{mosimage}Ταινίες από όλο τον κόσμο που έχουν ως άμεσο ή έμμεσο θέμα το ποδόσφαιρο θα παρουσιαστούν στο αφιέρωμα με τίτλο «Το Σινεμά στη Σέντρα», που διοργανώνουν από την 1η έως τις 7 Μαρτίου στη Θεσσαλονίκη το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Υφυπουργείο Αθλητισμού.

Το αφιέρωμα επιχειρεί να παρουσιάσει την σχέση- έκπληξη που υπάρχει ανάμεσα στον κινηματογράφο και στο ποδόσφαιρο. Δεν είναι λίγα, εξάλλου, τα κοινά στοιχεία μεταξύ τους: χρειάζεται τέχνη για να γίνει καλός κινηματογράφος και τέχνη για να παιχτεί καλό ποδόσφαιρο. Επιπλέον, το σινεμά και το ποδόσφαιρο είναι από τις πιο δημοφιλείς επιλογές, έχουν τεράστια απήχηση, αφού συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο και προκαλούν ισχυρά συναισθήματα, που δεν επηρεάζονται από κοινωνικές διαφορές, διαφορετική γλώσσα και σύνορα. Δύο κόσμοι διαφορετικοί, αλλά ταυτόχρονα παράλληλοι, μία μοναδική σχέση συνύπαρξης, που θα αναδειχθεί για πρώτη φορά στο πρωτότυπο αυτό αφιέρωμα που θα παρουσιαστεί στo Ολύμπιον Galaxia Vacation Club.

Αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών και των παράλληλων εκδηλώσεων:

- ΠΕΜΠΤΗ 1/3:
19:00, «Ζιντάν: Ένα πορτρέτο του 21ου αιώνα / Zidane, un portrait du 21e siecle»
21:00, «Goal!»
23:00, «Βoleiros-Μια εποχή ποδοσφαίρου / Boleiros-Era Uma Vez o Futebol...»

- ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 2/3:
19:00    «Shoot Goals! Shoot Movies!: Α’ ημίχρονο»
21:00    «Ένας τελικός αλλιώτικος από τους άλλους / The other final»
23:00    «Τέτοιο ποδόσφαιρο δεν έχει ξαναπαιχτεί / Fu?ball wie noch nie»

- ΣΑΒΒΑΤΟ 3/3:
17:00    «Φίμπεν, ο μπόμπιρας των γηπέδων / Fimpen» (Ειδικά για παιδιά)
19:00    «Shoot Goals! Shoot Movies!: Β’ ημίχρονο»
21:00    «Ζιντάν: Ένα πορτρέτο του 21ου αιώνα / Zidane, un portrait du 21e siecle»
23:00    «Goal!»

- ΚΥΡΙΑΚΗ 4/3:
12:00    «Ο κόσμος της μπάλας από γενιά σε γενιά» (Εκδήλωση αφιερωμένη στις παιδικές ακαδημίες και τη νέα γενιά των ποδοσφαιριστών. Την εκδήλωση συντονίζει ο δημοσιογράφος Άρις Νικολάκης. Προβολή της ταινίας Ζιντάν: Ένα πορτρέτο του 21ου αιώνα
Προσφορά αθλητικών ειδών και αναμνηστικών δώρων από ομάδες
Στην εκδήλωση θα βραβευθούν οι: Βασίλης Χατζηπαναγής, Γιάννης Βένος, Σταύρος Σαράφης, Απόστολος Παπαδόπουλος, Γιώργος Τουρσουνίδης, Χρήστος Κωστής, Ζήσης Τσέκος, Κυριάκος Μπιμπισίδης).
17:00     «Φίμπεν, ο μπόμπιρας των γηπέδων / Fimpen» (Ειδικά για παιδιά)
19:00    «Η φανέλα με το Νο 9»
21:00    «Boleiros-Μια εποχή ποδοσφαίρου / Boleiros-Era Uma Vez o Futebol...»
23:00    «Offside»

- ΔΕΥΤΕΡΑ 5/3:
19:00    Ανοιχτή συζήτηση με θέμα: «Βία στα γήπεδα και η μεταφορά της στο σινεμά», με τη συμμετοχή προσωπικοτήτων από τον χώρο της πολιτικής, της δημοσιογραφίας και του αθλητισμού. Θα ακολουθήσει η προβολή της ταινίας «Εργοστάσιο ποδοσφαίρου / Football Factory», του Nick Love
23:00    «Goal!»

- ΤΡΙΤΗ 6/3:
19:00    «Shoot Goals! Shoot Movies!: Α’ ημίχρονο»
21:00    «Offside»
23:00    «Ζιντάν: Ένα πορτρέτο του 21ου αιώνα / Zidane, un portrait du 21e siecle»

- ΤΕΤΑΡΤΗ 7/3:
19:00    «Shoot Goals! Shoot Movies!: Β’ ημίχρονο»
21:00    «Boleiros-Μια εποχή ποδοσφαίρου / Boleiros-Era Uma Vez o Futebol...»
23:00    «Τέτοιο ποδόσφαιρο δεν έχει ξαναπαιχτεί / Fu?ball wie noch nie»


Λίγα λόγια για τις ταινίες που θα προβληθούν στο αφιέρωμα:
{mosimage}
«Φίμπεν, ο μπόμπιρας των γηπέδων / Fimpen», Σουηδία- 1974. Σκηνοθεσία/ Σενάριο: Μπο Βίντεμπεργκ.
Δεν χρειάζονται πάνω από πέντε λεπτά για να καταλάβει κανείς ότι ο εξάχρονος Γιόχαν Φίμπεν, δεν έχει απλώς ταλέντο στο ποδόσφαιρο, έχει το αστέρι! Η άνεση του μέσα στο γήπεδο, η ευστοχία του αλλά και οι απίστευτες ντρίμπλες του, τον καθιστούν στα έξι του χρόνια, μέλος της Εθνικής Ομάδας Ποδοσφαίρου της Σουηδίας. Σύντομα, αναδεικνύεται σε σωτήρα της ομάδας, και όλα τα βλέμματα στρέφονται επάνω του. Η δόξα και το χρήμα όμως, έρχονται σε αντίθεση με τη μικρή του ηλικία και το «σταρ σύστεμ», καθώς αν μη τι άλλο, δεν μπορεί καν να υπογράψει τα αυτόγραφα που του ζητούν, καθώς δεν ξέρει να γράφει!
{mosimage}
«Η φανέλα με το Νο 9», Ελλάδα- 1988. Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης.
Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μένη Κουμανταρέα, η ταινία αφηγείται τη ζωή και τα έργα του Βασίλη Σερέτη, νέου, άγνωστου, φτωχού, αλλά ταλαντούχου και φιλόδοξου ποδοσφαιριστή, που ονειρεύεται να κατακτήσει τα γήπεδα. Ο ήρωας, είναι διατεθειμένος να τα δώσει όλα και να υποστεί ό,τι χρειαστεί, προκειμένου να κατακτήσει το ποδοσφαιρικό στερέωμα. Έχοντας ως μόνο όπλο το ταλέντο του, προσπαθεί να ορίσει τη μοίρα του, σε μια διαδρομή από τη Θεσσαλονίκη, στο Βόλο και από εκεί στην Αθήνα. Μαζί του, γευόμαστε τη λάσπη των γηπέδων, τη μοναξιά της επαρχίας, τους "πουλημένους" αγώνες, αλλά και την εφήμερη λάμψη της επιτυχίας.
{mosimage}
«Ζιντάν: πορτρέτο του 21ου αιώνα / Zidane: un portrait du 21e siecle», Γαλλία- 2006. Σκηνοθεσία: Ντάγκλας Γκόρντον. Ο Ντάγκλας Γκόρντον τοποθετεί 17 κάμερες στο τερέν του αγώνα Ρεάλ Μαδρίτης - Βαγιαρεάλ τον Απρίλιο του 2005 και εστιάζει στον Ζινεντίν Ζιντάν. Κάθε ανάσα, κάθε κίνηση και κάθε ματιά του γάλλου ποδοσφαιριστή, με ή χωρίς την μπάλα στα πόδια, καταγράφηκαν και μεγεθύνθηκαν για να υμνήσουν έναν ζωντανό θρύλο των γηπέδων. «Δεν πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ, αλλά για ψυχολογικό πορτρέτο. Θέλαμε να φτιάξουμε το πορτρέτο ενός άντρα του 21ου αιώνα και επιλέξαμε τον Ζιντάν. Αυτό σημαίνει κάτι σημαντικό για τους φίλους του ποδοσφαίρου, αλλά ταυτόχρονα αντιπροσωπεύει και κάτι περισσότερο» δήλωσε ο Γκόρντον.

«Offside», Ιράν- 2006. Σκηνοθεσία: Τζαφάρ Παναχί.
Η ταινία πραγματεύεται την ιστορία μιας ομάδας από σύγχρονες Καλλιπατείρες που θέλουν να παρακολουθήσουν τον ποδοσφαιρικό αγώνα, της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου του Ιράν ενάντια στο Μπαχρέιν για το Μουντιάλ του 2006. Καθώς απαγορεύεται δια νόμου η παρουσία γυναικών στις αθλητικές εγκαταστάσεις, οι γυναίκες μεταμφιέζονται σε άντρες για να μπουν στο γήπεδο Αζάντι της Τεχεράνης. Κάποιες αποκαλύπτονται και συλλαμβάνονται, κάποιες άλλες τα καταφέρνουν και περνούν απαρατήρητες.
Η ταινία βραβεύτηκε με την Αργυρή Άρκτο στο περασμένο Φεστιβάλ του Βερολίνου, ενώ η προβολή της απαγορεύτηκε στο Ιράν.

«Football factory», Μεγάλη Βρετανία- 2004. Σκηνοθεσία: Νικ Λοβ.
Το Football factory είναι κάτι περισσότερο από μία μελέτη για την αγγλική εμμονή με τη βία στα γήπεδα. Επί της ουσίας πρόκειται για μία ταινία μυθοπλασίας που αγγίζει τα όρια του ντοκιμαντέρ και περιγράφει με ιδιαίτερα ρεαλιστικό τρόπο την ακατανίκητη ανάγκη των ανδρών να αποτελούν τμήμα ενός συνόλου. Οι τέσσερις πρωταγωνιστές της ταινίας, με τις παρακινδυνευμένες πράξεις τους και το καυστικό τους χιούμορ ενσαρκώνουν τα θέλω και τις σκέψεις του μέσου φίλαθλου που περιμένει την κάθε Κυριακή ως τη σημαντικότερη στιγμή της εβδομάδας.  

«Goal!», Η.Π.Α.- 2005. Σκηνοθεσία: Ντάνι Κάνον.
Βασισμένη στο μυθιστόρημα του Ρόμπερτ Ρίγκμπι, η ταινία αποτελεί το πρώτο μέρος μιας τριλογίας με κεντρικό ήρωα έναν ταλαντούχο λατινοαμερικανό ποδοσφαιριστή από το Λος Αντζελες. Όπως εκατομμύρια άλλα παιδιά στον κόσμο, ο Σαντιάγο, ονειρεύεται να γίνει επαγγελματίας ποδοσφαιριστής και να παίξει σε κάποια ευρωπαϊκή ομάδα. Ενώ είναι πεπεισμένος ότι τελικά η επιθυμία του θα παραμείνει στο χώρο του φαντασιακού, μία απροσδόκητη εξέλιξη του ανοίγει τον δρόμο προς το όνειρο. Πολύ σύντομα θα βρεθεί να παίζει μπάλα μαζί με τα είδωλά του, στην Newcastle United.

«Boleiros- Μια εποχή ποδοσφαίρου / Boleiros-Era Uma Vez o Futebol...», Βραζιλία- 1998. Σκηνοθεσία/Σενάριο: Ούγκο Τζιορτζέτι.
Έξι ηλικιωμένοι συναντιούνται σ' ένα καφενείο στο Σάο Πάολο. Οι παλιές φωτογραφίες στους τοίχους τους θυμίζουν τις παλιές επιτυχίες, αλλά τους φέρνουν και μία άλλη σκέψη στο μυαλό: ότι εκείνος ο καιρός έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Μιλούν για τα περασμένα ποδοσφαιρικά μεγαλεία, για ξεπεσμένους παράγοντες ή προπονητές, για την ακμή και την παρακμή παλιών άσων του γηπέδων, για την διαπλοκή και τα συμφέροντα, για τα βρώμικα ποδοσφαιρικά κυκλώματα.

«Ένας τελικός αλλιώτικος από τους άλλους / The other final», Ολλανδία- 2003. Σκηνοθεσία/ Σενάριο: Γιόχαν Κράμερ.Όταν η Ολλανδία το 2002, εντελώς απρόσμενα δεν προκρίθηκε για την τελική φάση του Μουντιάλ της Ιαπωνίας και της Κορέας, στο μυαλό του Ολλανδού διαφημιστή και επικοινωνιολόγου Matthijs de Jongh γεννήθηκε μια ασυνήθιστη ιδέα. Βρήκε ποιες από τις 203 χώρες της λίστας της FIFA είχαν έρθει τελευταίες και πρότεινε να γίνει μεταξύ τους ο τελικός των εσχάτων, την ίδια μέρα που στην Γιοκοχάμα θα γινόταν ο τελικός των πρώτων. Έτσι λοιπόν το Μπουτάν, και το νησί της Καραιβικής Μονσερά, θα αναμετρηθούν στη Θιμπού, στα υψίπεδα των Ιμαλαίων πρωτεύουσα του Μπουτάν, σ’ έναν άλλο αγώνα που μιλά για τη αλληλεγγύη, την αλληλογνωριμία, και την αλληλοκατανόηση. Σε αυτόν τον εναλλακτικό τελικό, ο αθλητισμός αποκτά το χαμένο του νόημα και την παλιά του δύναμη.

«Τέτοιο ποδόσφαιρο δεν έχει ξαναπαιχτεί/ Fu?ball wie noch nie», Γερμανία, 1970. Σκηνοθεσία/Σενάριο: Χέλμουτ Κόσταρντ.12 Σεπτεμβρίου 1970. Manchester United εναντίον Coventry: 2-0. Ένα ματς ασήμαντο στην ιστορία του ποδοσφαίρου, αλλά μοναδικό ντοκουμέντο στην ιστορία της τηλεόρασης και του κινηματογράφου. Ο παίκτης με τη φανέλα με το Νούμερο 11, που δεν είναι άλλος από τον Τζορτζ Μπεστ, κινηματογραφείται από 8 κάμερες. Όλες οι φάσεις του παιχνιδιού αντανακλώνται μέσα από τις δικές του δράσεις, αντιδράσεις, κινήσεις, ξεσπάσματα ή στάσεις του 24τετράχρονου σταρ από το Μπέλφαστ.

«Shoot Goals! Shoot Movies!»
Το 2004 το Talent Campus της Μπερλινάλε διοργάνωσε διαγωνισμό με θέμα το ποδόσφαιρο. Στον διαγωνισμό έλαβαν μέρος 611 νέοι σκηνοθέτες από 75 χώρες. Τελικά επιλέχθηκαν 44 ταινίες μικρού μήκους και animation από 29 χώρες, οι οποίες απαντούν στην ίδια ερώτηση-κλειδί: «γιατί αγαπάτε το ποδόσφαιρο;». Μία ξεχωριστή προσέγγιση της παγκόσμιας λατρείας για την στρογγυλή θεά, ιδωμένη πέρα από τις συμβατικότητες και την καθιερωμένη δραματουργία του εμπορικού κινηματογράφου.
Οι ταινίες θα προβληθούν σε δύο «ημίχρονα» και προέρχονται από τις εξής χώρες: Αργεντινή, Βραζιλία, Γερμανία, Γουατεμάλα, ΗΠΑ, Δανία, Ελβετία, Ινδίες, Ινδονησία, Ισπανία, Ιράν, Ισραήλ, Καναδάς, Κένυα, Κολομβία, Μεγάλη Βρετανία, Μεξικό, Μπενίν, Νιγηρία, Νότιος Αφρική, Ολλανδία, Ουγγαρία, Ουγκάντα, Ουρουγουάη, Ρουμανία, Σερβία & Μαυροβούνιο, Σουηδία, Σρι Λάνκα, Φιλιππίνες.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, προβάλλεται με την υποστήριξη της Berninale, του Talent Campus και της ΕΡΤ.


Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 5 Μαρτίου στις 19:00 στο Ολύμπιον Galaxia Vacation Club, συζήτηση με θέμα «Η βία στα γήπεδα και η μεταφορά της στο σινεμά», που θα είναι ανοιχτή για το κοινό. Τη συζήτηση θα συντονίσει ο δημοσιογράφος Αντώνης Καρπετόπουλος. Συμμετέχουν ο Υφυπουργός Πολιτισμού, αρμόδιος για θέματα Αθλητισμού, Γιώργος Ορφανός, ο βουλευτής και τέως υφυπουργός αθλητισμού, Γιώργος Φλωρίδης, ο βουλευτής του Συνασπισμού, Νίκος Κωνσταντόπουλος, ο αντινομάρχης Θεσσαλονίκης Διονύσης Ψωμιάδης, η Διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Δέσποινα Μουζάκη, ο Πρόεδρος της Super League Πέτρος Κόκκαλης, οι πρόεδροι του Παναθηναϊκού Γιάννης Βαρδινογιάννης, της ΑΕΚ Ντέμης Νικολαΐδης, του ΠΑΣ Γιάννενα Αλέξης Κούγιας, της ΠΑΕ Αιγάλεω Δημήτρης Κούκης, ο τέως πρόεδρος του Απόλλωνα Καλαμαριάς Χάρυ Κλυν,  ο διεθνής διαιτητής Κύρος Βασσάρας, ο διευθυντής της εφημερίδας Μακεδονία, Καθηγητής και συγγραφέας Κώστας Ζουράρις, ο διεθνής ποδοσφαιριστής του Άγιαξ Γιάννης Αναστασίου, ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης και ο ηθοποιός Στράτος Τζώρτζογλου.
Θα παρέμβουν ο γενικός διευθυντής της SuperLeague Γιώργος Κυριακός, ο δημοσιογράφος Άρις Νικολάκης, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ποδοσφαιρικών Ομάδων Β’ και Γ’ Κατηγορίας Ιωάννης Κομπότης, ο Πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Αντιμετώπισης Βίας, Θεόδωρος Μπιτίτσιος, οι δημοσιογράφοι Περικλής Στέλλας και Νίκος Γουλιάς και ο δημοσιογράφος και Διευθυντής του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Βασίλης Κεχαγιάς.

Εξάλλου, κατά την διάρκεια του αφιερώματος θα λειτουργεί έκθεση βιβλίων και λευκωμάτων για την ιστορία και την προσφορά των ποδοσφαιρικών ομάδων της Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει την ποδοσφαιρική ιστορία των ομάδων της Θεσσαλονίκης μέσα από μια έκθεση φωτογραφίας. Επίσης, στο βιβλιοπωλείο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα παρουσιάζονται και τα λευκώματα των ομάδων της πόλης.

Υποστηρικτές του αφιερώματος είναι η Νομαρχία Θεσσαλονίκης, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, το Ινστιτούτο Goethe, η Superleague και η Adidas.