Στο φετινό εμπλουτισμένο φεστιβάλ, που κάθε χρόνο προσελκύει εντυπωσιακά μεγάλο αριθμό θεατών (πέρσι το παρακολούθησαν 34.845 θεατές), θα προβληθούν πολλές από τις τελευταίες παραγωγές ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο, θα συμμετάσχουν δεκάδες σκηνοθέτες, ενώ εξίσου ενδιαφέρον αναμένεται το πρόγραμμα παράλληλων εκδηλώσεων.
Το φεστιβάλ ντοκιμαντέρ πάντα έχει ως κριτήρια για την επιλογή των ταινιών τεκμηρίωσης που φιλοξενεί, το κατά πόσο μέσω αυτών ευαισθητοποιείται και ενημερώνεται το κοινό για σειρά θεμάτων που απασχολούν τη παγκόσμια κοινότητα.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Εϊπίδης, έχει θέσει ως στόχο το φεστιβάλ να ενεργοποιεί τις συνειδήσεις των θεατών και να παίζει ζωτικό ρόλο στην ψυχαγωγία τους βέβαια, αλλά και στην εναλλακτική ενημέρωση για πολιτικά και κοινωνικά κυρίως γεγονότα που συμβαίνουν στον κόσμο, αλλά τα οποία τα μέσα ενημέρωσης δεν προβάλλουν.
{mosimage}
Το κεντρικό θεματικό αφιέρωμα του φετινού φεστιβάλ έχει τίτλο "Κλονισμένη αθωότητα/ Troubled Innocence" και είναι εστιασμένο στα παιδιά. Άξονάς του οι κίνδυνοι, κρυφοί ή φανεροί, που απειλούν την παιδική ηλικία. Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα διεξαχθεί σχετική ημερίδα, όπου θα συμμετάσχει και η διπλά προτεινόμενη για Όσκαρ σκηνοθέτης Julia Reichert, ενώ θα προβληθεί και η ταινία της "Ένα λιοντάρι στο σπίτι/ A lion in the house", που αναφέρεται στη μάχη πέντε παιδιών και των οικογενειών τους με τον καρκίνο. Οι σκηνοθέτες των ταινιών που φιλοξενούνται στο αφιέρωμα ταξίδεψαν σε όλο τον κόσμο, αφού το θέμα που διαχειρίζονται δεν έχει κανενός είδους σύνορα, και αποτύπωσαν την παιδική αγωνία, αναζητώντας τις αιτίες της. Ανάμεσα σε αυτές, οι μεταδοτικές ασθένειες, τα χρόνια νοσήματα, η φτώχεια, η κοινωνική αναλγησία, ο πόλεμος, οι προκαταλήψεις.
Στη φετινή διοργάνωση θα παρουσιαστούν, μεταξύ άλλων, δύο νέα αφιερώματα που θα καθιερωθούν ως μόνιμα τμήματα του Φεστιβάλ: τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και το Βλέμμα στην Ασία.
{mosimage}
Το πρώτο αφιέρωμα, για τα ανθρώπινα δικαιώματα, πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Διεθνή Αμνηστία. Οι ταινίες που θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο αυτού του τμήματος, φιλοδοξούν να ρίξουν φως στην βάναυση καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και να εγείρουν ερωτήματα που αφορούν σε μείζονα θέματα, όπως η ελευθερία του λόγου, o πόλεμος, η θέση της γυναίκας στο σύγχρονο κόσμο, το δικαίωμα σε διαφορετικές πολιτικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις.
Ενδεικτικό είναι το ντοκιμαντέρ «Εχθροί της Ευτυχίας / Enemies of happiness» της Δανέζας Eva Mulvad, η οποία ταξιδεύει στο Αφγανιστάν με οδηγό μια νεαρή δυναμική γυναίκα που αποφασίζει να πολιτευτεί και να μιλήσει ανοιχτά για απαγορευμένα θέματα σ’ έναν φανατικά ανδροκρατούμενο κόσμο. Οι επανειλημμένες απόπειρες δολοφονίας εναντίον της ήταν η μόνη απάντηση που έλαβε.
Στο ντοκιμαντέρ «Πατρίδα μου, πατρίδα μου/ My country, my country» της Laura Poitras, η σκηνοθέτιδα προσπάθησε να ανακαλύψει αν ήταν δυνατό να είναι δημοκρατικές οι εκλογές που διεξήχθησαν στο Ιράκ τον Ιανουάριο του 2005, δηλαδή λίγο μετά το τέλος του πολέμου και κατέγραψε την έπαρση της αμερικανικής στρατιωτικής και διπλωματικής ηγεσίας στη χώρα, καθώς και τις τραγικές επιπτώσεις της στον ιρακινό λαό.
Το βραβείο του τμήματος θα απονέμει κάθε χρόνο επιτροπή της Διεθνούς Αμνηστίας, που θα απαρτίζεται από ειδικούς στο πεδίο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Το δεύτερο καινούργιο τμήμα του φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, «Το Βλέμμα στην Ασία» ανοίγει ένα παράθυρο στον πολύμορφο κόσμο του ντοκιμαντέρ της Ασίας, αλλά και διευρύνει την συνεργασία δυτικής και ασιατικής αγοράς ντοκιμαντέρ. Μερικά από τα θέματα που αναδεικνύονται μέσα από τα ντοκιμαντέρ αυτής της ενότητας είναι ο αναλφαβητισμός, η μητρότητα, οι σχέσεις λαών, η ελευθερία.
Στο ποιητικό ντοκιμαντέρ «Αθωότητα/ Innocence», των Areeya Chumsai και Nisa Kongsri από την Ταϊλάνδη, οι σκηνοθέτιδες αιχμαλωτίζουν στιγμές αθωότητας πριν την ενηλικίωση και καλούν τον θεατή σε ένα ταξίδι προς τον ωκεανό, αλλά και προς την ίδια την ψυχή.
Στο φιλμ «Η Απαγωγή/ Abduction: The Megumi Yokota Story», οι σκηνοθέτες Patty Kim και Chris Sheridan αποκαλύπτουν μυστικά και σχέσεις κρατών που κρύβονται πίσω από τις απαγωγές νέων, με αφορμή την απαγωγή της 13χρονης Μεγκούμι το 1977 στη Νιγκάτα της Ιαπωνίας.
Φυσικά η φετινή διοργάνωση συμπεριλαμβάνει και τους ήδη καθιερωμένους θεματικούς άξονες του φεστιβάλ ντοκιμαντέρ:
- Όψεις του Kόσμου, με ταινίες που παρουσιάζουν θέματα κοινωνικού και ιστορικού περιεχομένου.
- H Kαταγραφή της Mνήμης, όπου καταγράφονται γεγονότα και πρόσωπα που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της σύγχρονης πραγματικότητας και αποτελούν ζωντανό κομμάτι της ιστορίας.
- Πορτρέτα- Aνθρώπινες Διαδρομές, με κυρίαρχο στοιχείο τον ανθρώπινο παράγοντα.
- Mικρές Aφηγήσεις, δηλαδή μικρές προσωπικές ιστορίες που ξεχωρίζουν από την ιδιαιτερότητα των θεμάτων και τους τρόπους καταγραφής τους.
- Κοινωνία και Περιβάλλον, με θέμα το περιβάλλον και τα προβλήματά του, αλλά και την αλληλεξάρτηση του με τον άνθρωπο και
- Μουσική, ένα ιδιαίτερα αγαπητό και δημοφιλές τμήμα, με μουσικά ντοκιμαντέρ.
Εξάλλου, στο ελληνικό τμήμα θα παρουσιαστούν όλα τα ελληνικά ντοκιμαντέρ πρόσφατης παραγωγής. Η επιλογή των ελληνικών ντοκιμαντέρ και η κατάταξή τους γίνεται από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ, με τη βοήθεια τετραμελούς γνωμοδοτικής επιτροπής.
Τα ελληνικά ντοκιμαντέρ, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους κατατάσσονται σε διαφορετικά τμήματα: στα Τμήματα του Επίσημου Προγράμματος, στο Ελληνικό Πανόραμα, στα Τηλεοπτικά Πορτρέτα και στην Ανοιχτή Οθόνη.
Η Αγορά Ντοκιμαντέρ, που απευθύνεται κυρίως στους επαγγελματίες, φέτος διευρύνεται ακόμα περισσότερο και επεκτείνει τις δραστηριότητές της.
Τέλος, το Pitching Forum θα δώσει και φέτος την ευκαιρία στους Έλληνες επαγγελματίες του οπτικοακουστικού χώρου να παρουσιάσουν και να προωθήσουν το έργο τους σε τηλεοπτικούς σταθμούς της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Οι προβολές των ντοκιμαντέρ θα γίνονται στο Ολύμπιον καθώς και στην Αποθήκη 1, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.