{mosimage}Τρία αφιερώματα σε σημαντικούς δημιουργούς ντοκιμαντέρ θα παρουσιάσει φέτος το 9ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης- Εικόνες του 21ου αιώνα, που ξεκινά στις 16 και ολοκληρώνεται στις 25 Μαρτίου.

Πρόκειται για τέσσερις εξέχουσες φιγούρες του αμερικάνικου ντοκιμαντέρ, την Barbara Kopple, τον  Jon Alpert και το ζευγάρι Julia Reichert και Steven Bognar, που θα τιμήσουν το Φεστιβάλ με την παρουσία τους.

Το φεστιβάλ, παρουσιάζοντας μια αντιπροσωπευτική επιλογή από το μακρόχρονο έργο τους, θα προσφέρει στο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σημαντική συμβολή των τεσσάρων αυτών δημιουργών στο είδος του ντοκιμαντέρ, η οποία ξεφεύγει από την παραδοσιακή εικόνα του αμερικάνικου κινηματογράφου. Όλοι τους ανθρωποκεντρικοί, έντονα πολιτικοποιημένοι, με κοινωνική συνείδηση, που αναδεικνύουν μέσα από την δουλειά τους θέματα από το εσωτερικό της χώρας τους, αλλά και από τον υπόλοιπο κόσμο.
Λίγα λόγια για τους τέσσερις δημιουργούς:

Barbara Kopple:
Η Barbara Kopple έκανε το κινηματογραφικό της ντεμπούτο κινηματογραφώντας μια απεργία ανθρακωρύχων στο επαρχιακό Κεντάκι, κάτω από αντίξοες και εξαιρετικά αποθαρρυντικές συνθήκες. Ωστόσο, η επιμονή και οι κόποι της ανταμείφθηκαν όταν το «Harlan County, USA» απέσπασε το 1977 το Oscar Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Το 1991, το ντοκιμαντέρ της «American Dream», με θέμα το ανθρώπινο κόστος της οικονομικής ύφεσης που αντιμετώπισαν οι μέχρι τότε εύρωστες βιομηχανίες των μεσοδυτικών πολιτειών της Αμερικής, χάρισε στην Barbara Kopple το δεύτερο Oscar της. Πολυβραβευμένη και η τελευταία της δουλειά, το φιλμ «Shut Up And Sing», δηλαδή το πορτρέτο του γυναικείου συγκροτήματος Dixie Chicks.
Ανεξάρτητα από το θέμα που κάθε φορά παρακολουθεί και καταγράφει, η Barbara Kopple παρουσιάζει πάντα τις ξεχωριστές ιστορίες ανθρώπων που παλεύουν, σε προσωπικό ή κοινωνικό επίπεδο, για τα δικαιώματα και την αξιοπρέπειά τους. Αυτό όμως που την κάνει να ξεχωρίζει είναι ο τρόπος που αφηγείται αυτές τις ιστορίες, το αλάνθαστο ένστικτό της στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων της. Η ίδια έχει δηλώσει: «Στο ντοκιμαντέρ τα ηνία τα κρατάει η ζωή και εσύ πρέπει να έχεις την εξυπνάδα, την ευελιξία και την ετοιμότητα να την ακολουθήσεις».
{mosimage}
Julia Reichert και Steven Bognar
Η Julia Reichert δικαίως έχει χαρακτηριστεί «νονά» του αμερικάνικου ανεξάρτητου κινηματογράφου, ενώ στο βιογραφικό της θα βρει κανείς και δύο υποψηφιότητες για Oscar. Ο Steven Bognar, παρόλο που έχει πολύ μικρότερη προϋπηρεσία στο χώρο του ανεξάρτητου ντοκιμαντέρ, έχει καταφέρει να αναγνωρισθεί ως ένας από τους πλέον υποσχόμενους εκπροσώπους του. Η πρώτη καλλιτεχνική τους σύμπραξη, το φιλμ με τίτλο «A lion in the House» παρουσιάζει έξι χρόνια άνισης μάχης πέντε παιδιών και των οικογενειών τους με τον καρκίνο και θα προβληθεί στο πλαίσιο του κεντρικού θεματικού αφιερώματος του Φεστιβάλ «Κλονισμένη Αθωότητα».
Η Julia Reichert, ανήκει στην πολιτικοποιημένη γενιά της αμφισβήτησης του ’60. Μπήκε στο χώρο του ντοκιμαντέρ στο ξεκίνημα της δεκαετίας του ’70, ως αυτοδίδακτη κινηματογραφίστρια, με το φιλμ «Growing up Female». Μαζί με τον τότε συνεργάτη της Jim Cline ίδρυσαν τη New Day Films, μια ανεξάρτητη εταιρεία διανομής που εξελίχθηκε σε έναν συνεταιρισμό ανεξάρτητων κινηματογραφιστών και παραγωγών. Τα ντοκιμαντέρ «Union Maids» του 1976 (το πορτρέτο τριών πρωτοπόρων αμερικανίδων συνδικαλιστριών) και «Seeing red» του 1983 (μια αναδρομή στην ιστορία του αμερικανικού κομμουνιστικού κόμματος μέσα από τις προσωπικές εξομολογήσεις μελών του) χάρισαν στην Reichert δύο υποψηφιότητες για Oscar.
Ο Steven Bognar, παρόλο που ως νεότερος δεν ανήκει στην ανήσυχη γενιά των ’60’s, συμμερίζεται τις αξίες της. Δηλώνει δε ότι επιρροές του είναι οι χιλιάδες κινηματογραφιστές, συγγραφείς, μουσικοί, ποιητές και ακτιβιστές, άνθρωποι που δεν δέχτηκαν τον κόσμο όπως είναι και χρησιμοποίησαν το χρόνο και τις ικανότητες τους για να τον κάνουν καλύτερο. Ακόμη και αν τελικά δεν τα κατάφεραν…
Οι δυσκολίες που συνάντησαν οι δύο κινηματογραφιστές δημιουργώντας το φιλμ «A lion in the house», αλλά και η πρόκληση ενός τέτοιου εγχειρήματος, θα αποτελέσουν το αντικείμενο μελέτης και συζήτησης στο εργαστήριo με τίτλο «Στοιχειώδες μοντάζ / Organic Editing» που θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, με εισηγητές τους δύο σκηνοθέτες.  
{mosimage}
Jon Alpert
Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης, παραγωγός και ρεπόρτερ Jon Alpert είναι ιδιαίτερα γνωστός για τα ιστορικά και αποκλειστικά ρεπορτάζ του από την Καμπότζη, τη Νικαράγουα, την Κίνα, τη Ρωσία, το Ιράν και το Ιράκ, αλλά και για σπάνιες, αποκλειστικές συνεντεύξεις, όπως εκείνη με τον Φιντέλ Κάστρο κατά την επίσκεψή του στα Ηνωμένα Έθνη, αλλά και με τον Σαντάμ Χουσεΐν, μετά τον πόλεμο του Κόλπου.
Το δημοσιογραφικό δαιμόνιο του Alpert, σε συνδυασμό με μια σπάνια επιμονή, αλλά και ευαισθησία απέναντι σε πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα, είχαν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας σειράς από ανεκτίμητης αξίας ντοκιμαντέρ, τόσο για την ιστορική σημασία τους, όσο και για το ρόλο που έπαιξαν στην ευαισθητοποίηση του κοινού. Εξάλλου, με τη μη κερδοσκοπική εταιρεία, την οποία έχει ιδρύσει και συν-διευθύνει, την Downtown Community Television Centre, ο Alpert συμμετέχει ενεργά στην δραστηριοποίηση των συμπολιτών του μέσω των video-arts, προσφέροντας εκπαίδευση και τεχνική κατάρτιση στις εναλλακτικές, χαμηλού κόστους παραγωγές ηλεκτρονικών μέσων, αλλά και προγράμματα για μειονότητες ή για μη προνομιούχους νέους.
Ο Jon Alpert θα τιμήσει με την παρουσία του το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και θα παραδώσει ένα masterclass με τίτλο «Μέσα Μαζικής Σημασίας», κατά την διάρκεια του οποίου θα μιλήσει στο κοινό για την έννοια και την αξία των ανεξάρτητων μέσων ενημέρωσης.