κυπαρίσσια καθιστά την αμφισημία που διατρέχει το βιβλίο και τη ζωή την ίδια φυσιολογική, αναρτώντας τους κορμούς με αναφορές στο θάνατο και την αθανασία, σε ένα έργο με τίτλο “over, under, sideways, down (holy smoke)”, μια παραλλαγή της αρχικής γλυπτικής εγκατάστασης (Βερολίνο 2006), η οποία περιλάμβανε φοίνικες σε φυσικό μέγεθος που φύτρωναν μέσα από ένα τεχνητό δάπεδο. Σε αντίθεση με τους φοίνικες, τα κυπαρίσσια είναι ανθεκτικά σε δυσμενείς συνθήκες και είναι φορείς ποικίλων συμβολισμών. Στην αρχαία Αίγυπτο, τα κυπαρίσσια χρησίμευαν στην κατασκευή φερέτρων, πράγμα που τα καθιέρωσε ως δέντρα του θανάτου. Επειδή όμως μπορεί να ζήσουν μέχρι 1.000 χρόνια, σε άλλες περιπτώσεις τα κυπαρίσσια είναι σύμβολα της αθανασίας.

Ο Πλάτωνας τα θεωρεί σύμβολα της αθανασίας, ενώ στο Ταρώ σχετίζονται με την Κάρτα του Θανάτου. Εκτός από το διφυή χαρακτήρα τους, τα κυπαρίσσια θεωρούνταν ότι διαθέτουν μαγικές και θεραπευτικές ιδιότητες, και αποτελούσαν εμβλήματα των κέντρων του πολιτισμού όπου άνθησαν τα μαθηματικά, η γεωμετρία, η φιλοσοφία και η δημοκρατία, η κοσμολογία και ο θρησκευτικός στοχασμός. Στην πραγματικότητα βρίσκονται στη ρίζα όσων συγκροτούν το σύγχρονο πολιτισμό.

Με τρόπο τυπικό για τη δουλειά του Wilder, ο καλλιτέχνης περνάει απότομα από τη μια ιστορία στην άλλη. Η φιγούρα του κοινωνικά απροσάρμοστου, αλλά συμπαθούς ερασιτέχνη επιστήμονα Ισίδωρου στο βιβλίο του Philip K. Dick μεταμορφώνεται σε ένα χαζοβιόλη και υπερβέβαιο για τις δυνάμεις του έφηβο, λάτρη της κοσμολογίας, που συναντάμε σε ένα τραγούδι των Yardbirds.

(Hey) Over under sideways down,
(Hey) Backwards forwards square and round.
(Hey) Over under sideways down,
(Hey) Backwards forwards square and round.
When will it end, when will it end,
When will it end, when will it end?

Η άποψη του Wilder είναι ποτέ. Ο κόσμος είναι καλωδιακή τηλεόραση που λειτουργεί επί εικοσιτετραώρου βάσεως-ένα ασταμάτητο ποτάμι από μισές αλήθειες, αλλόκοτες θεωρίες, νέα για σφαγές και φρικαλεότητες και κίτρινα δημοσιεύματα για σκάνδαλα με φαντεζί εικονογράφηση. Ένας κόσμος στον οποίο εξαπολύονται βίαιοι πόλεμοι για ιδιοτελή συμφέροντα, και όπου τα κυπαρίσσια μπορεί να συμβολίζουν ταυτόχρονα το θάνατο και την αθανασία, να είναι γέφυρες προς τις ζωροαστρικές θεότητες, μαγικές δυνάμεις για τους Αιθίοπες, νεκρικά είδωλα του Άδη. Τοποθετώντας τα δέντρα αντεστραμμένα, ο καλλιτέχνης τα αποστερεί από τις θεραπευτικές τους ιδιότητες• αντί να αποτελούν γέφυρα προς τους ουρανούς, είναι στραμμένα προς τον Άδη, τη θεότητα του Κάτω Κόσμου και των επίγειων αγαθών, καθρεφτίζοντας έτσι τη βαρβαρότητα που εξακολουθεί να βασιλεύει στις μέρες μας.

Μετάφραση: Πάνος Τσαχαγέας

Ευριπίδου 31-33 και Αθηνάς,
2ος  όροφος
τηλ. 210 32 10 881
Ε-mail : Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Κιν. 6939 68 29 71
 Web site : www.e31gallery.com                                                

 

Πληροφορίες Koyinta

Off Canvas sidebar is empty