{mosimage}Για τους περισσότερους από εμάς, το αυτοκίνητο, το λεωφορείο, το
αεροπλάνο δεν είναι τίποτα περισσότερο από αθώα έπιπλα των δρόμων ενός
σύγχρονου τρόπου ζωής. Τα σουρεαλιστικά, κατακλυσμικά έργα της σειράς
Vehicles, θέλουν να κάνουν τον θεατή να ανανεώσει τον τρόπο που βλέπει
αυτά τα ‘έπιπλα’, να επανασυνδεθεί με την υποσυνείδητη γνώση του τί
σημαίνει πραγματικά να τρέχεις στον αυτοκινητόδρομο μέσα σ’ ένα
μεταλλικό καβούκι.
Τα σχέδια των Vehicles χρησιμοποιούν τις οικείες φόρμες και τις διάφορες κατηγορίες του στόλου των οχημάτων μας, τις υπονομεύουν και τις ανασυνθέτουν, προκειμένου να δημιουργήσουν ένα συναίσθημα αποστασιοποίησης και τελικά να αφυπνίσουν πνευματικά το θεατή.
Το τεράστιο χάσμα των κοινωνικών και οικονομικών αντιθέσεων επιτρέπει σε κάποιους από εμάς να τρέχουν μέσα σε αστραφτερά μεταλλικά καβούκια προς κάποιo μεγάλο πολυκατάστημα έξω από την πόλη, ενώ οι υπόλοιποι μένουν κάτω από τη σκιά των διυλιστηρίων ανάμεσα στα πτώματα ολόκληρων γενεών, ζώων και ανθρώπων.
Η δομή αυτής της κοινωνικο-οικονομικής ιεραρχίας έχει τέτοιες διαστάσεις που την καθιστούν σχεδόν αόρατη. Τα σχέδια της σειράς Vehicles επιχειρούν να την κάνουν ορατή. Για παράδειγμα, στο έργο με τίτλο ‘Refueling’ ένα υπερμέγεθες όχημα, λίγο ελικόπτερο, λίγο πολυκατάστημα, λίγο φαλαινοθηρικό, λίγο καθεδρικός ναός, λίγο χωματερή, λίγο παραγκούπολη, σαρώνει μια άνυδρη έρημο για να αντλήσει μαύρο χρυσό από κάποια πετρελαιοπηγή του Τρίτου Κόσμου.
Η αναπαράσταση ενός τέτοιου γεωπολιτικού σκηνικού αποτελεί συνήθως πεδίο της πολιτικής γελοιογραφίας. Αλλά εδώ, αυτά τα στοιχεία αναμειγνύονται με τον νατουραλισμό, έτσι ώστε το γελοιογραφικό αποτέλεσμα να αντικαθίσταται από μια απειλητική και επικίνδυνη δύναμη.
Τα έργα προσφέρουν ακόμα μια επικριτική ματιά στα επιτεύγματα της τεχνολογίας όπως τα οραματίστηκαν οι σχεδιαστές, οι φουτουριστές του Χόλυγουντ αλλά και οι εικονογράφοι της επιστημονικής φαντασίας.
Η δουλειά όλων αυτών βασίζεται αναγκαστικά στη λογική, τη λειτουργικότητα και την αισθητική. Τα έργα της σειράς Vehicles παρουσιάζουν αυτές τις απόλυτες αξίες - που τόσο συχνά εμφανίζονται ως το μέλλον της ανθρωπότητας - σαν μια αποπροσανατολισμένη επίδειξη μηδενιστικού παραλογισμού. Εδώ, η συμβατική αισθητική του σχεδιασμού και η λογική της λειτουργικότητας απογυμνώνονται για να αποκαλύψουν τις κρυφές διαστάσεις της εξάρτισής μας από την ταχύτητα που μας προσφέρει το μεταλλικό μας καβούκι.
Τέλος η σειρά Vehicles είναι ένα πένθιμο μοιρολόι για την σκληρή αντίθεση ανάμεσα στις Χριστιανικές προσδοκίες της Δύσης και τον τρόπο που αυτή εκμεταλλεύτηκε και εξάντλησε του παγκόσμιους πόρους, μια πνευματική κρίση στην οποία τα οχήματα δεν είναι παρά ένα σύμπτωμα…