O ηγέτης της Βελγικής πρωτοπορίας Ολιβιέ Σμολντέρ στις Νύχτες Πρεμιέρας
{mosimage}Μια παρεξηγημένη ιδιοφυΐα, ο ηγέτης της Βελγικής πρωτοπορίας Ολιβιέ Σμολντέρ στις Νύχτες Πρεμιέρας Conn-x.Αν ο όρος auteur είχε στις μέρες μας πραγματικά αξία, τότε σίγουρα θα
έπρεπε να αποδοθεί αυτόματα στον Ολιβιέ Σμολντέρ. Ο Σμολντέρ, ως
εκφραστής της διαφορετικότητας, έχει καταφέρει με απίστευτη συνέπεια και
επιμονή, να κατασκευάσει μέσα σε 25 περίπου χρόνια ένα δικό του
κινηματογραφικό σύμπαν εντελώς ασυνήθιστο και διαφορετικό.
Η κινηματογραφική προσέγγιση του Βέλγου, γεννημένου στο Congo, καλλιτέχνη απέχει από νόρμες και κανόνες. Δανείζεται την έμπνευσή του από πολλαπλές επιρροές και δείχνει να κινείται σε ένα παράλληλο σύμπαν πολυαναφορικότητας, από το οποίο αντλούν τα θέματά τους δημιουργοί μεγάλου βεληνεκούς, από τον Ingmar Bergman μέχρι και τον David Lynch. Οι ιστορίες του φορούν σουρεαλιστικά, τύπου Bunuel, «κοστούμια» και θυμίζουν αρκετά συχνά τις παρανοϊκές μα απίστευτα εμπνευσμένες φόρμες τύπου Terry Gilliam.
Το έργο του Σμολντέρ αποτελεί μια διαρκή πρόκληση. Μέσα από συνεχείς απόπειρες πειραματισμού, στοιχειωμένο από τη δύναμη της εικόνας και μια ακατανίκητη αίσθηση ξεσπάσματος, φλερτάρει με ταμπού, εμμονές, και προκαταλήψεις, περνώντας βαθιά κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων. Η σάρκα και η οδύνη, η γύμνια και ο θάνατος, η δυσπλασία και η παραμόρφωση, το σεξ και η αμαρτία, στοιχειώνονται και ξεπηδούν από την οθόνη, αποκαλύπτοντας ασυνήθιστες ψυχώσεις. Η κινηματογραφική τέχνη του, αγγίζει το θέμα του φυσικού περιορισμού στην απόπειρα της απόλυτης οπτική αναπαράστασης, μελετώντας παράλληλα την ανακολουθία που προκύπτει από τον γραπτό λόγο μέχρι την κινηματογραφική αποτύπωση.
Στο 16ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας Conn-x, ο Σμολντέρ έχει την τιμητική του. Με τη μοναδική μεγάλου μήκους απόπειρα Nuit Noire/Black Night και σχεδόν όλες τις μικρού μήκους, ο Βέλγος κινηματογραφιστής επισκέπτεται την Αθήνα προκειμένου να μας μυήσει στην ιδιαιτερότητα της κινηματογραφικής του γλώσσας.
Το Black Night είναι ένας μύθος που εξιστορεί τη σχέση μεταξύ άσπρου & μαύρου και προκύπτει μέσα από τα απύθμενα βάθη του υποσυνείδητου. Εγκλωβισμένος μεταξύ επιθυμίας και αποστροφής, ο Βέλγος σκαλίζει τον χαμένο παράδεισο των παιδικών του ονείρων δίνοντας υπόσταση στον ίμερο μιας κατά τ' άλλα προδιαγεγραμμένης πορείας.
Στην παρουσίαση της μικρού μήκους συλλογής του Σμολντέρ, θα παρουσιαστούν 8 μικρού μήκους ταινίες του.
Το "Journey Around My Room", ως αυτοεθνογραφική απόπειρα που ταλαντεύεται μεταξύ πραγματικού και φανταστικού.
Το "Picture's Concise Anatomy", μια υπερβατική εμπειρία βασισμένη στη σκηνογραφία του La Specola της Φλωρεντίας και συγκεκριμένα στα κέρινα ομοιώματα και τις σοκαριστικά ρεαλιστικές αναπαραστάσεις ιατρικού ενδιαφέροντος.
Το "Death at Vignole", ως αυτοπροσωπογραφία για την περιγραφή ενός δράματος.
To "Adoration", ως σκληρή αναπαράσταση μιας πραγματικής εκδοχής κανιβαλισμού.
Το "Vanishing Point", ως μια διαφορετική εκδοχή διδασκαλίας που αποκαλύπτει τη Σμολντερική εκδοχή του χιούμορ.
Το "The amateur", με την ιστορία ενός συμπλεγματικού ερασιτέχνη φωτογράφου στην προσπάθεια να αποτυπώσει πόζες από θηλυκά, γυμνά μοντέλα συγκρατώντας παράλληλα την επιθυμία του να ενταχθεί στο πλάνο.
Το "Philosophy in the Boudoir", όπου ο Σμολντέρ δανείζεται ατάκες από τον Μαρκήσιο Ντε Σαντ και τις προσαρμόζει σε εντελώς διαφορετικές ιστορίες, σε μια προσπάθεια χαρακτηρισμού της ελευθεριακής φιλοσοφίας και λεκτικής διαστροφής του Ντε Σαντ, μέσα από έναν μεταφορικό εγκλεισμό.
Το "Alone", ένα προκλητικό και αιχμηρό ιατρικό ντοκιμαντέρ με σκληρές λήψεις από παιδιά έγκλειστα σε Βελγικό ψυχιατρείο.
Η κινηματογραφική προσέγγιση του Βέλγου, γεννημένου στο Congo, καλλιτέχνη απέχει από νόρμες και κανόνες. Δανείζεται την έμπνευσή του από πολλαπλές επιρροές και δείχνει να κινείται σε ένα παράλληλο σύμπαν πολυαναφορικότητας, από το οποίο αντλούν τα θέματά τους δημιουργοί μεγάλου βεληνεκούς, από τον Ingmar Bergman μέχρι και τον David Lynch. Οι ιστορίες του φορούν σουρεαλιστικά, τύπου Bunuel, «κοστούμια» και θυμίζουν αρκετά συχνά τις παρανοϊκές μα απίστευτα εμπνευσμένες φόρμες τύπου Terry Gilliam.
Το έργο του Σμολντέρ αποτελεί μια διαρκή πρόκληση. Μέσα από συνεχείς απόπειρες πειραματισμού, στοιχειωμένο από τη δύναμη της εικόνας και μια ακατανίκητη αίσθηση ξεσπάσματος, φλερτάρει με ταμπού, εμμονές, και προκαταλήψεις, περνώντας βαθιά κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων. Η σάρκα και η οδύνη, η γύμνια και ο θάνατος, η δυσπλασία και η παραμόρφωση, το σεξ και η αμαρτία, στοιχειώνονται και ξεπηδούν από την οθόνη, αποκαλύπτοντας ασυνήθιστες ψυχώσεις. Η κινηματογραφική τέχνη του, αγγίζει το θέμα του φυσικού περιορισμού στην απόπειρα της απόλυτης οπτική αναπαράστασης, μελετώντας παράλληλα την ανακολουθία που προκύπτει από τον γραπτό λόγο μέχρι την κινηματογραφική αποτύπωση.
Στο 16ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας Conn-x, ο Σμολντέρ έχει την τιμητική του. Με τη μοναδική μεγάλου μήκους απόπειρα Nuit Noire/Black Night και σχεδόν όλες τις μικρού μήκους, ο Βέλγος κινηματογραφιστής επισκέπτεται την Αθήνα προκειμένου να μας μυήσει στην ιδιαιτερότητα της κινηματογραφικής του γλώσσας.
Το Black Night είναι ένας μύθος που εξιστορεί τη σχέση μεταξύ άσπρου & μαύρου και προκύπτει μέσα από τα απύθμενα βάθη του υποσυνείδητου. Εγκλωβισμένος μεταξύ επιθυμίας και αποστροφής, ο Βέλγος σκαλίζει τον χαμένο παράδεισο των παιδικών του ονείρων δίνοντας υπόσταση στον ίμερο μιας κατά τ' άλλα προδιαγεγραμμένης πορείας.
Στην παρουσίαση της μικρού μήκους συλλογής του Σμολντέρ, θα παρουσιαστούν 8 μικρού μήκους ταινίες του.
Το "Journey Around My Room", ως αυτοεθνογραφική απόπειρα που ταλαντεύεται μεταξύ πραγματικού και φανταστικού.
Το "Picture's Concise Anatomy", μια υπερβατική εμπειρία βασισμένη στη σκηνογραφία του La Specola της Φλωρεντίας και συγκεκριμένα στα κέρινα ομοιώματα και τις σοκαριστικά ρεαλιστικές αναπαραστάσεις ιατρικού ενδιαφέροντος.
Το "Death at Vignole", ως αυτοπροσωπογραφία για την περιγραφή ενός δράματος.
To "Adoration", ως σκληρή αναπαράσταση μιας πραγματικής εκδοχής κανιβαλισμού.
Το "Vanishing Point", ως μια διαφορετική εκδοχή διδασκαλίας που αποκαλύπτει τη Σμολντερική εκδοχή του χιούμορ.
Το "The amateur", με την ιστορία ενός συμπλεγματικού ερασιτέχνη φωτογράφου στην προσπάθεια να αποτυπώσει πόζες από θηλυκά, γυμνά μοντέλα συγκρατώντας παράλληλα την επιθυμία του να ενταχθεί στο πλάνο.
Το "Philosophy in the Boudoir", όπου ο Σμολντέρ δανείζεται ατάκες από τον Μαρκήσιο Ντε Σαντ και τις προσαρμόζει σε εντελώς διαφορετικές ιστορίες, σε μια προσπάθεια χαρακτηρισμού της ελευθεριακής φιλοσοφίας και λεκτικής διαστροφής του Ντε Σαντ, μέσα από έναν μεταφορικό εγκλεισμό.
Το "Alone", ένα προκλητικό και αιχμηρό ιατρικό ντοκιμαντέρ με σκληρές λήψεις από παιδιά έγκλειστα σε Βελγικό ψυχιατρείο.